00HH14G EIHOPSF Felles innholdsdel

00HH14G EIHOPSF Felles innholdsdel

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00HH14G EIHOPSF
    • Studieprogram
      Psykisk helsearbeid og rusarbeid, Fredrikstad
    • Studiepoeng
      8
    • Studiested
      Strømmen, Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2023 Høst
Emnets innhold

Dette emnet tar for seg grunnelementer i helse- og sosialfagarbeidet og samfunnsfaglige emner.

1a. Arbeidsformer og metoder i studiet

  • Studieteknikk
  • Introduksjon til oppgaveskriving
  • Prosjekt- og utviklingsarbeid
  • Teori og erfarings basert kunnskapsbygging
  • Refleksjon og refleksjonsmodeller
  • IKT-introduksjon til læringsplattform og grunnleggende digitale ferdigheter

1b. Etikk

  • Menneskesyn og menneskerettigheter
  • Verdier og verdioppfatninger, livssyn
  • Etikk og moral, etiske dilemmaer og refleksjonsmodeller
  • Menneskerettighetene
  • Samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i helse- og oppvekstsektoren sett i forhold til verdier og normer
  • Yrkesetikk
  • Taushetspliktens etiske sider
  • Roller, avmakt, tvang og kontroll

1c. Kommunikasjon og samhandling

  • Kommunikasjonsteori
  • Konflikthåndtering
  • Tverrkulturell samhandling og kommunikasjonsprosesser
  • Samhandling i smågrupper og i organisasjoner
  • Relasjons kompetanse
  • Veiledningsteori og veiledning

1d. Stats- og kommunalkunnskap, helse- og oppvekstpolitikk

  • Samfunnets og velferdsstatens utvikling, helse og oppvekstpolitiske prioriteringer
  • Levekår og folkehelse
  • Lovverket som regulerer helse‐ og sosialsektorens virkefelt
  • Helse‐ og sosialsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • Offentlig og privat ansvar og omsorg
  • Profesjonalisering i helse- og sosialsektoren
  • Kvalitetssikring, intern kontroll og kvalitetsutvikling

1e. Sosiologi og psykologi

  • Familien som sosial og kulturell institusjon
  • Helse- og sosial ulikhet og kulturelt mangfold
  • Utviklingsteorier, livsløpet
  • Emosjoner, behov og motivasjon
  • Kriser og forsvarsmekanismer
  • Gruppepsykologi og nettverksteori
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • Har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
  • Har innsikt i lover og forskrifter som regulerer pasient- og brukerrettigheter, helsepersonells ansvar og plikter, og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • Har kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
  • Har kunnskap om samfunnets og velferdsstatens utvikling, og om helse- og sosialpolitiske prioriteringer
  • Har kunnskap om begreper innen sosiologi og psykologi knyttet til enkeltindividet, familien og sosialt nettverk
Ferdigheter

Studenten:

  • Kan anvende kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, til etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger i helse- og omsorgssektoren
  • Kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, til å samhandle profesjonelt med brukere, pårørende, frivillige og kollegaer, og til å forebygge og håndtere konflikter
  • Kan anvende kunnskap om kvalitetssikring og internkontroll til å delta i kvalitetsarbeid på arbeidsplassen
  • Kan anvende kunnskap innen sosiologi og psykologi til å motivere brukeren slik at han eller hun tar i bruk egne ressurser og opplever mestring
  • Kan finne fagstoff og anvende kunnskap om læring, studieteknikk og arbeidsformer til å løse oppgaver i studiet
Generell kompetanse

Studenten

  • Har forståelse for yrkesetiske retningslinjer som regulerer yrkesutøvelsen innenfor helse- og omsorgstjenesten
  • Har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd og kommunikasjon i situasjoner med brukere, pårørende og kollegaer
  • Kan utføre arbeidet med utgangspunkt i brukerens perspektiv, i tråd med prinsipper om brukermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet
  • Kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt, slik at brukere og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
  • Kan utføre arbeidet etter arbeidsplassens HMS- rutiner for kvalitetssikring og internkontroll
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Arbeidsmappe med 2 oppgaver
  • Individuell skriftlig refleksjonsoppgave
  • Gruppeoppgave med skriftlig og muntlig presentasjon
  • Arbeidskravene er obligatorisk og gir grunnlag for karakter i emnet.
Oppmøteplikt

80% oppmøte på fysiske samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått

Vurdering
  • Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent

Det skal foretas en sluttvurdering i emnet av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. I totalvurderingen av emne 1 vil det legges vekt på skriftlig individuelloppgave, muntlige framføringer, arbeidsprosess og gruppesamarbeid.  Endelig emnekarakter skal fremgå på vitnemålet/karakterutskriften. 

  • Emnet vurderes med karakterskala A-F
Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle veiledninger og gruppe veiledninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjon og diskusjon.

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.