01HH05D Palliasjon (Lindrende pleie og omsorg)

01HH05D Palliasjon (Lindrende pleie og omsorg)

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH05D
    • Studieprogram
      Kreftomsorg og lindrende pleie
    • Studiepoeng
      11
    • Studiested
      Bjørkelangen, Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2021 Høst
2022 Vår
2022 Høst
2023 Vår
Emnets innhold

4a. Palliasjon

  • Hospicefilosofien
  • Palliasjon
  • Livsforlengende behandling
  • Eutanasi
  • Sentrale aktører i et lindrende tjenestetilbud

 

4b. Alvorlig og uhelbredelig sykdom – hva innebærer det?

  • Alvorlig og uhelbredelig sykdom
    • Kreftsykdom
    • Hjertesvikt
    • KOLS
    • Nyresvikt
    • Nevrologiske sykdom – ALS, MS og Parkinson
    • Demens
  • Funksjonssvikt
  • Ivaretakelse av grunnleggende behov
  • Psykiske reaksjoner
  • Sorg og krise og mestring
  • Livskvalitet, håp og mestring
  • Åndelige og eksistensielle utfordringer

 

4c. Kommunikasjon og samhandling

  • Kommunikasjon med den alvorlig syke og døende
  • Kommunikasjon med pårørende
  • Ivaretakelse av pårørende inkludert barn/ unge
  • Forhåndssamtaler
  • Å være den som hjelper

4d. Symptomlindring

  • Hyppig forekommende symptomer i en palliativ fase
    • Smerte
    • Dyspnòe
    • Kvalme/ oppkast
    • Munntørrhet og andre plager fra munn og svelg
    • Redusert appetitt, vekttap og dehydrering
    • Angst/ depresjon
    • Obstipasjon/ diare
    • Delirium
  • Observasjon, kartlegging og vurdering av symptomer
    • Standariserte observasjonsskjemaer og kartleggingsverktøy
    • Observasjons- og vurderingskompetanse
  • Behandling, pleie og omsorg
    • Medikamentell behandling
    • Ikke medikamentell behandling og omsorg
    • Alternativ og komplementær behandling

 

4e. Pleie og omsorg ved livets slutt

  • Ulike syn på døden
    • Døden i et historisk perspektiv
    • Sykdom og død i ulike kulturer og livssyn
  • Den døende pasient- tegn på nær forestående død
  • Tiltaksplan for døende; Livets siste dager (LSD)
  • Etiske utfordringer i livets siste fase
  • Det gode stellet
  • Ivaretakelse av etterlatte
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om hospice filosofiens grunnverdier, egenart og plass i samfunnet
  • har kunnskap om palliativ behandling knyttet til uhelbredelig syke og døende
  • har kunnskap om ulike syn på sykdom og død i andre kulturer
  • har kunnskap om sorg- og krisereaksjoner knyttet til det å få en uhelbredelig sykdom
  • har kunnskap om de hyppigst forekommende symptomer og symptomlindring i en palliativ fase og ved nær forestående død
  • har innsikt i nasjonale planer, retningslinjer og anbefalinger knyttet til palliativ behandling
  • har kunnskap om ulike kartleggingsverktøy som benyttes for å observere og kartlegge symptomer hos pasienter som er uhelbredelig syk og døende
  • har kunnskap om begrepene mestring, håp og livskvalitet 
  • har kunnskap om komplementær og alternativ behandling
Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende kunnskap om ulike psykiske reaksjoner for å identifisere angst, frykt, stress, krise og sorg i møte med pasienter og pårørende som er i livets siste fase
  • kan kartlegge situasjoner hos pasienter i livets sluttfase, og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak
  • kan kartlegge pasientens behov, identifisere symptomer og iverksette lindrende tiltak for å forebygge og lindre plagsomme symptomer hos alvorlig syke og døende pasienter
  • kan anvende ulike kommunikasjonsformer i samtale med pasient og pårørende
  • kan anvende kunnskap om begrepene mestring, håp og livskvalitet og iverksetter tiltak som bidrar til best mulig mestring og livskvalitet for pasienter og pårørende
Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse og kan reflektere over faglige og etiske utfordringer og dilemmaer i livets sluttfase
  • har forståelse for hvordan det er å leve med uhelbredelig sykdom både for pasient og pårørende
  • har utviklet en etisk grunnholdning i arbeidet med alvorlig syke og døende pasienter og deres pårørende som kommer til uttrykk ved at yrkesutøvelsen ivaretar brukermedvirkning, mestring og pasientens integritet
  • kan bygge relasjoner og samarbeide med kollegaer og andre yrkesgrupper for å ivareta pasientens helhetlige behov knyttet til sykdom, lidelse og død
Arbeidsinnsats
  • Prosjektoppgave i gruppe. Oppgaven skal presenteres i klassen med muntlig høring i etterkant.
  • Individuell refleksjon over egen læring.

 

 

Alle arbeidskrav er obligatoriske for å få karakter i emnet

Vurdering
  • Formell vurdering av individuelt oppsummeringsnotat, karakter A-F.
  • Prosjektoppgave i gruppe og muntlig presentasjon, karakter A-F
  • Refleksjonsnotat vurderes til bestått/ ikke bestått
  • Grunnlag for emnekarakteren er at de obligatoriske arbeidskravene er bestått. Studentenes arbeidsinnsats i OneNote med studieoppgavene, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen har betydning for emnekarakteren.
Litteraturliste

For oppdatert litteratur knyttet til emnet henvises studenten til aktuell litteraturliste for studiet på skolens hjemmeside, https://fagskolen-viken.no

Evaluering *

Evaluering av emnet gjennomføres i slutten av emnet på skolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i skolens kvalitetssystem.