01HH05H EIHOKLF Kreftsykdommer og behandlingsformer

01HH05H EIHOKLF Kreftsykdommer og behandlingsformer

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH05H EIHOKLF
    • Studieprogram
      Kreftomsorg og lindrende pleie
    • Studiepoeng
      11
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2021 Høst
2022 Vår
Emnets innhold

2a. Kreftsykdommer, symptomer og behandling

  • De vanligste kreftsykdommene
    • Brystkreft
    • Prostatakreft
    • Lungekreft
    • Kreft i kvinnelige og mannlige kjønnsorganer
    • Kreft i fordøyelsesorganene
    • Kreft i øre, nese og halsregionen
    • Hudkreft
    • Hjernesvulst
    • Leukemi
  • Kreft som akutt og kronisk sykdom
  • Ulike behandlingsformer
  • Nasjonale planer, retningslinjer og anbefalinger, pakkeforløp

2b. En kreftdiagnose - hva innebærer det for pasienten og pårørende?

  • Utfordringer i ulike faser av sykdomsforløpet
  • Åndelige og eksistensielle utfordringer
  • Psykiske reaksjoner
  • Kommunikasjon, krise og mestring
  • Påvirkning av nettverk og sosiale omveltninger
  • Samarbeid og samhandling med pasient og pårørende
  • Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid

2c. Konsekvenser av sykdom og behandling

  • Grunnleggende behov og allmenntilstand
  • Ernæringsproblemer og kakeksi
  • Nedsatt immunforsvar
  • Fatigue
  • Endret selvbilde og seksualitet
  • Bivirkninger av behandling inkludert senskader
  • Kartlegging og vurdering av symptomer
    • Standardiserte observasjonsskjemaer og kartleggingsverktøy
    • Observasjons- og vurderingskompetanse
    • Oppfølging og iverksetting av tiltak

2.d Forebyggende arbeid

  • Kreftforekomst
  • Risikofaktorer
  • Forebygging av kreft på ulike nivåer
  • Forebyggende strategier
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om kreftpasienten og utfordringer knyttet til diagnose, behandling og det å leve med kreftsykdom, og hvordan det kan påvirke pasienten fysisk, psykisk, sosialt og eksistensielt
  • har kunnskap om de vanligste kreftsykdommer hos barn og voksne, symptomer og ulike behandlingsformer
  • har kunnskap om konsekvenser av sykdom, behandling og bivirkninger knyttet til sykdom og behandling
  • har kunnskap om generelle behandlingsprinsipper, kurativ og palliativ behandling
  • har kunnskap om forebygging av kreft på ulike nivåer, kreftforekomst og risikofaktorer som kan føre til kreftsykdom
  • har innsikt i nasjonale planer, retningslinjer og anbefalinger knyttet til de ulike kreftsykdommer
Ferdigheter

Studenten

  • kan kartlegge og identifisere psykiske reaksjoner hos kreftpasienten som angst, frykt, stress, krise og sorg og iverksette tiltak som ivaretar omsorgen for pasient og pårørende
  • kan anvende kunnskap om kreftsykdom for å kunne delta i behandling og observasjon, og til å planlegge og iverksette tiltak som ivaretar kreftpasientens behov for pleie og omsorg
  • kan anvende kunnskap om kreftbehandling i observasjon av symptomer og bivirkninger hos den enkelte pasient      
  • kan kartlegge og identifisere behov for tiltak, knyttet til konsekvenser av sykdom og behandling hos den kreftsyke og iverksette tiltak i samarbeid med pasient
Generell kompetanse

Studenten

  • kan utføre sitt arbeid i henhold til yrkesetiske retningslinjer og pasient- og brukerrettighetsloven og ivareta kreftpasientens integritet og faglig forsvarlighet i yrkesutøvelsen
  • kan utføre omsorg og pleie etter kreftpasientens individuelle ønsker og behov
  • kan bygge relasjoner og samarbeide med kollegaer og andre yrkesgrupper for å ivareta pasientens helhetlige behov knyttet til sykdom og behandling
  • kan utvikle arbeidsmetoder til brukergrupper gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon på arbeidsplassen
  • har utviklet en etisk grunnholdning ift. hva det innebærer å ha en kreftdiagnose og hvordan dette kan påvirke pasient, pårørende og det sosiale nettverket
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

Alle arbeidskrav er obligatoriske for å få karakter i emnet

  • Individuell skriftlig oppgave
  • Gruppeoppgave med skriftlig og muntlig presentasjon
  • Individuell refleksjon over egen læring
Vurdering
  • Formell vurdering av individuell oppgave, karakter A-F.
  • Gruppearbeid med muntlig presentasjon vurderes til bestått/ ikke bestått
  • Refleksjonsnotat vurderes til bestått/ ikke bestått
  • Grunnlag for emnekarakteren er at de obligatoriske arbeidskravene er bestått. Studentenes arbeidsinnsats i OneNote med studieoppgavene, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen har betydning for emnekarakteren.
Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.