01HH65G EIHOKVF Det kirurgiske pasientforløpet
01HH65G EIHOKVF Det kirurgiske pasientforløpet
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH65G EIHOKVF
- StudieprogramKirurgisk virksomhet
- Studiepoeng15
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
Dette emnet tar for seg det kirurgiske pasientforløpet generelt, det preoperative forløpet med pasientforberedelser, de vanligste inngrep og prosedyrer, preparathåndtering og det postoperative forløpet spesielt.
3a. Pasientforløpet
- Det kirurgiske pasientforløp
- Pasientsikkerhet
- Dokumentasjon og rapportering
- Operasjonsplanleggingsprogram
- Helsefagarbeiderens ansvarsområder i det kirurgiske forløpet
3b. Kommunikasjon og samhandling med pasienter i krise
- Kriseteori og forsvarsmekanismer
- Samhandling og kommunikasjon
- Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
- Relasjonskompetanse
- Brukermedvirkning
- Tverrfaglighet, samarbeid og teamarbeid
3c. Preoperativt forløp og pasientforberedelser
- Operasjonspasienten – fysiologiske og psykologiske reaksjoner
- Ivareta og trygge pasient
- Kjenner til medisinske begrep og fagord innen anatomi, fysiologi, sykdomslære og operasjon
- Informasjon og undervisning av pasient før inngrep/prosedyre skriftlig og muntlig
- Mottak av pasient
- Kjennskap til aktuelle preoperative prøver og undersøkelser
- Infeksjonsforebyggende tiltak
- Preoperative forberedelser på sengepost/poliklinikk i henhold til lokale prosedyrer og rutiner (eks: tømming av tarm, fasting, måle BT, puls, temp, hårfjerning, dusj, forberedelse av hud/operasjonsfelt, premedikasjon mv.)
- Risikovurdering av pasient (NEWS)
- Bistå operasjonssykepleier i leiring utenfor operasjonsstuen (i sluse/ forberedelsesrom)
- Klargjøring av leiringsutstyr og operasjonsbord etter bestilling
3d. Peroperativt forløp
- Kjennskap til de vanligste inngrep og prosedyrer
- Kjennskap til begrepet TKS (trygg kirurgisk sjekkliste)
- Observasjon av pasient ved utførelse av enkle prosedyrer/ behandling på poliklinikk/ legevakt/ legekontor (BT, puls, temperatur, smerte)
- Har kunnskap om aseptiske prosedyrer og kan utføre desinfeksjon og assistanse på enkle inngrep som ikke krever steril bekledning
3e. Ivaretagelse av den postoperative pasient
- Kjennskap til ulike anestesiformer og deres innvirkning på det postoperative forløpet
- Postoperativ observasjon og pleie av den kirurgiske pasient på sengepost og poliklinikk
- Respirasjon
- Sirkulasjon
- Væskebalanse
- Temperatur - hypo/hypertermi
- Sårtilheling (kirurgisk lukkede sår, sting, strips, agraffer, bandasjer, gips)
- Nyrer og urinveier (stell av urinkateter)
- Fordøyelsessystemet
- Ernæring postoperativt
- Postoperativ kvalme og oppkast
- Postoperativ smerte
- Postoperativ mobilisering
- Psykiske faktorer
- Kjenne til mulige postoperative komplikasjoner og forebygging av disse
- Komplikasjoner fra sirkulasjonssystemet
- Komplikasjoner fra respirasjonsorganer
- Komplikasjoner fra mage- tarm systemet
- Sårkomplikasjoner og faktorer som fører til forlenget sårheling
- Infeksjoner
- Andre komplikasjoner (fall, skader mv.)
- Tverrfaglig igangsetting av tiltak ved forverring av pasient
3f. Preparathåndtering
- Kjennskap til de ulike metodene for preparathåndtering
- Kontroll og transport av preparater med remisser
Studenten:
- har kunnskap om det kirurgiske pasientforløpet
- har kunnskap om preoperative forberedelser og hensikten med disse
- har kunnskap om det postoperative forløpet og ivaretagelse av postoperativ pasient på sengepost og poliklinikk
- har kunnskap om preparathåndtering
- forstår betydningen av eget ansvarsområde som fagarbeider med videreutdanning i kirurgisk virksomhet.
- har kunnskap om kommunikasjon og samhandling med pasienter i krise
- har kjennskap til de vanligste anestesiformer, kirurgiske inngrep og prosedyrer
- har kjennskap til de ulike yrkesgruppers funksjon og ansvarsområder innen kirurgisk virksomhet
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen kirurgisk pasientbehandling og pasientforløp
Studenten:
- kan anvende kunnskap om kommunikasjon og veiledning for å samhandle profesjonelt med pasienter i krise
- kan anvende faglig kunnskap for å ivareta den kirurgiske pasient i preoperativt forløp med pasientforberedelser
- kan anvende kunnskap om postoperativt forløp, postoperative observasjoner og mulige postoperative komplikasjoner for å ivareta den kirurgiske pasienten
- kan anvende arbeidsstedets relevante prosedyrer i egen faglig utøvelse
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger innen det kirurgiske pasientforløpet
- kan bidra til å kartlegge og forebygge risiko for postoperative komplikasjoner
Studenten:
- har forståelse for eget ansvarsområde innen kirurgisk virksomhet og kan vurdere egen yrkesutøvelse med innsikt i kvalitet og pasientsikkerhet
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienter og pårørende
- kan utføre arbeid med å planlegge, ivareta og gi omsorgsfull og faglig forsvarlig hjelp til kirurgiske pasienter i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan utføre arbeid med kontroll og transport av preparater i samarbeid med aktuelle yrkesgrupper og etter gjeldende prosedyrer
- kan bygge relasjoner og samarbeide slik at medarbeidere, kollegaer på
- tvers av fag, pasienter og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
Arbeidskrav
Arbeidskravene er obligatoriske og må være bestått for å få sluttvurdering i emnet.
- Individuell oppgave om preoperative forberedelser, ivaretakelse av den våkne operasjonspasienten eller postoperativ pleie og tiltak for å forebygge postoperative komplikasjoner
- Prosjektarbeid i gruppe om det kirurgiske pasientforløpet
- Refleksjonsnotat over egen læring
- Presentasjon av individuell oppgave
Formell vurdering med karakter A-F av emnet
- Formell vurdering av individuell oppgave. Karakter A-F.
- Formell vurdering av prosjektarbeid, med presentasjon, med godkjent/ikke godkjent
- Grunnlag for emnekarakteren er at arbeidskravene er bestått. Studentenes arbeidsinnsats i OneNote med studieoppgavene, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen har betydning for emnekarakteren.
Forelesning, veiledning, prosjektarbeid i gruppe med presentasjon, individuelt prosjektarbeid og refleksjonsnotat. Refleksjoner og diskusjoner