01HO01C EIHOBBS Helsefremmende og forebyggende arbeid
01HO01C EIHOBBS Helsefremmende og forebyggende arbeid
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HO01C EIHOBBS
- StudieprogramBarn med særskilte behov, Strømmen
- Studiepoeng8
- StudiestedStrømmen
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
3a. Helsefremmende og forebyggende arbeid
3b. Fysisk, psykisk og sosial helse i tilknytning til livsstil, kosthold og fysisk aktivitet
|
Kandidaten:
- har kunnskap om oppvekstmiljø, helsefremmende og forebyggende arbeid i et historisk og flerkulturelt framtidsperspektiv for barn og unge
- har kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid og hvilken betydning tidlig innsats har for helse, læring og barn og unges helhetlige danning, trivsel og livsmestring.
- har innsikt i relevante lover, føringer og strategiplaner i folkehelsearbeid herunder Lov om folkehelsearbeid (folkehelseloven)
- har kunnskap om hvordan livsstil, fysisk aktivitet og kosthold virker inn på psykisk, fysisk og sosial helse for barn og unge
Kandidaten:
- kan kartlegge problemstillinger og identifisere ressurser og utfordringer i barn og unges oppvekstmiljø som har betydning for folkehelsa
- kan kartlegge og iverksette helsefremmende tiltak innen livsstil, kosthold og fysisk aktivitet for å forebygge problemutvikling, sykdom funksjonsnedsettelse for barn og unge
- kan finne informasjon om helsefremmende og forebyggende arbeid for barn og unge
Kandidaten
- har forståelse for innholdet i begrepene, folkehelse, livsstil og oppvekstmiljø i forhold til helsefremmende og forebyggende arbeid for barn og unge
- kan bygge relasjoner i samarbeid med barn, unge, foresatte, kollegaer og andre yrkesgrupper
- har utviklet en etisk grunnholdning innen helsefremmende og forebyggende arbeid for barn og unge med vekt på livsstil, kosthold, fysisk aktivitet, helhetlig danning, trivsel og livsmestring
Arbeidskrav
- Gruppeoppgave i form av prosjektarbeid, med presentasjon, innenfor tema om helsefremmende og forebyggende arbeid
- Individuell oppgave med valgfritt tema innenfor livsstil, kosthold og fysisk aktivitet, med presentasjon.
- Individuell refleksjon.
- Formell vurdering av gruppeoppgave, med presentasjon. Karakter A-F
- Formell vurdering av individuell oppgave. Karakter A-F
- Refleksjonsnotat vurderes til bestått / ikke bestått
- Grunnlag for emnekarakteren er at arbeidskravene er bestått. Studentenes arbeidsinnsats i Teams med studieoppgavene, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen, har betydning for emnekarakteren.
Forelesninger, gruppearbeid, prosjektarbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner.
For oppdatert litteratur knyttet til emnet henvises studenter til vedlegg i studieplanen og aktuell bokliste for studiet på skolens hjemmeside.