00TD00E EITDTPK Organisering og programmering
00TD00E EITDTPK Organisering og programmering
- Emnebeskrivelse
- Emnekode00TD00E EITDTPK
- StudieprogramProgrammering
- Studiepoeng18
- StudiestedKongsberg
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- EmneansvarligPer Anton Hansen
- Datasikkerhet/organisering
- IKT – sikkerhet
- Fysisk og logisk sikkerhet
- Driftsikkerhet - feiltolerantne systemer
- Sikkerhetskopiering
- Kryptering og beskyttelse mot angrep
- Generelt trusselbilde for IKT-sikkerhet
- Generelle tiltak og metoder for IKT-beskyttelse
- Enkle tiltak for økt datasikkerhet
- Sikkerhet utenfor virksomheten
- Generell organisering av sikkerhetsarbeidet i virksomheten
- Ledelsens betydning for og deltagelse i sikkerhetsarbeidet
- Administrasjon og avtaler
- Organisering av arbeidslivet
- Organisering av IKT-tjenester
- Personvern, personvernprinsipper, GDPR
- Lover: Arbeidsmiljøloven, Sikkerhetsloven, Åndsverksloven, Personopplysningsloven
- Avtaler: Standardavtaler, vedlikeholdsavtaler, serviceavtaler, driftsavtaler, responstidavtaler, tjenesteavtaler, rammeavtaler og lisensavtaler (Lisensiering)
- Bruk av avtaler for å ta vare på nødvendig sikkerhet
- ITIL
- ITIL 4 - Veiledning for beste praksis for IT-tjenestestyring (ITSM)
- ITIL og ITILs historie
- ITILs overordnede elementer
- ITIL-tjenesteverdisystemet
- ITIL-tjenesteverdikjede
- «De 4 dimensjonene»
- 7 veiledende prinsipper
- Fra ITIL-prosesser til ITIL-praksis
- Databaser 1
- Datamodellering med ER
- SQL-syntax (CREATE – INSERT – SELECT)
- Bygge databaseapplikasjoner i MS Access
- Opprette og anvende databaser i MySQL
- Webapplikasjoner
- Programmering
- Kontrollstrukturer (if - then – else, case)
- Løkker (for - next, while - do, repeat – until)
- Funksjoner og prosedyrer med parameteroverføringer
- Brukergrensesnitt
- Databaseapplikasjoner
Kandidaten:
- har kunnskap om oppbygging, virkemåter og bruk av databaser
- har kunnskap om prinsipper for organisering og sikkerhet innen IKT
- har kunnskap om programmering og programmeringsverktøy
- kan vurdere eget arbeid innen organisering og programmering i forhold til standarder, avtaler og organisering av IKT-tjenester
- kan vurdere den grunnleggende sikkerhet i IKT-anlegg i forhold til gjeldende normer og krav
- kan vurdere om en bedrifts IKT-løsninger er i henhold til bedriftens behov
- har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet innen organisering og programmering
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om organisering og programmering gjennom kurs og videreutdanning
- kjenner til organisering og dataprogrammeringens historie, tradisjoner og plass i samfunnet
- har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen organisering og programmering
Kandidaten:
- kan gjøre rede for valg av logistikk, programlisenser og programmering
- kan gjøre rede for valg av databaser
- kan gjøre rede for valg av standardavtaler
- kan reflektere over egen faglig utøvelse innen organisering og programmering og justere denne under veiledning
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff om organisering og programmering og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Kandidaten:
- kan gjøre rede for valg av standardavtaler
- kan reflektere over egen faglig utøvelse innen organisering og programmering og justere denne under veiledning
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff om organisering og programmering og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling
- kan gjøre rede for valg av logistikk, programlisenser og programmering
- kan gjøre rede for valg av databaser
- Gjennomføre obligatoriske arbeidskrav
Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes som «godkjent» eller «ikke godkjent».
I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Det skal være en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Eksamen, se fagskolens forskrift.
- Forelesning/undervisning
- Praktisk øving
- Digitale arbeidsformer
- Gruppearbeid
- Prosjektarbeid
- Case
- Skriftlig arbeid til innlevering
- Praktisk orientert laboratorieundervisning
- Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
- Veiledning