00TE03B EITKELF Yrkesrettet kommunikasjon
00TE03B EITKELF Yrkesrettet kommunikasjon
- Emnebeskrivelse
- Emnekode00TE03B EITKELF
 - StudieprogramElkraft Fredrikstad
 - Studiepoeng10
 - StudiestedFredrikstad
 - EmneansvarligTommy Kenneth Moen
 
 
- Elkraft Fredrikstad
 
Hovedtemaer
Norsk
Undervisning om, lærestoff om og arbeid med temaer som
- læringsteknikker
 - språket som verktøy for god kommunikasjon, muntlig og skriftlig, også på tvers av kulturer
 - vanlige yrkesrettede sjangre, herunder
- brev og e-post
 - rapporter
 - søknader
 - møteinnkalling og -referat
 - kontrakter/samarbeidsavtaler
 - instruksjoner og beskrivelser
 - tekstreferater
 - debattinnlegg
 - presentasjoner
 - resonnerende framstillinger
 
 - refleksjon over kulturelle forskjeller skapt gjennom arbeidsinnvandring til egen næring
 - tilrettelegging av tekster, muntlige og skriftlige, tilpasset mottaker og situasjon
 - kjennetegn på fagspråk, formelt og uformelt språk
 - grammatikk, språklige, stilistiske og grafiske virkemidler
 - analyse/vurdering av ulike typer tekster, spesielt vanlige yrkesrettede sjangre
 - korrekt kildebruk og referanseteknikk: hvordan unngå plagiering
 - instruksjon og veiledning av andre
 - de viktigste massemediene, hvordan de påvirker oss og hvordan de kan/bør benyttes
 - IKT – hjelpemidler, herunder
- tekstbehandlings- og presentasjonsprogrammer
 - dataprogrammer til å forbedre kvaliteten på sine skriftlige arbeider
 - plattformer for digitalt samarbeid
 - relevante/vanlige sosiale medier
 
 - tilegnelse av kunnskap og informasjon gjennom ulike kanaler
 - planlegging og gjennomføring av prosjekter, med avtaler og kontrakter
 - dokumentasjon av arbeidet i prosjekter
 
Et spesielt fokus på praktisk øving gjennom arbeidsoppgaver og tverrfaglige arbeidsoppdrag i
- muntlig norsk kommunikasjon, herunder:
- foredrag/presentasjoner
 - debatter/diskusjoner
 - formelle og uformelle møter
 
 - skriftlig norsk kommunikasjon, herunder:
- vanlige yrkesrettede sjangre (se over)
 - drøftinger/resonnerende tekster
 
 
Engelsk
Undervisning, lærestoff om og øving i lesing og forståelse av muntlig og skriftlig engelsk språk innen temaer som
- engelsk som verktøy for god kommunikasjon, skriftlig og muntlig
 - nødvendig engelsk grammatikk
 - engelsk som internasjonalt språk i arbeidslivet
 - tverrkulturelle emner og kulturforskjeller
 - flere varianter av engelsk
 - forskjeller på formelt og uformelt språk og forskjeller mellom formelle og uformelle kommunikasjonssituasjoner
 - relevante fagtekster med teknisk engelsk / engelsk fagterminologi
 - hvordan presentere stoff
 - hvordan kommunisere på en god måte muntlig, med visuelle hjelpemidler og skriftlig
 - hvordan skrive relevante saktekster på engelsk
 - nødvendig grammatikk og språklære, herunder også hvordan skape flyt og sammenheng i tekst
 - innhenting av informasjon gjennom engelske lærebøker/manualer, Internett, aviser og tidsskrifter som brukes i innleveringer/prosjekter
 - bruk av IKT som hjelpemiddel i skriftlig og muntlig kommunikasjon
 - korrekt kildebruk og referanseteknikk: hvordan unngå plagiering
 
Et spesielt fokus på praktisk øving i relevant skriftlig og muntlig engelsk kommunikasjon, herunder
- samtaler, muntlige innleveringer (lydfiler), framføringer og presentasjoner
 - brev, E-post og søknad, sammendrag, tekstreferat, møteinnkalling og -referat, rapporter, presentasjoner, fagartikler og essay
 
Kandidaten:
- har kunnskap om språket som verktøy for god kommunikasjon og kjenner til norsk og engelsk fagterminologi innen sine fagområder
 - har kunnskap om relevante dataverktøy som benyttes ved kommunikasjon samt ulike sosiale medier
 - kjenner til ulike former for prosjektdokumentasjon, avtaler og kontrakter
 - kjenner til ulike metoder for forhandlinger
 - kan reflektere over kulturelle forskjeller som er skapt gjennom arbeidsinnvandring til egen næring
 
Kandidaten:
- kan bruke engelsk og norsk skriftlig og muntlig i form av yrkesrettede sjangre
 - kan bruke relevante kommunikasjonsverktøy og medier i kommunikasjonsprosessen
 - kan sette opp en agenda og skrive referat fra møter
 - kan holde presentasjoner og innlegg i ulike fora
 - kan instruere og veilede andre
 - kan skrive arbeidsavtaler og kontrakter
 - kan finne, vurdere, bruke og henvise til informasjon og fagstoff og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling
 
Kandidaten:
- kan kommunisere på en tydelig og forståelig måte, både i faglige og personlige sammenhenger
 - har kompetanse i effektiv og korrekt kildebruk
 - kan delta i planlegging, gjennomføring og presentasjoner av et prosjekt
 - kan representere sin bedrift i møter og befaringer
 - kan lede arbeidet med løpende og avsluttende prosjektdokumentasjon
 - kan lede og gjennomføre møter med tverrfaglig deltagelse på arbeidsplassen
 - kan vurdere eget behov for utvikling av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
 
Arbeidskrav
Tre obligatoriske arbeidsoppdrag innleveres innenfor tidsfristen i arbeidsmappa, i tillegg til ett integrert linjefaglig oppdrag.
- Individuelt: Minst ett mindre individuelt skriftlig og/eller muntlig tekst-/arbeidsoppgave per linjefaglig emne.
 - I gruppe: Minst ett tverrfaglig prosjekt eller en tverrfaglig innlevering/ presentasjon per linjefaglig emne
 
- Arbeidskravene er obligatoriske og gir grunnlag for en emnekarakter fra A- F.
 - Vurdering av arbeidsprosess, progresjon og gruppearbeid.
 - For å kunne levere til vurderingsmappe, må arbeidskravene være levert inn, vurdert og godkjente i forkant.
 
Mappevurdering
- Vurdering av arbeidsoppgaver og arbeidsoppdrag som leveres inn i arbeidsmappen underveis, der studenten får veiledning i hvordan forbedre resultatet. Vurdering også av arbeidsprosess, progresjon og gruppesamarbeid.
 - En formell sluttvurdering i form av en standpunktkarakter for et utvalg av oppgaver og/eller arbeidsoppdrag i vurderingsmappen
 
Undervisning og eget arbeid i relevante temaer fra kommunikasjonsemnet og også integrert med fagspesifikk plan. Variert arbeid med relevante tekster, både enkeltvis og i samarbeid med andre.
Øvingsoppgaver og arbeidsoppdrag, muntlige og skriftlige, både alene og i gruppe. Tilbakemeldinger med veiledning fra lærerne, både individuelt og i gruppe, om hvordan resultatet vurderes og hvordan studenten kan forbedre seg. Vekt på praktisk rettede tverrfaglige oppgaver og mappemetodikk som beskrevet i generell del av studieplanen.