01HH55J EIHOLSF Felles innholdsdel

01HH55J EIHOLSF Felles innholdsdel

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH55J EIHOLSF
    • Studieprogram
      Logistikk og service i helsetjenesten
    • Studiepoeng
      8
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2021 Høst
Emnets innhold

Emnet tar for seg grunnelementer i helsefagene og samfunnsfaglige emner

1a. Arbeidsformer og metoder i studiet

  • Studieteknikk
  • Introduksjon til oppgaveskriving.
  • Hva er teori og erfaringsbasert kunnskap?
  • Refleksjon over egen læring og praksis.
  • IKT – introduksjon til læringsplattformer og grunnleggende digitale ferdigheter

1b. Etikk

  • Menneskesyn, livssyn og menneskerettighetene
  • Verdier og verdioppfatninger
  • Etikk og moral, etiske dilemmaer og reflesksjonsmodeller
  • Samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i helsesektoren sett i forhold til verdier og normer
  • Yrkesetikk
  • Taushetspliktens etiske sider
  • Roller, makt, avmakt, tvang og kontroll.

1c. Kommunikasjon og samhandling

  • Kommunikasjonsteori
  • Konflikthåndtering
  • Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
  • Samhandling i smågrupper og i organisasjoner
  • Relasjonskompetanse
  • Veiledningsteori og veiledning

1d. Kommune- og spesialisthelsetjenesten i et samfunnsperspektiv 

  • Samfunnets og velferdsstatens utvikling, helsepolitiske prioriteringer
  • Levekår og folkehelse
  • Lovverket som regulerer helse‐ og sosialsektorens virkefelt
  • Helse‐ og sosialsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • Offentlig og privat ansvar og omsorg
  • Profesjonalisering i helse- og sosialsektoren
  • Økonomi og finansiering av tjenestene
  • Kvalitetssikring, intern kontroll og kvalitetsutvikling

1e. Sosiologi og psykologi

  • Helse- og sosial ulikhet og kulturelt mangfold
  • Familien som sosial og kulturell institusjon
  • Emosjoner, behov og motivasjon
  • Kriseteori og forsvarsmekanismer
  • Gruppepsykologi og gruppeprosesser
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helsevesenet
  • har kunnskap om hva som kjennetegner begrepene verdier, yrkesetikk og taushetsplikt
  • har kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og – former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til arbeid i helsevesenet
  • har kunnskap om samfunnets og velferdsstatens utvikling, om helse- og sosialpolitiske prioriteringer, samt organisering og finansiering av dagens helsevesen
  • har kunnskap om begreper innen sosiologi og psykologi knyttet til enkeltindividet, familien og sosialt nettverk
  • har innsikt i lover og forskrifter som regulerer pasient- og brukerrettigheter, helsepersonells ansvar og plikter og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap vedrørende framtidens helsevesen, i henhold til pasienten i sentrum og den teknologiske utviklingen
  • har kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer i studiet
Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter og yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, til etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger i helsevesenet
  • kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, til å samhandle profesjonelt med brukere, pårørende, kollegaer og frivillige, og til å forebygge og håndtere konflikter
  • kan anvende kunnskap innen sosiologi og psykologi til å motivere andre slik at han eller hun tar i bruk egne ressurser og opplever mestring
  • kan anvende kunnskap om kvalitetssikring og internkontroll til å delta i kvalitetsarbeid på arbeidsplassen
  • kan finne fagstoff om og anvende kunnskap om læring, studieteknikk og arbeidsformer til å løse oppgaver i studiet
Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for yrkesetiske retningslinjer som regulerer yrkesutøvelsen innenfor helsetjenesten
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd og kommunikasjon i samhandling med brukere, pårørende, kollegaer og andre yrkesgrupper
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

Grunnlag for emnekarakteren er at arbeidskravene er bestått. Studentenes arbeidsinnsats i OneNote med studieoppgavene, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen har betydning for emnekarakteren

  • Individuell skriftlig oppgave
  • Gruppeoppgave med skriftlig og muntlig presentasjon
Vurdering
  • Formell vurdering av individuell oppgave. Karakter A-F.
  • Formell vurdering av gruppeoppgave, med presentasjon, med bestått/ikke bestått
Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, veiledning, nettmøter, gruppearbeid, individuelt arbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner, diskusjoner og selvstudium.

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.