00TB01A EITKBYF Realfaglige redskap

00TB01A EITKBYF Realfaglige redskap

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00TB01A EITKBYF
    • Studieprogram
      Bygg, Fredrikstad
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Tommy Kenneth Moen
Undervisningssemestere
2021 Høst
2022 Vår
2022 Høst
2023 Vår
2023 Høst
Om emnet

Emnet skal integreres i og være støttefag for linjefagsemnene. Læringsutbytte er sammensatt lokalt på bakgrunn av nasjonale overordnede planer for Bygg (00TB01A), Maskinteknikk (00TT04A), Elkraft (00TE01A), Kjemi prosessteknikk (00TK01A)og Kjemi matteknikk (00TK02I)

Emnets innhold

Hovedtema

Fellesdel (8stp) Denne delen er lik for alle nevnte fagretninger.

  • Algebra
  • Formler, likninger og ulikheter
  • Funksjoner og funksjonsdrøfting
  • Trigonometri
  • Funksjoner
  • Logaritmer og eksponentialfunksjoner
  • Integralregning
  • Bevegelse
  • Kraft og bevegelse
  • Energi
  • Fysikk i væsker og gasser
  • Termofysikk

Tilpasset del (2stp) Denne delen skal integreres i linjefagene / tilpasses linjefagene.

  • Plassert i emne F Konstruksjon bygg, integrert i tema Bygningsfysikk
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • har kunnskap om realfag som redskap innen sitt fagområde
  • har kunnskap om realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og verktøy som anvendes for å utføre nødvendige beregninger, dimensjoneringer, overslag og annen problemløsning med utgangspunkt i relevante praktiske situasjoner og problemstillinger innen fagretningen.
  • har kunnskap om matematiske og fysiske lover, formler og symboler som er relevante for fagretningen
  • kan vurdere eget arbeid i forhold til matematiske og fysiske lover
  • har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet en har valgt og om hvilken betydning realfaglige redskap har for fagretningen
  • kan oppdatere sine kunnskaper innen realfag
  • kjenner til matematikkens og fysikkens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen realfag
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan gjøre rede for valg av regneoperasjoner som anvendes for fagspesifikke problemstillinger
  • kan gjøre rede for digitale verktøy som anvendes til problemløsninger innen realfaglige tema
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og vurdere resultater av beregninger og justere denne under veiledning
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff i formelsamlinger og fagbøker og vurdere relevansen for en realfaglig problemstilling
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe med å anvende realfag i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan utveksle synspunkter med bakgrunn innenfor relevant fagretning (bygg, elkraft, TIP, kjemi prosess og kjemi matteknikk) og delta i diskusjoner for å vurdere fagspesifikke problemstillinger med bruk av realfag
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

Tre obligatoriske innleveringer skal være godkjent. I tillegg vil arbeidsoppdrag i de ulike linjefagene kunne inneholde krav til realfag.

Vurdering

Mappevurdering, prosessevaluering og tester danner grunnlaget for emnekarakteren.

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, gruppearbeid, framlegg og selvstudie.

Litteraturliste

Oppdaterte litteraturlister blir publisert på fagskolens nettsider ved studiestart.

Evaluering *

Studentens medvirkning gjennom årlige- og fortløpende evalueringer må påregnes. Det kan være evalueringer både på tilbuds- og emnenivå, samt yrkesrelevans 1 år etter fullført utdanning.