25AR04A EIRLOPK Kommunikasjon, formidling og språk
25AR04A EIRLOPK Kommunikasjon, formidling og språk
- Emnebeskrivelse
- Emnekode25AR04A EIRLOPK
- StudieprogramReiseliv og opplevelsesutvikling
- Studiepoeng10
- StudiestedGeilo
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- EmneansvarligSunniva Buseth Kåpvik
Norsk:
- Norsk som kommunikasjonsverktøy, skriftlig og muntlig
- Betydningen av kommunikasjon i arbeids‐ og samfunnsliv
- Grammatikk, språklige og grafiske virkemidler
- Massemedier
- Mottakerbevissthet
- IKT‐verktøy i skriftlig og muntlig kommunikasjon
- Informasjonsinnhenting på norsk
- Kildebruk og referanseteknikk
- Kommentere og vurdere ulike typer tekster
- Formelle skriftlige sjangre
- Resonnerende tekster
- Planlegging, gjennomføring og presentasjon av tverrfaglige prosjekter
- Muntlig kommunikasjon
- Studieteknikk
Engelsk:
- Engelsk som kommunikasjonsverktøy, skriftlig og muntlig
- Engelsk fagterminologi
- Tverrkulturelle emner
- Tekstskaping
- Formell skriving
- Informasjonsinnhenting på engelsk
- IKT‐verktøy i skriftlig og muntlig kommunikasjon
- Muntlig kommunikasjon
- Planlegging, gjennomføring og presentasjon av tverrfaglige prosjekter
IKT og sosiale medier:
- Tekstbehandlingsprogram
- Presentasjonsprogram
- Sosiale medier
Kandidaten:
- har kunnskap om språket som verktøy for god kommunikasjon, og kjenner til norsk og engelsk fagterminologi innen sitt fagområde
- har kunnskap om grammatikk, sjangerforståelse samt språklige, stilistiske og grafiske virkemidler i tekst.
- har kunnskap om relevante dataverktøy som benyttes ved kommunikasjon
- kjenner til ulike former for prosjektdokumentasjon, avtaler og kontrakter.
- kjenner til ulike metoder for forhandlinger
- kan reflektere over kulturelle forskjeller i arbeidsliv og samfunn
Kandidaten:
- kan gjøre rede for kommunikasjon på norsk og engelsk, skriftlig og muntlig, både om generelle og yrkesrettede emner
- kan gjøre rede for kulturelle forskjeller i all kommunikasjon
- kan gjøre rede for relevante kommunikasjonsverktøy og medier i kommunikasjonsprosessen
- kan gjøre rede for oppsett av en agenda og skrive referat fra møter
- kan gjøre rede for utarbeidelsen av god rapport
- kan gjøre rede for suksesskriterier for gode presentasjoner og innlegg i ulike fora
- kan gjøre rede for god instruksjon og veiledning av andre
- kan gjøre rede for god utarbeidelse av formelle tekster, arbeidsavtaler og kontrakter
- kan analysere informasjon og anvende denne i ulike sammenhenger
Kandidaten:
- kan kommunisere på en tydelig og forståelig måte, både i faglige og personlige
- sammenhenger
- har kompetanse i effektiv og korrekt kildebruk
- kan delta i planlegging, gjennomføring og presentasjoner av et prosjekt
- kan representere sin bedrift i møter og befaringer
- kan lede arbeidet med løpende og avsluttende prosjektdokumentasjon
- kan lede og gjennomføre møter med tverrfaglig deltagelse på arbeidsplassen
- kan vurdere eget behov for utvikling av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
-
Gjennomføre obligatoriske arbeidskrav
Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes som «godkjent» eller «ikke godkjent».
I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Det skal være en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Eksamen, se fagskolens forskrift.
- Forelesning/undervisning
- Praktisk øving
- Digitale arbeidsformer
- Gruppearbeid
- Prosjektarbeid
- Case
- Skriftlig arbeid til innlevering
- Praktisk orientert laboratorieundervisning
- Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
- Veiledning
Litteraturliste oppdateres ved studiestart.
Relevante internettsider blir oppgitt underveis.
Kompendier utdeles ved temaets oppstart.
Norsk
Feder, M. & Hoel, A. (2020). Norsk for fagskolen (3. utg.). Fagbokforlaget. ISBN: 9788245033618
Engelsk
Ytterdal, M.R. (2021). Crossover (4. utg.). Fagbokforlaget. ISBN: 9788245034264