25TD01N EITDTPK E-handel og databaser m/ faglig ledelse

25TD01N EITDTPK E-handel og databaser m/ faglig ledelse

Emnekode
25TD01N EITDTPK
Studieprogram
Programmering
Studiested
Kongsberg
Studiepoeng
11
Studienivå
Fagskole nivå 5.2
Undervisningssemestere
2021 Høst
2022 Vår
2022 Høst
2023 Vår
Emneansvarlig
Olga Karpova Mathisen
Introduksjon

Temaer:

E‐handel og databaser 

Programmering 2

Emnets innhold
  • programmeringsteknikker
  • design av brukergrensesnitt
  • objektorientert analyse
  • objektorientert design
  • objektorientert modellering
  • webprogrammering
  • webdesign
  • betalingssystemer  
  • sikre forbindelser
  • sikkerhet
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskaper om objektorientert design‐ og programutviklingsverktøy for å lage god og hensiktsmessig programvare basert på gitte spesifikasjoner 
  • har kunnskaper om strukturen i objektorientert programmering
  • har kunnskaper om standardbibliotek (API) og kunne bruke det i programutvikling
  • har kunnskaper om testing av større objektorienterte programsystem, mulige programmeringsfeil og påfølgende feilfinning
  • har kunnskaper om ulike programmeringsspråk og databaseteknikker som brukes for å lage ehandelsløsninger 
  • har kunnskaper om sikre forbindelser og betalingssystemer   
Ferdigheter

Studenten

  • kan strukturen i objektorientert programmering
  • kan bruke objektorientert analyse, modellering og design med bruk av UML
  • kan lage gode grafiske brukergrensesnitt 
  • kan ta i bruk ferdigutviklede klasser i programutviklingen 
  • kan lage egne klasser
  • kan kunne lage et brukergrensesnitt for en e‐handelsløsning ut fra prinsippene for salgsutløsende webdesign 
  • kan lage script som kommuniserer med databaser   
  • kan sikre koden mot kjente sikkerhetsproblemer som virtuelle tyveri, SQL‐injeksjon
  • kunne lage systemer for ordrebekreftelser fra kunde 
  • kunne konvertere eksisterende varelister til riktig databaseformat  
  • kunne skreddersy eksisterende e‐handelsløsninger 
Generell kompetanse

Studenten 

  • har tilstrekkelig grunnlag til å kunne tilpasse et operativsystem etter kundens behov
  • har tilstrekkelig grunnlag til å kunne vurdere kundens behov og utvikle en brukervennlig og sikker applikasjon i henhold til en kravspesifikasjon
  • har tilstrekkelig grunnlag til å kunne vurdere kundens behov og utvikle en brukervennlig og sikker E‐handelsløsning skreddersydd for kunden
Arbeidsinnsats

Arbeidsmengde: 300 timer

Arbeidskrav:

Gjennomføre obligatoriske innleveringsoppgaver, refleksjonsnotat og dokumentere øvrige obligatoriske aktiviteter i arbeidsmappe.

 

Arbeidskravene må være bestått for å gjennomføre utdanningen/få avsluttende vurdering.

Vurdering
  • Mappevurdering ( §4‐2 i reglementet). Vurderingsmappa skal inneholde dokumentasjon på obligatoriske aktiviteter, logg og refleksjonsnotat 
  • Eksamen

 

Avsluttende vurdering i emnet som baseres på innhold i vurderingsmappa Eksamen, se §5 i reglementet

Arbeids- og læringsaktiviteter
  • Forelesning/undervisning
  • Praktisk øving 
  • Digitale arbeidsformer
  • Gruppearbeid
  • Skriftlig arbeid til innlevering
  • Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
  • Praktisk orientert laboratorieundervisning (datalab)
Litteraturliste

Leksjoner utviklet av faglærer