01HH05H EIHOKLF Kreftsykdommer og behandlingsformer
01HH05H EIHOKLF Kreftsykdommer og behandlingsformer
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH05H EIHOKLF
- StudieprogramKreftomsorg og lindrende pleie
- Studiepoeng11
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
2a. Kreftsykdommer, symptomer og behandling
- De vanligste kreftsykdommene
- Brystkreft
- Prostatakreft
- Lungekreft
- Kreft i kvinnelige og mannlige kjønnsorganer
- Kreft i fordøyelsesorganene
- Kreft i øre, nese og halsregionen
- Hudkreft
- Hjernesvulst
- Leukemi
- Kreft som akutt og kronisk sykdom
- Ulike behandlingsformer
- Nasjonale planer, retningslinjer og anbefalinger, pakkeforløp
2b. En kreftdiagnose - hva innebærer det for pasienten og pårørende?
- Utfordringer i ulike faser av sykdomsforløpet
- Åndelige og eksistensielle utfordringer
- Psykiske reaksjoner
- Kommunikasjon, krise og mestring
- Påvirkning av nettverk og sosiale omveltninger
- Samarbeid og samhandling med pasient og pårørende
- Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
2c. Konsekvenser av sykdom og behandling
- Grunnleggende behov og allmenntilstand
- Ernæringsproblemer og kakeksi
- Nedsatt immunforsvar
- Fatigue
- Endret selvbilde og seksualitet
- Bivirkninger av behandling inkludert senskader
- Kartlegging og vurdering av symptomer
- Standardiserte observasjonsskjemaer og kartleggingsverktøy
- Observasjons- og vurderingskompetanse
- Oppfølging og iverksetting av tiltak
2.d Forebyggende arbeid
- Kreftforekomst
- Risikofaktorer
- Forebygging av kreft på ulike nivåer
- Forebyggende strategier
Studenten
- har kunnskap om kreftpasienten og utfordringer knyttet til diagnose, behandling og det å leve med kreftsykdom, og hvordan det kan påvirke pasienten fysisk, psykisk, sosialt og eksistensielt
- har kunnskap om de vanligste kreftsykdommer hos barn og voksne, symptomer og ulike behandlingsformer
- har kunnskap om konsekvenser av sykdom, behandling og bivirkninger knyttet til sykdom og behandling
- har kunnskap om generelle behandlingsprinsipper, kurativ og palliativ behandling
- har kunnskap om forebygging av kreft på ulike nivåer, kreftforekomst og risikofaktorer som kan føre til kreftsykdom
- har innsikt i nasjonale planer, retningslinjer og anbefalinger knyttet til de ulike kreftsykdommer
Studenten
- kan kartlegge og identifisere psykiske reaksjoner hos kreftpasienten som angst, frykt, stress, krise og sorg og iverksette tiltak som ivaretar omsorgen for pasient og pårørende
- kan anvende kunnskap om kreftsykdom for å kunne delta i behandling og observasjon, og til å planlegge og iverksette tiltak som ivaretar kreftpasientens behov for pleie og omsorg
- kan anvende kunnskap om kreftbehandling i observasjon av symptomer og bivirkninger hos den enkelte pasient
- kan kartlegge og identifisere behov for tiltak, knyttet til konsekvenser av sykdom og behandling hos den kreftsyke og iverksette tiltak i samarbeid med pasient
Studenten
- kan utføre sitt arbeid i henhold til yrkesetiske retningslinjer og pasient- og brukerrettighetsloven og ivareta kreftpasientens integritet og faglig forsvarlighet i yrkesutøvelsen
- kan utføre omsorg og pleie etter kreftpasientens individuelle ønsker og behov
- kan bygge relasjoner og samarbeide med kollegaer og andre yrkesgrupper for å ivareta pasientens helhetlige behov knyttet til sykdom og behandling
- kan utvikle arbeidsmetoder til brukergrupper gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon på arbeidsplassen
- har utviklet en etisk grunnholdning ift. hva det innebærer å ha en kreftdiagnose og hvordan dette kan påvirke pasient, pårørende og det sosiale nettverket
Arbeidskrav
Alle arbeidskrav er obligatoriske for å få karakter i emnet
- Individuell skriftlig oppgave
- Gruppeoppgave med skriftlig og muntlig presentasjon
- Individuell refleksjon over egen læring
- Formell vurdering av individuell oppgave, karakter A-F.
- Gruppearbeid med muntlig presentasjon vurderes til bestått/ ikke bestått
- Refleksjonsnotat vurderes til bestått/ ikke bestått
- Grunnlag for emnekarakteren er at de obligatoriske arbeidskravene er bestått. Studentenes arbeidsinnsats i OneNote med studieoppgavene, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen har betydning for emnekarakteren.