10hh54d Organisasjon, system og ledelse

10hh54d Organisasjon, system og ledelse

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      10hh54d
    • Studieprogram
      Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
    • Studiepoeng
      9
    • Studiested
      Rud, Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2021 Høst
2022 Vår
2022 Høst
2023 Vår
Emnets innhold

4a Aktører i pasientforløpet

  • Familieomsorg
  • Kommunale helse- og omsorgstjenester
  • Spesialisthelsetjenester
  • Helsefagarbeiders betydning i møte med aktører som fastlege og  personalet på en sykehusavdeling
  • Lovregulerte og tilrettelagte boliger
  • Andre aktuelle tjenester
  • Frivillig arbeid

 

4b Organisering og samhandling i pasientforløpet

  • Organisering og ledelse
  • Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene
  • Samhandlingsreformen
  • LEON – lavest effektiv omsorgsnivå
  • Tverrfaglig- og flerfaglig samarbeid
  • Pårørende samarbeid

 

4c Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy

  • Profesjonalitet
  • Kunnskapsbasert praksis
  • Arbeidskultur, kreativitet og endringskompetanse
  • Utviklingsarbeid
  • Kulturmangfold og yrkesutøvelse
  • Internkontroll og dokumentasjon
  • Velferdsteknologi
  • Saksbehandling

 

4d Kommunikasjon og veiledning

  • Relasjons kompetanse
  • Kommunikasjon- og veiledningskompetanse
  • Grunnleggende pedagogiske prinsipper
  • Etisk refleksjon
  • Seksualitet og fare for utnyttelse
  • Aktivitet og deltagelse
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten;

  • har innsikt i pasientforløp og kunnskap om aktørenes roller og ansvar i arbeidet med mennesker med utviklingshemming
  • har kunnskap om tverrfaglig og flerfaglig samarbeid, om saksbehandling og om koordinering av helsetjenester
  • har kunnskap om ledelse, medarbeiderskap og organisasjonskultur i virksomheter i helse- og omsorgssektoren
  • har kunnskap om familieomsorg og frivillig arbeid
  • har kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper
  • har innsikt i kunnskapsbasert praksis og kjennskap til omsorgsforskning
  • har kunnskap om utviklingsarbeid og innovasjon knyttet til mennesker med utviklingshemming
  • forstår at en velfungerende helsetjeneste bidrar til verdiskapning i samfunnet
Ferdigheter

Kandidaten;

  • kan anvende kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper til å informere og veilede brukere og pårørende
  • kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur for å bidra til et godt arbeidsmiljø
  • kan anvende metoder eller verktøy for etisk refleksjon i samarbeid med kollegaer
  • kan kartlegge observasjoner, bruke IKT i dokumentasjon og rapportering i helse- og omsorgssektoren
  • kan anvende velferdsteknologi i utviklingsarbeid
  • kan anvende relasjonskompetanse i samarbeid med familie og nettverk
Generell kompetanse

Kandidaten;

  • kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeid om tjenestetilbud i helse- og omsorgssektoren
  • kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
  • har forståelse for viktigheten av veiledning i tema seksualitet for mennesker med utviklingshemming
Arbeidsinnsats

 

Oppgave1: Yrkesutøvelse og miljøarbeid

a) Start individuelt med å utarbeide en skisse til et undervisningsopplegg om nevnte tema.

b) Gruppa bruker disse skissene til å utarbeide et felles undervisningsopplegg.

c) Gruppa demonstrerer opplegget ved å undervise medstudenter (ca. 20 min.).

d) Studentene gir en muntlig tilbakemelding på medstudenters arbeid og undervisningsopplegg.

 

Rammer:

Skriftlig oppgave som besvares i gruppe.

Omfang: 5 - 8 sider.

Vurdering gis etter kriteriene 1-6, se punkt 5.4.1

Muntlig tilbakemelding på undervisningsopplegget fra medstudenter samt en skriftlig og muntlig tilbakemelding fra lærer.

 

Oppgave 2: Kommunikasjon og veiledning

Beskriv en case fra et tverrfaglig samarbeid og drøft hvordan du som yrkesutøver kan gi nødvendig veiledning for å møte brukeren og deres foresatte/pårørendes utfordringer og behov.

 

Rammer:

Skriftlig oppgave som besvares i gruppe eller individuelt.

Omfang: 5 – 8 sider.

Vurdering gis etter kriteriene 1-6, se punkt 5.4.1

Studenten får skriftlig tilbakemelding på arbeidskravet fra lærer.

 

 

Refleksjonsnotat

Etter endt modul skal studenten levere et refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt.

 

Rammer:

Skriftlig individuelt notat

Omfang: maks. 3 sider

Vurdering: Bestått ved innlevering

Lærer gir skriftlig tilbakemelding på notatet

Litteraturliste

Eide, Hilde og Eide, Tom (2007) Kommunikasjon i relasjoner. Samhandling, konfliktløsning og etikk

Lauvås, Kirsti og Lauvås, Per (2004) Tverrfaglig samarbeid – Perspektiv og strategi

Nordby H. (2012) Etiske dilemmaer i helse og omsorgsarbeid

Taranrød Liv B. (2012) Mellom hjem og institusjon

Tilleggslitteratur:

Larsen, Frode K. og Wigaard Elisabeth (2009) Utviklingshemming og aldring: en lærebok. Tønsberg: Aldring og helse