25AL07D EIRLHR Entreprenørskap og opplevelsesutvikling
25AL07D EIRLHR Entreprenørskap og opplevelsesutvikling
- Emnebeskrivelse
- Emnekode25AL07D EIRLHR
- StudieprogramHotell- og restaurantdrift
- Studiepoeng15
- StudiestedGeilo
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- EmneansvarligSunniva Buseth Kåpvik
- Innovasjon
- Innovasjonsteknikker og -metoder
- Ideutvikling og kommersialisering
- Produkt- og tjenesteutvikling
- Ideutvikling
- Pilotprosjekter
- Brukerorientering
- Metoder
- Entreprenørskap
- Utvikle, etablere studentbedrift
- Forretningsmodeller
- Forretningside og utarbeidelse av forretningsplan
- Digitale opplevelser
- Bygg og landskapsmodellering
- Digitale presentasjons- og opplevelsesverktøy
Kandidaten:
- Har kunnskap om entreprenørskap og innovasjon i reiselivs- og opplevelsesnæringer
- Har kunnskap om entreprenørskap i et samfunnsøkonomisk perspektiv
- Har kunnskap om hva som kjennetegner en god ide, ideutvikling og konseptualisering
- Kan vurdere attraksjoner og opplevelser i et markedsorientert perspektiv
- Har innsikt i å teste og validere idéer eller muligheter i markedet
- Har kunnskap om utvikling av forretningsmodeller, forretningsplan og markedsplan
- Har kunnskap om forholdet mellom entreprenørskap og innovasjon i reiselivet
- Kan reflektere over forholdet mellom entreprenørielle og tradisjonelle ledelsesperspektiver rundt risiko, usikkerhet og muligheter
- Kan vurdere reiselivsbransjens tradisjoner og egenart i samfunnet
- Kan reflektere over bærekraftige forretningsmodeller med tanke på virksomhets- og kundeverdi i reiselivet
- Har innsikt i en reiselivsbedrifts økonomiske systemer og rapporteringskrav
Kandidaten:
- Kan gjøre rede for entreprenørskap i et samfunnsøkonomisk perspektiv
- Kan gjøre rede for hvordan en forretningside identifiseres og utvikles
- Kan gjøre rede for hvordan utvikling av attraksjoner og opplevelser kan gjøres i et markedsorientert perspektiv
- Kan gjøre rede for ulike faktorer som påvirker prosessen fra ide til ny virksomhet
- Kan gjøre rede for å validere idéer eller muligheter i markedet
- Kan reflektere over effektene av entreprenørskap innenfor reiselivsnæringen
- Kan gjøre rede for faglige verktøy for utvikling av forretnings-, og markedsplaner
- Kan gjøre rede for bærekraftige forretningsmodeller med tanke på virksomhets- og kundeverdi i reiselivsbransjen
- Kan gjøre rede for kvalitet og pris på reiselivsprodukter ut fra etterspørsel og behov
- Kan reflektere over målrettet selvledelse og justere denne under veiledning
- Kan gjøre rede for forholdet mellom entreprenørielle og tradisjonelle ledelsesperspektiver rundt risiko, usikkerhet og muligheter
- Kan reflektere over etiske og moralske utfordringer i reiselivsvirksomhets- og forretningssammenheng
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff om kvalitet og pris på reiselivsprodukter ut fra etterspørsel og behov
Kandidaten:
- Kan utveksle synspunkter med andre basert på kritiske og kreative refleksjoner over hvordan reiselivsbransjen organiserer og skaper verdi, inkludert refleksjon over etiske og samfunnsmessige konsekvenser
- Kan bidra til organisasjonsutvikling og forståelsen av entreprenørskap og innovasjon i en sosial, kulturell og økonomiske sammenheng
- Kan planlegge og gjennomføre endrings-, utviklings- og innovasjonsprosesser
- Kan utveksle synspunkter med andre om betydningen av entreprenørskap og innovasjon i opplevelsesproduksjon
- Gjennomføre obligatoriske arbeidskrav
Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes som «godkjent» eller «ikke godkjent».
I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Det skal være en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Eksamen, se fagskolens forskrift.
- Forelesning/undervisning
- Praktisk øving
- Digitale arbeidsformer
- Gruppearbeid
- Prosjektarbeid
- Case
- Skriftlig arbeid til innlevering
- Praktisk orientert laboratorieundervisning
- Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
- Veiledning
Litteraturliste oppdateres ved studiestart.
Relevante internettsider blir oppgitt underveis.
Bøker:
Alexander Osterwalder, Yves Pigneour, Business model generation, En håndbok for nytenkere, banebrytere og opprørere. Gyldendal akademisk. ISBN 9788205474536
Nettressurser:
Meld. St. 19 (2016–2017) - regjeringen.no
SB-materiell / Studentbedrift / Elever og studenter - Ungt Entreprenørskap (ue.no)
Norsk reiselivsstrategi 2021 (visitnorway.com)