10HH53B EIHOHMR Hverdagsmestring

10HH53B EIHOHMR Hverdagsmestring

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      10HH53B EIHOHMR
    • Studieprogram
      Hverdagsmestring
    • Studiepoeng
      7
    • Studiested
      Bjørkelangen, Rud
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2021 Høst
Emnets innhold

2a) Medvirkning, mestring og motivasjon 

  • Hverdagsmestring 
  • Hvordan legge til rette for medvirkning, mestring og motivasjon 
  • Egenomsorg og livskvalitet 
  • Verdighet, deltagelse og likestilling 
  • Bruker- og pårørende perspektiv 
  • Helsefremmende arbeid og forebyggende arbeid 
  • Egenomsorg 
  • Ferdighetstrening 

 

2b) Tidlig innsats med aktiv deltagelse 

  • Kartlegge, hva er viktig for deg 
  • Mestring og trenbarhet 
  • Sjefen i eget liv 
  • Fysisk aktivitet og trening  
  • Trening og smerte 
  • Tverrfaglig samarbeid  
  • Ernæring 

 

3c) Hverdagsrehabilitering

  • Hverdagsrehabilitering – en arbeidsform  
  • Roller i hverdagsrehabiliteringsteamet 
  • Første møte med bruker 
  • Kartleggings verktøy 
  • Medvirkning/ mestring/ motivasjon 
  • Aktivitet og deltagelse 
  • Bruker- og pårørende samspill 
  • Helsefremmende og forebyggende arbeid 
  • Trenbarhet 
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om begreper og prinsipper i hverdagsmestring og hverdagsrehabilitering 
  • har kunnskap om relevante kartleggingsverktøy, metoder og modeller i hverdagsrehabilitering 
  • har kunnskap om naturlig aldring og hvordan tap av funksjon påvirker mestring og motivasjon 
  • har innsikt i universell utforming 
  • forstår hverdagsmestringens betydning i helsefremmende, forebyggende og vedlikeholdende arbeid   
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende relevante kartleggingsverktøy i hverdagsrehabilitering 
  • kan anvende kunnskap om ernæring for å styrke tjenestemottagerens egenomsorg og livskvalitet 
  • kan kartlegge hva som er viktig for den enkelte bruker/ tjenesteyter for å oppnå best mulig medvirkning, motivasjon og mestring    
  • kan finne informasjon og fagstoff om fysisk aktivitet og trening 
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for viktigheten av aktivitet og deltagelse i arbeidet med hverdagsmestring  
  • kan utvikle en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom bruker og pårørendeperspektiv i personorientert omsorg 
  • kan anvende gode arbeidsmetoder for å ivareta brukerens opplevelse av medvirkning, mestring og motivasjon 
  • kan utvikle arbeidsmetoder innen hverdagsrehabilitering på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon 
Arbeidsinnsats

1. Skriftlig gruppeoppgave med tilhørende muntlig fremlegg. Tema:  Medvirkning, motivasjon og mestring i rehabiliteringsprosessen

  1. Start individuelt med å utarbeide en skisse til et undervisningsopplegg om nevnte tema. 
  2. Gruppa bruker disse skissene til å utarbeide et felles undervisningsopplegg. 
  3. Gruppa demonstrerer opplegget ved å undervise medstudenter (ca. 20 min.). 
  4. Studentene gir en muntlig tilbakemelding på medstudenters arbeid og undervisningsopplegg.

Rammer: 

  • Skriftlig oppgave som besvares i gruppen - teori og undervisningsopplegg beskrives og drøftes 
  • Omfang: maksimum 4 sider, eksklusive vedlegg.
  • Muntlig gruppeoppgave (b, c) Presentasjon av undervisningsopplegget for medstudenter på neste samling.   

 

2. Refleksjonsnotat

  • Skriftlig individuelt notat om egne tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt etter endt emne.
  • Omfang: maksimum 1 side   

 

Arbeidskravene er obligatoriske og gir grunnlag for karakter i emnet.

Vurdering

Formell vurdering av skriftlig gruppeoppgave med karakter A-F

Formell vurdering av refleksjonsnotat med bestått/ ikke bestått

 

Arbeidskravene må være vurdert til bestått før studenten kan fremstille seg

til eksamen.

Litteraturliste

For oppdatert litteratur henvises studenter til aktuell litteraturliste for studiet

på skolens hjemmeside

Evaluering *

Evaluering av emnet gjennomføres i slutten av emnet på skolens digitale

  • læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i skolens kvalitetssystem