00TD00E EITDTPK Organisering og programmering

00TD00E EITDTPK Organisering og programmering

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00TD00E EITDTPK
    • Studieprogram
      Programmering
    • Studiepoeng
      18
    • Studiested
      Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Per Anton Hansen
Undervisningssemestere
2021 Høst
2022 Vår
2022 Høst
2023 Vår
Emnets innhold
  • Datasikkerhet/organisering
  • IKT – sikkerhet
  • Fysisk og logisk sikkerhet
  • Driftsikkerhet - feiltolerantne systemer
  • Sikkerhetskopiering
  • Kryptering og beskyttelse mot angrep
  • Generelt trusselbilde for IKT-sikkerhet
  • Generelle tiltak og metoder for IKT-beskyttelse
  • Enkle tiltak for økt datasikkerhet
  • Sikkerhet utenfor virksomheten
  • Generell organisering av sikkerhetsarbeidet i virksomheten
  • Ledelsens betydning for og deltagelse i sikkerhetsarbeidet

 

  • Administrasjon og avtaler
  • Organisering av arbeidslivet
  • Organisering av IKT-tjenester
  • Personvern, personvernprinsipper, GDPR
  • Lover: Arbeidsmiljøloven, Sikkerhetsloven, Åndsverksloven, Personopplysningsloven
  • Avtaler: Standardavtaler, vedlikeholdsavtaler, serviceavtaler, driftsavtaler, responstidavtaler, tjenesteavtaler, rammeavtaler og lisensavtaler (Lisensiering)
  • Bruk av avtaler for å ta vare på nødvendig sikkerhet

 

  • ITIL
  • ITIL 4 - Veiledning for beste praksis for IT-tjenestestyring (ITSM)
  • ITIL og ITILs historie
  • ITILs overordnede elementer
  • ITIL-tjenesteverdisystemet
  • ITIL-tjenesteverdikjede
  • «De 4 dimensjonene»
  • 7 veiledende prinsipper
  • Fra ITIL-prosesser til ITIL-praksis

 

  • Databaser 1
  • Datamodellering med ER
  • SQL-syntax (CREATE – INSERT – SELECT)
  • Bygge databaseapplikasjoner i MS Access
  • Opprette og anvende databaser i MySQL
  • Webapplikasjoner

 

  • Programmering
  • Kontrollstrukturer (if - then – else, case)
  • Løkker (for - next, while - do, repeat – until)
  • Funksjoner og prosedyrer med parameteroverføringer
  • Brukergrensesnitt
  • Databaseapplikasjoner
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • har kunnskap om oppbygging, virkemåter og bruk av databaser
  • har kunnskap om prinsipper for organisering og sikkerhet innen IKT
  • har kunnskap om programmering og programmeringsverktøy
  • kan vurdere eget arbeid innen organisering og programmering i forhold til standarder, avtaler og organisering av IKT-tjenester
  • kan vurdere den grunnleggende sikkerhet i IKT-anlegg i forhold til gjeldende normer og krav
  • kan vurdere om en bedrifts IKT-løsninger er i henhold til bedriftens behov
  • har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet innen organisering og programmering
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om organisering og programmering gjennom kurs og videreutdanning
  • kjenner til organisering og dataprogrammeringens historie, tradisjoner og plass i samfunnet
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen organisering og programmering
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan gjøre rede for valg av logistikk, programlisenser og programmering
  • kan gjøre rede for valg av databaser
  • kan gjøre rede for valg av standardavtaler
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse innen organisering og programmering og justere denne under veiledning
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff om organisering og programmering og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan gjøre rede for valg av standardavtaler
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse innen organisering og programmering og justere denne under veiledning
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff om organisering og programmering og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling
  • kan gjøre rede for valg av logistikk, programlisenser og programmering
  • kan gjøre rede for valg av databaser
Arbeidsinnsats
  • Gjennomføre obligatoriske arbeidskrav 

Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes som «godkjent» eller «ikke godkjent». 

Vurdering

I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Det skal være en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. 

Eksamen, se fagskolens forskrift.

Arbeids- og læringsaktiviteter
  • Forelesning/undervisning
  • Praktisk øving 
  • Digitale arbeidsformer
  • Gruppearbeid
  • Prosjektarbeid
  • Case
  • Skriftlig arbeid til innlevering
  • Praktisk orientert laboratorieundervisning
  • Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
  • Veiledning
Litteraturliste

Relevante internettsider blir oppgitt underveis.

Litteraturliste oppdateres ved studiestart.