01HO01C EIHOBBS Helsefremmende og forebyggende arbeid

01HO01C EIHOBBS Helsefremmende og forebyggende arbeid

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HO01C EIHOBBS
    • Studieprogram
      Barn med særskilte behov, Strømmen
    • Studiepoeng
      8
    • Studiested
      Strømmen
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2021 Høst
2022 Vår
2022 Høst
2023 Vår
Emnets innhold

3a. Helsefremmende og forebyggende arbeid

  • Sentrale begreper i folkehelsearbeid
    • Livsstil og helse
    • Helseatferd
    • Barns helsetilstand i historisk sammenheng
    • Arv og miljø
  • Dagens helseutfordringer og helseutfordringer i årene fremover
    • Framtidige utfordringer
    • Psykiske lidelser/psykisk helse
    • Barns og unges hverdagsplager
    • Psykisk helse hos ungdom fra etniske minoriteter
    • Helsefremmende tiltak i flerkulturell kontekst
  • Sentrale lovverk, føringer, strategiplaner i folkehelsearbeid
  • Betydningen av tidlig innsats
  • Livsmestring
  • Trivsel
  • Sosiale nettverk for barn og unge
  • Miljøarbeid
    • Trivselsfremmende arbeid
    • Hva påvirker elevenes trivsel?
  • Elevenes skolemiljø
    • Mobbing.
    • Oppvekstvilkår
    •  

3b. Fysisk, psykisk og sosial helse i tilknytning til livsstil, kosthold og fysisk aktivitet

  • Livsstilsrelaterte sykdommer
  • Valg av positiv helseatferd
  • Kosthold
    • Spiseforstyrrelser
    • Forebygging av spiseproblemer
    • Spiseforstyrrelser og selvskading
    • Kroppslige komplikasjoner og konsekvenser ved spiseforstyrrelser
    • Overvekt
    • Kroppsopplevelse og slanking
    • Ernæringsundervisning
    • Matvareallergi, intoleranse og aktuelle dietter
  • Misbruk av rusmidler og tobakk
    • Røyking blant ungdom
    • Bruk av snus
    • Rusmiddelbruk blant barn og ungdom
    • Risikofaktorer for rusmiddelbruk
  • Planlegging og gjennomføring av helserelatert fysisk aktivitet
    • Effekter av fysisk aktivitet
    • Hvordan fremme fysisk aktivitet blant barn og ungdom?
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • har kunnskap om oppvekstmiljø, helsefremmende og forebyggende arbeid i et historisk og flerkulturelt framtidsperspektiv for barn og unge
  • har kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid og hvilken betydning tidlig innsats har for helse, læring og barn og unges helhetlige danning, trivsel og livsmestring.
  • har innsikt i relevante lover, føringer og strategiplaner i folkehelsearbeid herunder Lov om folkehelsearbeid (folkehelseloven)
  • har kunnskap om hvordan livsstil, fysisk aktivitet og kosthold virker inn på psykisk, fysisk og sosial helse for barn og unge
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan kartlegge problemstillinger og identifisere ressurser og utfordringer i barn og unges oppvekstmiljø som har betydning for folkehelsa
  • kan kartlegge og iverksette helsefremmende tiltak innen livsstil, kosthold og fysisk aktivitet for å forebygge problemutvikling, sykdom funksjonsnedsettelse for barn og unge
  • kan finne informasjon om helsefremmende og forebyggende arbeid for barn og unge
Generell kompetanse

Kandidaten

  • har forståelse for innholdet i begrepene, folkehelse, livsstil og oppvekstmiljø i forhold til helsefremmende og forebyggende arbeid for barn og unge
  • kan bygge relasjoner i samarbeid med barn, unge, foresatte, kollegaer og andre yrkesgrupper
  • har utviklet en etisk grunnholdning innen helsefremmende og forebyggende arbeid for barn og unge med vekt på livsstil, kosthold, fysisk aktivitet, helhetlig danning, trivsel og livsmestring
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Gruppeoppgave i form av prosjektarbeid, med presentasjon, innenfor tema om helsefremmende og forebyggende arbeid
  •  Individuell oppgave med valgfritt tema innenfor livsstil, kosthold og fysisk aktivitet, med presentasjon.
  • Individuell refleksjon.
Vurdering
  • Formell vurdering av gruppeoppgave, med presentasjon. Karakter A-F
  • Formell vurdering av individuell oppgave. Karakter A-F
  • Refleksjonsnotat vurderes til bestått / ikke bestått
  • Grunnlag for emnekarakteren er at arbeidskravene er bestått. Studentenes arbeidsinnsats i Teams med studieoppgavene, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen, har betydning for emnekarakteren.
Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, gruppearbeid, prosjektarbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner.

Litteraturliste

For oppdatert litteratur knyttet til emnet henvises studenter til vedlegg i studieplanen og aktuell bokliste for studiet på skolens hjemmeside.

Evaluering *

Evaluering av emnet gjennomføres i slutten av emnet på skolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i skolens kvalitetssystem.