01HO01F EIHOBBS Praksis

01HO01F EIHOBBS Praksis

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HO01F EIHOBBS
    • Studieprogram
      Barn med særskilte behov, Strømmen
    • Studiested
      Indre Østfold, Strømmen, Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2021 Høst
2022 Vår
2022 Høst
2023 Vår
Om emnet

Studenten kan velge mellom to ulike former for praksis

1. Praksis gjennomført som prosjektarbeid på egen arbeidsplass - et endringsarbeid/utviklingsarbeid innen fagfeltet tverrfaglig miljøarbeid i rus og psykisk helsearbeid på egen arbeidsplass

2. Praksisutplassering på ekstern arbeidsplass som tilbyr helsetjenester til mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser Studentene må, i samarbeid med faglærer og praksisveileder, tilpasse læringsutbyttebeskrivelsene til praksisstedets egenart og eget læringsbehov

Taushetsplikt

• Studenter som gjennomfører sin opplæring ved arbeid, oppdrag eller verv og blir kjent med taushetsbelagte opplysninger, har taushetsplikt etter forvaltningslovens regler (§ 13-13f). Taushetsplikten gjelder også etter at studenten har avsluttet sin opplæring ved fagskole

Politiattest

• Alle som ansettes eller får oppdrag innenfor helse og omsorgstjenestene i kommunene, skal godkjennes av politiet. Attesten må ikke være eldre enn tre måneder når den fremlegges for skolen og studenten må selv framskaffe dette i god tid innen praksisstart

Emnets innhold

• Praktisk prosjektarbeid som metode

• Lærestoffet er ikke gitt, det innhentes av studenten selv

• Studenten definerer og gjennomfører arbeidet fra idè til ferdig produkt

Læringsutbytte

 

Kunnskap

Studenten skal etter fullført utviklingsarbeid ha kunnskap om:

  • prosjektarbeid som metode og arbeidsform
  • fagstoff som er nødvendig for å gjennomføre utviklingsarbeidet

Studenten skal etter fullført praksis ha kunnskap om:

  • teori om helsesektoren generelt og praksisstedet spesielt
  • ansvarsområdene til andre yrkesgrupper på praksisstedet
Ferdigheter

Studenten skal etter fullført utviklingsarbeid kunne:

  • arbeide med en konkret problemstilling som er mest mulig realistisk i forhold til oppgaver studentene kan forvente å møte i framtidige arbeidssituasjoner
  • jobbe målrettet og holde tidsfrister
  • finne kreative og hensiktsmessige løsninger på utfordringer
  • presentere resultat av eget arbeid

Studenten skal etter fullført praksis kunne:

  • anvende kunnskap fra teori til praktisk utførelse
  • ta initiativ til og delta i samarbeid med egen og andre yrkesgrupper på praksisstedet
  • kommunisere og inngå i samarbeid med brukere, foresatte, pårørende og kolleger om utformingen av mål og delmål, utformingen av tiltak og vurderingsrutiner
Generell kompetanse

Studenten skal etter fullfør utviklingsarbeid:

  • ha generell kompetanse i å vise ansvarlighet for egen læring
  • ha generell kompetanse i fordeling og samordning av arbeidet i et utviklingsarbeid

Studenten skal etter fullført praksis:

  • ha generell kompetanse for å utøve etisk forsvarlig praksis og ta initiativ til å drøfte etiske problemstillinger
  • ha generell kompetanse i å vurdere egen praksis ut fra kritisk analyse av arbeidsprosess og sluttresultat
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav:

Felles for alle:

• Logger, til sammen 4 - maks 1000 ord

• Definere personlige mål/læringsutbyttebeskrivelser for praksis/prosjekt

Student med prosjekt egen arbeidsplass:

• Framdriftsplan/prosjektplan og prosjektrapport i praksis som utviklingsarbeid på egen arbeidsplass

• Prosjektrapport inkludert refleksjonsnotat for prosjekt på eget arbeidssted – 7000 ord +/-10%

Student på ekstern arbeidsplass

• To casebeskrivelser fra praksis à 2500 ord +/- 10%

Vurdering

Det enkelte mappekrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for mappekrav. Arbeidskravene i begge typer praksis, vurderes med karakteren A-F

Refleksjonsnotat vurderes som bestått/ikke bestått

Arbeids- og læringsaktiviteter
  • Dialogforelesninger
  • Selvstudium
  • Basisgrupper
  • Case
  • Prosjektrapport
Litteraturliste

Aktuelle nasjonale planer og retningslinjer utgitt av departement og direktorat

Dalland, O. (2012), Metode og oppgaveskriving for studenter

Eide, H. og Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner – personorientering, samhandling, etikk. Gyldendal akademisk

Engedal, K. og Haugen, P.K (2008) Alderspsykiatri i praksis. Forlaget Aldring og helse

Grasaas, K. G., Sjursen, M. og Stordalen, J. (2019). Fag, etikk og kommunikasjon. Cappelen Damm Akademisk

Kirkevold, M., Brodtkorp, K. og A.H. Ranhoff (2014) Geriatrisk sykepleie. God omsorg til den gamle pasienten. Gyldendal Akademisk

Skau, G. M. (2018): Gode fagfolk vokser: Personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Oslo: Cappelen Akademisk.

Tretteteig S. (red.) (2016) Demensboka. Forlaget aldring og helse

 

Helse- og omsorgslover www.lovdata.no