01HH68A EIHOALF Operativ psykologi og situasjonsbestemt kommunikasjon

01HH68A EIHOALF Operativ psykologi og situasjonsbestemt kommunikasjon

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH68A EIHOALF
    • Studieprogram
      Ambulanseoperativ ledelse og prehospital pasientbehandling
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
Undervisningssemestere
2021 Høst
2022 Vår
2022 Høst
2023 Vår
Om emnet

Emnet tar for seg operativ psykologi med temaer som omhandler ambulansepersonellet, pasienter og publikums reaksjoner og handlinger i krisesituasjoner. Kommunikasjon, samhandling og samarbeid med sårbare pasientgrupper i krisesituasjoner vil være en viktig del av emnet. Empati, omsorg og respekt for pasienter, pårørende og kolleger vektlegges også i dette emnet. Videre kommer veiledning og debrifing av lærlinger i ambulansetjenesten som et tema.

Emnets innhold

Operativ psykologi

  • Krise- og stressreaksjoner
  • Menneskelig adferd i kriser
  • Forsvarsmekanismer
  • Mestring og mestringsstrategier
  • Psykisk førstehjelp
  • Empati
  • Utfordringer for ambulansepersonell

Kommunikasjon og etikk i møte med sårbare grupper

  • Etikk og etiske dilemma i møte med sårbare pasientgrupper
  • Situasjonsbestemt kommunikasjon
    • Aktiv lytting
    • Konfliktdempende kommunikasjon
    • Tilpasset informasjon
    • Kulturforskjeller
  • Autonomi
  • Samtykkekompetanse og samvalg (pasient- og brukerrettighetsloven)
  • Konflikthåndtering
  • Etikk og kommunikasjon i møte med den eldre pasienten
  • Etikk og kommunikasjon i psykiatrioppdrag
  • Etikk og kommunikasjon med syke barn, barn på skadested og med barn som pårørende
  • Etikk og kommunikasjon med pårørende

Veiledning og kollegastøtte

  • Veiledning av lærlinger og studenter
    • Rolle og funksjon som veileder
    • Kommunikasjonens og relasjonens betydning
    • Veiledning og vurdering
    • Veiledningsmetoder
    • Refleksjon over praksis
    • Løpende skikkethetsvurdering
  • Stressreaksjoner og ivaretagelse av kollegaer
  • Debriefing og kollegastøtte etter alvorlige hendelser
    • Defusing
    • Debriefing
    • Kollegastøtte
  • Gruppepsykologi og gruppeprosesser
  • Team og teamprosesser (CRM)
Læringsutbytte
Kunnskap

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om krise- og stressreaksjoner, forsvarsmekanismer, mestring og menneskelig adferd i kriser
  • har kunnskap om etikk og etiske dilemmaer som kan oppstå i møte med sårbare pasientgrupper
  • har kunnskap om situasjonsbestemt kommunikasjon og konflikthåndtering i møte med sårbare pasientgrupper og deres pårørende
  • har kunnskap om veiledning og kollegastøtte etter alvorlige hendelser
  • har innsikt i lovfestede krav om medvirkning, samtykke og samvalg  
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen operativ psykologi, etikk, situasjonsbestemt kommunikasjon og veiledning/kollegastøtte ved stress og alvorlige hendelser
  • forstår betydningen av operativ psykologi og situasjonsbestemt kommunikasjon ved stress og alvorlige hendelser
  • forstår betydningen av veilederrollen for å bidra til å utvikle faglig dyktige medarbeidere i ambulansetjenesten
Ferdigheter

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende kunnskap om krise- og stressreaksjoner, forsvarsmekanismer, mestring og menneskelig adferd for å ivareta pasienter og pårørende i krisesituasjoner
  • kan anvende etiske refleksjonsmodeller i møte med sårbare pasientgrupper
  • kan anvende situasjonsbestemt kommunikasjon og konflikthåndtering i møte med sårbare pasientgrupper og deres pårørende
  • kan finne informasjon og fagstoff om operativ psykologi, situasjonsbestemt kommunikasjon og veiledning/kollegastøtte
  • kan kartlegge, identifisere behov og utføre veiledning og kollegastøtte
Generell kompetanse

Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for at krise- og stressreaksjoner påvirker menneskelig adferd i kriser
  • har utviklet en etisk grunnholdning og kan reflektere over etiske problemstillinger som kan oppstå i ambulansetjenesten
  • kan utføre kommunikasjon, veiledning og kollegastøtte på en profesjonell og etisk forsvarlig måte
  • Har forståelsen for at pasienter i ulike situasjoner har behov for ulike kommunikative tilnærminger
  • Har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom kommunikasjon og refleksjon over etiske dilemmaer for å ivareta pasientens brukermedvirkning og samvalg
  • Kan utføre veiledning, debrifing og kollegastøtte på en profesjonell og etisk forsvarlig måte
Arbeidsinnsats
  1. Individuell skriftlig oppgave –kommunikasjon og samhandling
  2. Gruppeoppgave – vold og trusler (caseoppgave med ferdighetstrening)
  3. Refleksjonsnotat om egen læring
  4. Arbeidskravene er obligatorisk og vurderes til godkjent/ikke godkjent

Arbeidskravene må være vurdert til godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen

Vurdering

Formell vurdering av arbeidskrav med godkjent/ ikke godkjent

Formell vurdering av eksamen med karakter A-F

Litteraturliste

For oppdatert litteratur knyttet til emnet henvises studenter til aktuell litteraturliste for studiet på skolens hjemmeside

Evaluering *

Evaluering av emnet gjennomføres i slutten av emnet på skolens digitale læringsplattform. Evaluering er beskrevet i skolens kvalitetssystem.