10HH53B EIHOHMR Hverdagsmestring
10HH53B EIHOHMR Hverdagsmestring
- Emnebeskrivelse
- Emnekode10HH53B EIHOHMR
- StudieprogramHverdagsmestring
- Studiepoeng7
- StudiestedBjørkelangen, Rud
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
2a) Medvirkning, mestring og motivasjon
- Hverdagsmestring
- Hvordan legge til rette for medvirkning, mestring og motivasjon
- Egenomsorg og livskvalitet
- Verdighet, deltagelse og likestilling
- Bruker- og pårørende perspektiv
- Helsefremmende arbeid og forebyggende arbeid
- Egenomsorg
- Ferdighetstrening
2b) Tidlig innsats med aktiv deltagelse
- Kartlegge, hva er viktig for deg
- Mestring og trenbarhet
- Sjefen i eget liv
- Fysisk aktivitet og trening
- Trening og smerte
- Tverrfaglig samarbeid
- Ernæring
3c) Hverdagsrehabilitering
- Hverdagsrehabilitering – en arbeidsform
- Roller i hverdagsrehabiliteringsteamet
- Første møte med bruker
- Kartleggings verktøy
- Medvirkning/ mestring/ motivasjon
- Aktivitet og deltagelse
- Bruker- og pårørende samspill
- Helsefremmende og forebyggende arbeid
- Trenbarhet
Studenten
- har kunnskap om begreper og prinsipper i hverdagsmestring og hverdagsrehabilitering
- har kunnskap om relevante kartleggingsverktøy, metoder og modeller i hverdagsrehabilitering
- har kunnskap om naturlig aldring og hvordan tap av funksjon påvirker mestring og motivasjon
- har innsikt i universell utforming
- forstår hverdagsmestringens betydning i helsefremmende, forebyggende og vedlikeholdende arbeid
Studenten
- kan anvende relevante kartleggingsverktøy i hverdagsrehabilitering
- kan anvende kunnskap om ernæring for å styrke tjenestemottagerens egenomsorg og livskvalitet
- kan kartlegge hva som er viktig for den enkelte bruker/ tjenesteyter for å oppnå best mulig medvirkning, motivasjon og mestring
- kan finne informasjon og fagstoff om fysisk aktivitet og trening
Studenten
- har forståelse for viktigheten av aktivitet og deltagelse i arbeidet med hverdagsmestring
- kan utvikle en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom bruker og pårørendeperspektiv i personorientert omsorg
- kan anvende gode arbeidsmetoder for å ivareta brukerens opplevelse av medvirkning, mestring og motivasjon
- kan utvikle arbeidsmetoder innen hverdagsrehabilitering på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
1. Skriftlig gruppeoppgave med tilhørende muntlig fremlegg. Tema: Medvirkning, motivasjon og mestring i rehabiliteringsprosessen
- Start individuelt med å utarbeide en skisse til et undervisningsopplegg om nevnte tema.
- Gruppa bruker disse skissene til å utarbeide et felles undervisningsopplegg.
- Gruppa demonstrerer opplegget ved å undervise medstudenter (ca. 20 min.).
- Studentene gir en muntlig tilbakemelding på medstudenters arbeid og undervisningsopplegg.
Rammer:
- Skriftlig oppgave som besvares i gruppen - teori og undervisningsopplegg beskrives og drøftes
- Omfang: maksimum 4 sider, eksklusive vedlegg.
- Muntlig gruppeoppgave (b, c) Presentasjon av undervisningsopplegget for medstudenter på neste samling.
2. Refleksjonsnotat
- Skriftlig individuelt notat om egne tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt etter endt emne.
- Omfang: maksimum 1 side
Arbeidskravene er obligatoriske og gir grunnlag for karakter i emnet.
Formell vurdering av skriftlig gruppeoppgave med karakter A-F
Formell vurdering av refleksjonsnotat med bestått/ ikke bestått
Arbeidskravene må være vurdert til bestått før studenten kan fremstille seg
til eksamen.
For oppdatert litteratur henvises studenter til aktuell litteraturliste for studiet
på skolens hjemmeside