10AL03A Veileders rolle, ansvar og oppgaver

10AL03A Veileders rolle, ansvar og oppgaver

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      10AL03A
    • Studieprogram
      Veiledning av lærlinger
    • Studiepoeng
      6
    • Studiested
      Bjørkelangen, Rud
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2021 Høst
2022 Vår
2022 Høst
2023 Vår
Om emnet

Temaer

  1. Roller og ansvar, lov- og regelverk
  2.  Kvalitet i fagopplæringen
  3.  Kommunikasjon og veiledningsferdigheter
  4.  Samarbeid og gruppeprosesser
  5.  Mottak av lærlinger
Emnets innhold

1a. Roller og ansvar, lov- og regelverk

  • Rolleavklaringer
  • Ansvarsområder
  • Lovverk, rammeverk og styringsdokumenter
  • Interne kvalitetssikringssystemer
  • Samarbeidsavtaler

 

1b. Kvalitet i fagopplæringen

  • Myndighetenes kvalitetsvurderingssystem i fagopplæringen
  • Lærende organisasjon
  • HMS og interne systemer
  • Yrkesstolthet

 

1c. Kommunikasjon og veiledningsferdigheter i fagopplæringen

  • Kommunikasjonens betydning
  • Relasjonskompetanse
  • Etikk og holdninger
  • Yrkesetiske retningslinjer
  • Helhetsmodeller i veiledningen (didaktikk)
  • Reflektert praksis
  • Digitale verktøy
  • Målrettet kommunikasjonsteori i praksis

 

1d. Samarbeid og gruppeprosesser

  • Teori om prosesser i grupper
  • Kultur og roller på arbeidsplassen
  • Samarbeid skole – arbeidsliv
  • Trepartssamarbeid om opplæring i bedrift (samfunnskontrakten)

 

1e. Mottak av lærlinger

  • Forberedelse i bedriften
  • Mottaksplan, ansvarsfordeling og oppfølging
  • Arbeidsreglement
  • Nytilsatt på arbeidsplassen
  • Forventningssamtale
  • Overgangen mellom skole og lærebedrift
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i sentralt lov- og rammeverk som gjelder egen veilederrolle og ansvar, samt bedriftsinterne og myndighetenes kvalitetsvurderingssystem for fagopplæringen
  • har kunnskap om kommunikasjon og veiledningsferdigheter i fagopplæringen og gruppeprosesser på egen arbeidsplass
  • forstår betydning av samarbeid skole-arbeidsliv for verdiskaping i egen bransje og i samfunnet for øvrig
  • har kunnskap om forberedelse og planer for mottak av nye lærlinger i en bedrift
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende aktuelt lov- og rammeverk for lærlingordningen på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til roller og ansvar for opplæring i bedrift
  • kan anvende kommunikasjons- og veiledningsteknikker i egen veiledningspraksis
  • kan kartlegge mottakssituasjonen for nye lærlinger på egen arbeidsplass og identifisere behov for planer og tiltak, samt samarbeid internt i bedriften og mellom skole- og arbeidsliv
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkesetiske prinsipper for veiledning av lærlinger i egen bransje
  • har utviklet en yrkesetisk grunnholdning til egen rolle og oppgaver i veiledning av lærlinger
  • kan utføre veiledning av lærlinger etter bransjens og samfunnets behov for kvalitet i fagopplæringen
  • kan bygge relasjoner med kolleger på egen arbeidsplass og eksterne samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv
Arbeidsinnsats

1. Individuell skriftlig oppgave

  • Oppgaven er todelt:
  • Beskriv, vurder, begrunn og drøft ut fra litteratur og erfaring hvordan veileder/bedriften kan tilrettelegge og planlegge for at lærling kan få en god start på arbeidsplassen. Lag en mottaksplan og mal for forventningssamtale, som vedlegg til oppgave a).
  • b) Presenter for dine medstudenter i basisgruppen, på første gruppeveiledning, disposisjon for din oppgave. Erfaringene fra denne runden kan gjerne være med i refleksjonsnotatet.
  • Omfang: maksimum 4 sider, eksklusive maler og skjema. 

 

2. Refleksjonsnotat

  • Skriftlig individuelt notat om egne tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt etter endt emne.
  • Omfang: maksimum 1

Arbeidskravene er obligatoriske og gir grunnlag for karakter i emnet.

Vurdering

Formell vurdering av skriftlig individuell oppgave med karakter A-F

Formell vurdering av refleksjonsnotat med bestått/ ikke bestått

 

Arbeidskravene må være vurdert til bestått før studenten kan fremstille seg

til eksamen.

Arbeids- og læringsaktiviteter

Samlingene vil legge vekt på erfaringsdeling/diskusjon/refleksjon og gjennomføring av problemorienterte oppgaver/case individuelt og i grupper, samt forelesninger og veiledning.  Det forutsettes at studenten på egen hånd gjør seg kjent med lærestoffet som er nevnt i litteraturlisten eller oppgis av faglærere og som ikke direkte gjennomgås i plenum.   

Litteraturliste

For oppdatert litteratur henvises studenter til aktuell litteraturliste for studiet

på skolens hjemmeside

Evaluering *

Evaluering av emnet gjennomføres i slutten av emnet på skolens digitale

læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i skolens kvalitetssystem