10hh54d Organisasjon, system og ledelse
10hh54d Organisasjon, system og ledelse
- Emnebeskrivelse
- Emnekode10hh54d
- StudieprogramMålrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
- Studiepoeng9
- StudiestedRud, Fredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
4a Aktører i pasientforløpet
- Familieomsorg
- Kommunale helse- og omsorgstjenester
- Spesialisthelsetjenester
- Helsefagarbeiders betydning i møte med aktører som fastlege og personalet på en sykehusavdeling
- Lovregulerte og tilrettelagte boliger
- Andre aktuelle tjenester
- Frivillig arbeid
4b Organisering og samhandling i pasientforløpet
- Organisering og ledelse
- Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene
- Samhandlingsreformen
- LEON – lavest effektiv omsorgsnivå
- Tverrfaglig- og flerfaglig samarbeid
- Pårørende samarbeid
4c Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy
- Profesjonalitet
- Kunnskapsbasert praksis
- Arbeidskultur, kreativitet og endringskompetanse
- Utviklingsarbeid
- Kulturmangfold og yrkesutøvelse
- Internkontroll og dokumentasjon
- Velferdsteknologi
- Saksbehandling
4d Kommunikasjon og veiledning
- Relasjons kompetanse
- Kommunikasjon- og veiledningskompetanse
- Grunnleggende pedagogiske prinsipper
- Etisk refleksjon
- Seksualitet og fare for utnyttelse
- Aktivitet og deltagelse
Kandidaten;
- har innsikt i pasientforløp og kunnskap om aktørenes roller og ansvar i arbeidet med mennesker med utviklingshemming
- har kunnskap om tverrfaglig og flerfaglig samarbeid, om saksbehandling og om koordinering av helsetjenester
- har kunnskap om ledelse, medarbeiderskap og organisasjonskultur i virksomheter i helse- og omsorgssektoren
- har kunnskap om familieomsorg og frivillig arbeid
- har kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper
- har innsikt i kunnskapsbasert praksis og kjennskap til omsorgsforskning
- har kunnskap om utviklingsarbeid og innovasjon knyttet til mennesker med utviklingshemming
- forstår at en velfungerende helsetjeneste bidrar til verdiskapning i samfunnet
Kandidaten;
- kan anvende kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper til å informere og veilede brukere og pårørende
- kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur for å bidra til et godt arbeidsmiljø
- kan anvende metoder eller verktøy for etisk refleksjon i samarbeid med kollegaer
- kan kartlegge observasjoner, bruke IKT i dokumentasjon og rapportering i helse- og omsorgssektoren
- kan anvende velferdsteknologi i utviklingsarbeid
- kan anvende relasjonskompetanse i samarbeid med familie og nettverk
Kandidaten;
- kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeid om tjenestetilbud i helse- og omsorgssektoren
- kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
- har forståelse for viktigheten av veiledning i tema seksualitet for mennesker med utviklingshemming
Oppgave1: Yrkesutøvelse og miljøarbeid
a) Start individuelt med å utarbeide en skisse til et undervisningsopplegg om nevnte tema.
b) Gruppa bruker disse skissene til å utarbeide et felles undervisningsopplegg.
c) Gruppa demonstrerer opplegget ved å undervise medstudenter (ca. 20 min.).
d) Studentene gir en muntlig tilbakemelding på medstudenters arbeid og undervisningsopplegg.
Rammer:
Skriftlig oppgave som besvares i gruppe.
Omfang: 5 - 8 sider.
Vurdering gis etter kriteriene 1-6, se punkt 5.4.1
Muntlig tilbakemelding på undervisningsopplegget fra medstudenter samt en skriftlig og muntlig tilbakemelding fra lærer.
Oppgave 2: Kommunikasjon og veiledning
Beskriv en case fra et tverrfaglig samarbeid og drøft hvordan du som yrkesutøver kan gi nødvendig veiledning for å møte brukeren og deres foresatte/pårørendes utfordringer og behov.
Rammer:
Skriftlig oppgave som besvares i gruppe eller individuelt.
Omfang: 5 – 8 sider.
Vurdering gis etter kriteriene 1-6, se punkt 5.4.1
Studenten får skriftlig tilbakemelding på arbeidskravet fra lærer.
Refleksjonsnotat
Etter endt modul skal studenten levere et refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt.
Rammer:
Skriftlig individuelt notat
Omfang: maks. 3 sider
Vurdering: Bestått ved innlevering
Lærer gir skriftlig tilbakemelding på notatet
Eide, Hilde og Eide, Tom (2007) Kommunikasjon i relasjoner. Samhandling, konfliktløsning og etikk
Lauvås, Kirsti og Lauvås, Per (2004) Tverrfaglig samarbeid – Perspektiv og strategi
Nordby H. (2012) Etiske dilemmaer i helse og omsorgsarbeid
Taranrød Liv B. (2012) Mellom hjem og institusjon
Tilleggslitteratur:
Larsen, Frode K. og Wigaard Elisabeth (2009) Utviklingshemming og aldring: en lærebok. Tønsberg: Aldring og helse