01HH50A EIHODAF Generell del
01HH50A EIHODAF Generell del
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH50A EIHODAF
- StudieprogramDemens og alderspsykiatri
- Studiepoeng8
- StudiestedBjørkelangen, Rud
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
1a. Arbeidsformer og metoder i studiet
- Studieteknikk
- Prosjekt- og utviklingsarbeid
- Teori og erfarings basert kunnskapsbygging
- problembasert læring (PBL)
- mappevurdering - Refleksjon og refleksjonsmodeller
- Aktiv læring
- Informasjonsteknologi
1b. Helse- og sosialfagene i samfunnet
- Helse- og omsorgsfagets historie og utvikling
- Utviklingen og forståelse av helse- og omsorgsbegrepet
- Teorier og begreper innen Helse- og omsorgsfagene
1c. Etikk
- Menneskesyn og menneskeforståelse
- Normer, verdier og verdioppfatninger
- Menneskerettighetene
- Etikk og moral
- Samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i helse- og omsorgssektoren sett i forhold til ulike verdier og normer
- Yrkes- og profesjonsetikk
- Lovverket (jf 1e)
- Taushetsplikt
- Brukermedvirkning og brukerstyring
- Samtykkekompetanse
– forholdet mellom frivillighet, makt, avmakt, tvang og kontroll
1d. Kommunikasjon og samhandling
- Kommunikasjonsteori
- Samhandling
- Veiledningsteori og pedagogiske prinsipper
- Personlig ansvar
- Relasjonskompetanse
- Konflikthåndtering
- Kultur
- Kommunikasjon i et omsorgs- og hjelperperspektiv
1e. Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
- Samfunnets og velferdsstatens utvikling, helse- og omsorgspolitiske prioriteringer
- Stortingsmelding 47 (2008-2009) Samhandlingsreformen
- Stortingsmelding 25 (2006) Mestring, muligheter og mening også kalt ”Omsorgsplan 2015”
- Stortingsmelding 29 (2012-2013) Morgendagens omsorg
- NOU (2011:11) Innovasjon i omsorg
- Levekår og folkehelse
- Lover og forskrifter som regulerer helse- og omsorgssektorens virkefelt
- Helse- og omsorgssektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
- Offentlig og privat ansvar, omsorg, oppvekst og velferd
- Økonomi og finansiering
- Beslutningsmyndighet
- Finansieringsordninger
- Profesjonalisering i helse- og oppvekstsektoren
1f. Sosiologi og psykologi
- Familien som sosial og kulturell institusjon
- Nettverksteori og systemteori
- Sosialiseringsprosessen
- Grunnleggende psykologi med praktisk anvendelse
- Utviklingsteorier, livsløpet
- Gruppeprosesser
- Kulturelt mangfold
- Emosjoner
- behov og motivasjon - Forsvarsmekanismer
- Kriser
Studenten skal etter fullført emne ha kunnskaper om:
- yrkesetikk gjennom kritisk og etisk refleksjon
- kommunikasjon for å samhandle med brukere, foresatte, pårørende og samarbeidspartnere på en trygg og tillitsvekkende måte
- veiledningsteori og kunne ta imot veiledning
- konflikter og konflikttyper
- helse- og omsorgsetaters oppbygging og funksjon og forstå betydningen av å ta medansvar for tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
- innovasjon, velferdsteknologi, personsentrert omsorg
- kunnskap om andre yrkesgrupper innen helse- og oppvekstsektoren
- sentrale lover og forskrifter som regulerer helse- og oppvekstetater
Studenten skal etter fullført emne kunne:
- benytte generell studieteknikk, prosjekt- og utviklingsarbeid og ha ferdigheter i IKT
- kommunisere og samhandle om organisering av tiltak med utgangspunkt i brukernes behov
- bruke kunnskaper i psykologi og sosiologi for å få større bevissthet om egen fungering for bedre å mestre samhandling med brukere, foresatte, pårørende og kollegaer
- bruke kunnskaper om innovasjon og velferdsteknologi i personsentrert omsorg
- ta yrkesetiske beslutninger på grunnlag av kritisk og etisk refleksjon
- benytte aktuelt lov- og rammeverk for helse- og oppvekstsektoren i sin egen yrkesutøvelse
- samarbeide og håndtere konflikter
Studenten skal etter fullført emne:
- ha generell kompetanse om og kunne anvende sentrale lover og forskrifter som regulerer helse- og omsorgstjenestene
- kjenne til de utfordringer helse- og omsorgssektoren står overfor i dagens samfunn
- kunne reflektere over pasienten og sin egen rolle i innovasjon, velferdsteknologi, personsentrert omsorg
- kunne gjøre nødvendige etiske og moralske vurderinger i egen yrkesutøvelse
- reflektere over og begrunne sitt arbeid i forhold til overordnede faglige og etiske perspektiver, samt kunne se sin egen yrkesrolle i et kritisk lys
Arbeidskrav
Oppgave 1: Grunnlagstenkning. Etikk, kommunikasjon, relasjon, samhandling, sosiologi og psykologi
Rammer:
- Skriftlig oppgave som besvares individuelt. Deretter fremlegg.
- Omfang: ca. 2000 ord.
- Studentene får skriftlig og muntlig tilbakemelding på arbeidskravet fra lærer.
Oppgave 2: Refleksjonsnotat
Etter endt emne skal studentene levere et individuelt refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte.
Rammer:
- Skriftlig individuelt notat
- Omfang: maks. 400 ord.
- Vurdering: Bestått ved innlevering
- Oppgave 1 vurderes med karakter A-F
- Oppgave 2 individuelt refleksjonsnotat vurderes til bestått/ ikke bestått
Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner