01HH05D Palliasjon (Lindrende pleie og omsorg)
01HH05D Palliasjon (Lindrende pleie og omsorg)
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH05D
- StudieprogramKreftomsorg og lindrende pleie
- Studiepoeng11
- StudiestedBjørkelangen, Fredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
4a. Palliasjon
- Hospicefilosofien
- Palliasjon
- Livsforlengende behandling
- Eutanasi
- Sentrale aktører i et lindrende tjenestetilbud
4b. Alvorlig og uhelbredelig sykdom – hva innebærer det?
- Alvorlig og uhelbredelig sykdom
- Kreftsykdom
- Hjertesvikt
- KOLS
- Nyresvikt
- Nevrologiske sykdom – ALS, MS og Parkinson
- Demens
- Funksjonssvikt
- Ivaretakelse av grunnleggende behov
- Psykiske reaksjoner
- Sorg og krise og mestring
- Livskvalitet, håp og mestring
- Åndelige og eksistensielle utfordringer
4c. Kommunikasjon og samhandling
- Kommunikasjon med den alvorlig syke og døende
- Kommunikasjon med pårørende
- Ivaretakelse av pårørende inkludert barn/ unge
- Forhåndssamtaler
- Å være den som hjelper
4d. Symptomlindring
- Hyppig forekommende symptomer i en palliativ fase
- Smerte
- Dyspnòe
- Kvalme/ oppkast
- Munntørrhet og andre plager fra munn og svelg
- Redusert appetitt, vekttap og dehydrering
- Angst/ depresjon
- Obstipasjon/ diare
- Delirium
- Observasjon, kartlegging og vurdering av symptomer
- Standariserte observasjonsskjemaer og kartleggingsverktøy
- Observasjons- og vurderingskompetanse
- Behandling, pleie og omsorg
- Medikamentell behandling
- Ikke medikamentell behandling og omsorg
- Alternativ og komplementær behandling
4e. Pleie og omsorg ved livets slutt
- Ulike syn på døden
- Døden i et historisk perspektiv
- Sykdom og død i ulike kulturer og livssyn
- Den døende pasient- tegn på nær forestående død
- Tiltaksplan for døende; Livets siste dager (LSD)
- Etiske utfordringer i livets siste fase
- Det gode stellet
- Ivaretakelse av etterlatte
Studenten:
- har kunnskap om hospice filosofiens grunnverdier, egenart og plass i samfunnet
- har kunnskap om palliativ behandling knyttet til uhelbredelig syke og døende
- har kunnskap om ulike syn på sykdom og død i andre kulturer
- har kunnskap om sorg- og krisereaksjoner knyttet til det å få en uhelbredelig sykdom
- har kunnskap om de hyppigst forekommende symptomer og symptomlindring i en palliativ fase og ved nær forestående død
- har innsikt i nasjonale planer, retningslinjer og anbefalinger knyttet til palliativ behandling
- har kunnskap om ulike kartleggingsverktøy som benyttes for å observere og kartlegge symptomer hos pasienter som er uhelbredelig syk og døende
- har kunnskap om begrepene mestring, håp og livskvalitet
- har kunnskap om komplementær og alternativ behandling
Studenten:
- kan anvende kunnskap om ulike psykiske reaksjoner for å identifisere angst, frykt, stress, krise og sorg i møte med pasienter og pårørende som er i livets siste fase
- kan kartlegge situasjoner hos pasienter i livets sluttfase, og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak
- kan kartlegge pasientens behov, identifisere symptomer og iverksette lindrende tiltak for å forebygge og lindre plagsomme symptomer hos alvorlig syke og døende pasienter
- kan anvende ulike kommunikasjonsformer i samtale med pasient og pårørende
- kan anvende kunnskap om begrepene mestring, håp og livskvalitet og iverksetter tiltak som bidrar til best mulig mestring og livskvalitet for pasienter og pårørende
Studenten:
- har forståelse og kan reflektere over faglige og etiske utfordringer og dilemmaer i livets sluttfase
- har forståelse for hvordan det er å leve med uhelbredelig sykdom både for pasient og pårørende
- har utviklet en etisk grunnholdning i arbeidet med alvorlig syke og døende pasienter og deres pårørende som kommer til uttrykk ved at yrkesutøvelsen ivaretar brukermedvirkning, mestring og pasientens integritet
- kan bygge relasjoner og samarbeide med kollegaer og andre yrkesgrupper for å ivareta pasientens helhetlige behov knyttet til sykdom, lidelse og død
- Prosjektoppgave i gruppe. Oppgaven skal presenteres i klassen med muntlig høring i etterkant.
- Individuell refleksjon over egen læring.
Alle arbeidskrav er obligatoriske for å få karakter i emnet
- Formell vurdering av individuelt oppsummeringsnotat, karakter A-F.
- Prosjektoppgave i gruppe og muntlig presentasjon, karakter A-F
- Refleksjonsnotat vurderes til bestått/ ikke bestått
- Grunnlag for emnekarakteren er at de obligatoriske arbeidskravene er bestått. Studentenes arbeidsinnsats i OneNote med studieoppgavene, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen har betydning for emnekarakteren.
For oppdatert litteratur knyttet til emnet henvises studenten til aktuell litteraturliste for studiet på skolens hjemmeside, https://fagskolen-viken.no