01HH55J EIHOLSF Felles innholdsdel
01HH55J EIHOLSF Felles innholdsdel
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH55J EIHOLSF
- StudieprogramLogistikk og service i helsetjenesten
- Studiepoeng8
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
Emnet tar for seg grunnelementer i helsefagene og samfunnsfaglige emner
1a. Arbeidsformer og metoder i studiet
- Studieteknikk
- Introduksjon til oppgaveskriving.
- Hva er teori og erfaringsbasert kunnskap?
- Refleksjon over egen læring og praksis.
- IKT – introduksjon til læringsplattformer og grunnleggende digitale ferdigheter
1b. Etikk
- Menneskesyn, livssyn og menneskerettighetene
- Verdier og verdioppfatninger
- Etikk og moral, etiske dilemmaer og reflesksjonsmodeller
- Samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i helsesektoren sett i forhold til verdier og normer
- Yrkesetikk
- Taushetspliktens etiske sider
- Roller, makt, avmakt, tvang og kontroll.
1c. Kommunikasjon og samhandling
- Kommunikasjonsteori
- Konflikthåndtering
- Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
- Samhandling i smågrupper og i organisasjoner
- Relasjonskompetanse
- Veiledningsteori og veiledning
1d. Kommune- og spesialisthelsetjenesten i et samfunnsperspektiv
- Samfunnets og velferdsstatens utvikling, helsepolitiske prioriteringer
- Levekår og folkehelse
- Lovverket som regulerer helse‐ og sosialsektorens virkefelt
- Helse‐ og sosialsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
- Offentlig og privat ansvar og omsorg
- Profesjonalisering i helse- og sosialsektoren
- Økonomi og finansiering av tjenestene
- Kvalitetssikring, intern kontroll og kvalitetsutvikling
1e. Sosiologi og psykologi
- Helse- og sosial ulikhet og kulturelt mangfold
- Familien som sosial og kulturell institusjon
- Emosjoner, behov og motivasjon
- Kriseteori og forsvarsmekanismer
- Gruppepsykologi og gruppeprosesser
Studenten:
- har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helsevesenet
- har kunnskap om hva som kjennetegner begrepene verdier, yrkesetikk og taushetsplikt
- har kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og – former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til arbeid i helsevesenet
- har kunnskap om samfunnets og velferdsstatens utvikling, om helse- og sosialpolitiske prioriteringer, samt organisering og finansiering av dagens helsevesen
- har kunnskap om begreper innen sosiologi og psykologi knyttet til enkeltindividet, familien og sosialt nettverk
- har innsikt i lover og forskrifter som regulerer pasient- og brukerrettigheter, helsepersonells ansvar og plikter og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap vedrørende framtidens helsevesen, i henhold til pasienten i sentrum og den teknologiske utviklingen
- har kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer i studiet
Studenten:
- kan anvende kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter og yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, til etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger i helsevesenet
- kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, til å samhandle profesjonelt med brukere, pårørende, kollegaer og frivillige, og til å forebygge og håndtere konflikter
- kan anvende kunnskap innen sosiologi og psykologi til å motivere andre slik at han eller hun tar i bruk egne ressurser og opplever mestring
- kan anvende kunnskap om kvalitetssikring og internkontroll til å delta i kvalitetsarbeid på arbeidsplassen
- kan finne fagstoff om og anvende kunnskap om læring, studieteknikk og arbeidsformer til å løse oppgaver i studiet
Studenten:
- har forståelse for yrkesetiske retningslinjer som regulerer yrkesutøvelsen innenfor helsetjenesten
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd og kommunikasjon i samhandling med brukere, pårørende, kollegaer og andre yrkesgrupper
Arbeidskrav
Grunnlag for emnekarakteren er at arbeidskravene er bestått. Studentenes arbeidsinnsats i OneNote med studieoppgavene, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen har betydning for emnekarakteren
- Individuell skriftlig oppgave
- Gruppeoppgave med skriftlig og muntlig presentasjon
- Formell vurdering av individuell oppgave. Karakter A-F.
- Formell vurdering av gruppeoppgave, med presentasjon, med bestått/ikke bestått
Forelesninger, veiledning, nettmøter, gruppearbeid, individuelt arbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner, diskusjoner og selvstudium.