00HH14G EIHOPSF Felles innholdsdel

00HH14G EIHOPSF Felles innholdsdel

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00HH14G EIHOPSF
    • Studieprogram
      Psykisk helsearbeid og rusarbeid, Fredrikstad
    • Studiepoeng
      8
    • Studiested
      Strømmen, Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2021 Høst
Emnets innhold

Dette emnet tar for seg grunnelementer i helse- og sosialfagarbeidet og samfunnsfaglige emner.

1a. Arbeidsformer og metoder i studiet

  • Studieteknikk
  • Introduksjon til oppgaveskriving
  • Prosjekt- og utviklingsarbeid
  • Teori og erfarings basert kunnskapsbygging
  • Refleksjon og refleksjonsmodeller
  • IKT-introduksjon til læringsplattform og grunnleggende digitale ferdigheter

1b. Etikk

  • Menneskesyn og menneskerettigheter
  • Verdier og verdioppfatninger, livssyn
  • Etikk og moral, etiske dilemmaer og refleksjonsmodeller
  • Menneskerettighetene
  • Samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i helse- og oppvekstsektoren sett i forhold til verdier og normer
  • Yrkesetikk
  • Taushetspliktens etiske sider
  • Roller, avmakt, tvang og kontroll

1c. Kommunikasjon og samhandling

  • Kommunikasjonsteori
  • Konflikthåndtering
  • Tverrkulturell samhandling og kommunikasjonsprosesser
  • Samhandling i smågrupper og i organisasjoner
  • Relasjons kompetanse
  • Veiledningsteori og veiledning

1d. Stats- og kommunalkunnskap, helse- og oppvekstpolitikk

  • Samfunnets og velferdsstatens utvikling, helse og oppvekstpolitiske prioriteringer
  • Levekår og folkehelse
  • Lovverket som regulerer helse‐ og sosialsektorens virkefelt
  • Helse‐ og sosialsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • Offentlig og privat ansvar og omsorg
  • Profesjonalisering i helse- og sosialsektoren
  • Kvalitetssikring, intern kontroll og kvalitetsutvikling

1e. Sosiologi og psykologi

  • Familien som sosial og kulturell institusjon
  • Helse- og sosial ulikhet og kulturelt mangfold
  • Utviklingsteorier, livsløpet
  • Emosjoner, behov og motivasjon
  • Kriser og forsvarsmekanismer
  • Gruppepsykologi og nettverksteori
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • Har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
  • Har innsikt i lover og forskrifter som regulerer pasient- og brukerrettigheter, helsepersonells ansvar og plikter, og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • Har kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
  • Har kunnskap om samfunnets og velferdsstatens utvikling, og om helse- og sosialpolitiske prioriteringer
  • Har kunnskap om begreper innen sosiologi og psykologi knyttet til enkeltindividet, familien og sosialt nettverk
Ferdigheter

Studenten:

  • Kan anvende kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, til etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger i helse- og omsorgssektoren
  • Kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, til å samhandle profesjonelt med brukere, pårørende, frivillige og kollegaer, og til å forebygge og håndtere konflikter
  • Kan anvende kunnskap om kvalitetssikring og internkontroll til å delta i kvalitetsarbeid på arbeidsplassen
  • Kan anvende kunnskap innen sosiologi og psykologi til å motivere brukeren slik at han eller hun tar i bruk egne ressurser og opplever mestring
  • Kan finne fagstoff og anvende kunnskap om læring, studieteknikk og arbeidsformer til å løse oppgaver i studiet
Generell kompetanse

Studenten

  • Har forståelse for yrkesetiske retningslinjer som regulerer yrkesutøvelsen innenfor helse- og omsorgstjenesten
  • Har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd og kommunikasjon i situasjoner med brukere, pårørende og kollegaer
  • Kan utføre arbeidet med utgangspunkt i brukerens perspektiv, i tråd med prinsipper om brukermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet
  • Kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt, slik at brukere og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
  • Kan utføre arbeidet etter arbeidsplassens HMS- rutiner for kvalitetssikring og internkontroll
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Arbeidsmappe med 2 oppgaver
  • Individuell skriftlig refleksjonsoppgave
  • Gruppeoppgave med skriftlig og muntlig presentasjon
  • Arbeidskravene er obligatorisk og gir grunnlag for karakter i emnet.
Vurdering

Arbeidskravene er obligatoriske og gir grunnlag for karakter i emnet

  • Formell vurdering av individuelle arbeidskrav med karakter A-F
  • Formell vurdering av arbeidskrav i gruppe med presentasjon. Vurderes til bestått/ikke bestått
Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle veiledninger og gruppe veiledninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjon og diskusjon.

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.