01HH68A EIHOALF Operativ psykologi og situasjonsbestemt kommunikasjon
01HH68A EIHOALF Operativ psykologi og situasjonsbestemt kommunikasjon
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH68A EIHOALF
- StudieprogramAmbulanseoperativ ledelse og prehospital pasientbehandling
- Studiepoeng10
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligEdutorium Admin
Emnet tar for seg operativ psykologi med temaer som omhandler ambulansepersonellet, pasienter og publikums reaksjoner og handlinger i krisesituasjoner. Kommunikasjon, samhandling og samarbeid med sårbare pasientgrupper i krisesituasjoner vil være en viktig del av emnet. Empati, omsorg og respekt for pasienter, pårørende og kolleger vektlegges også i dette emnet. Videre kommer veiledning og debrifing av lærlinger i ambulansetjenesten som et tema.
Operativ psykologi
- Krise- og stressreaksjoner
- Menneskelig adferd i kriser
- Forsvarsmekanismer
- Mestring og mestringsstrategier
- Psykisk førstehjelp
- Empati
- Utfordringer for ambulansepersonell
Kommunikasjon og etikk i møte med sårbare grupper
- Etikk og etiske dilemma i møte med sårbare pasientgrupper
- Situasjonsbestemt kommunikasjon
- Aktiv lytting
- Konfliktdempende kommunikasjon
- Tilpasset informasjon
- Kulturforskjeller
- Autonomi
- Samtykkekompetanse og samvalg (pasient- og brukerrettighetsloven)
- Konflikthåndtering
- Etikk og kommunikasjon i møte med den eldre pasienten
- Etikk og kommunikasjon i psykiatrioppdrag
- Etikk og kommunikasjon med syke barn, barn på skadested og med barn som pårørende
- Etikk og kommunikasjon med pårørende
Veiledning og kollegastøtte
- Veiledning av lærlinger og studenter
- Rolle og funksjon som veileder
- Kommunikasjonens og relasjonens betydning
- Veiledning og vurdering
- Veiledningsmetoder
- Refleksjon over praksis
- Løpende skikkethetsvurdering
- Stressreaksjoner og ivaretagelse av kollegaer
- Debriefing og kollegastøtte etter alvorlige hendelser
- Defusing
- Debriefing
- Kollegastøtte
- Gruppepsykologi og gruppeprosesser
- Team og teamprosesser (CRM)
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om krise- og stressreaksjoner, forsvarsmekanismer, mestring og menneskelig adferd i kriser
- har kunnskap om etikk og etiske dilemmaer som kan oppstå i møte med sårbare pasientgrupper
- har kunnskap om situasjonsbestemt kommunikasjon og konflikthåndtering i møte med sårbare pasientgrupper og deres pårørende
- har kunnskap om veiledning og kollegastøtte etter alvorlige hendelser
- har innsikt i lovfestede krav om medvirkning, samtykke og samvalg
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen operativ psykologi, etikk, situasjonsbestemt kommunikasjon og veiledning/kollegastøtte ved stress og alvorlige hendelser
- forstår betydningen av operativ psykologi og situasjonsbestemt kommunikasjon ved stress og alvorlige hendelser
- forstår betydningen av veilederrollen for å bidra til å utvikle faglig dyktige medarbeidere i ambulansetjenesten
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende kunnskap om krise- og stressreaksjoner, forsvarsmekanismer, mestring og menneskelig adferd for å ivareta pasienter og pårørende i krisesituasjoner
- kan anvende etiske refleksjonsmodeller i møte med sårbare pasientgrupper
- kan anvende situasjonsbestemt kommunikasjon og konflikthåndtering i møte med sårbare pasientgrupper og deres pårørende
- kan finne informasjon og fagstoff om operativ psykologi, situasjonsbestemt kommunikasjon og veiledning/kollegastøtte
- kan kartlegge, identifisere behov og utføre veiledning og kollegastøtte
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse for at krise- og stressreaksjoner påvirker menneskelig adferd i kriser
- har utviklet en etisk grunnholdning og kan reflektere over etiske problemstillinger som kan oppstå i ambulansetjenesten
- kan utføre kommunikasjon, veiledning og kollegastøtte på en profesjonell og etisk forsvarlig måte
- Har forståelsen for at pasienter i ulike situasjoner har behov for ulike kommunikative tilnærminger
- Har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom kommunikasjon og refleksjon over etiske dilemmaer for å ivareta pasientens brukermedvirkning og samvalg
- Kan utføre veiledning, debrifing og kollegastøtte på en profesjonell og etisk forsvarlig måte
- Individuell skriftlig oppgave –kommunikasjon og samhandling
- Gruppeoppgave – vold og trusler (caseoppgave med ferdighetstrening)
- Refleksjonsnotat om egen læring
- Arbeidskravene er obligatorisk og vurderes til godkjent/ikke godkjent
Arbeidskravene må være vurdert til godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen
Formell vurdering av arbeidskrav med godkjent/ ikke godkjent
Formell vurdering av eksamen med karakter A-F
For oppdatert litteratur knyttet til emnet henvises studenter til aktuell litteraturliste for studiet på skolens hjemmeside