01HH50A EIHODAF Generell del

01HH50A EIHODAF Generell del

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH50A EIHODAF
    • Studieprogram
      Demens og alderspsykiatri
    • Studiepoeng
      8
    • Studiested
      Bjørkelangen, Rud
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2021 Høst
Emnets innhold

1a. Arbeidsformer og metoder i studiet

  • Studieteknikk
  • Prosjekt- og utviklingsarbeid
  • Teori og erfarings basert kunnskapsbygging
    - problembasert læring (PBL)
    - mappevurdering
  • Refleksjon og refleksjonsmodeller
  • Aktiv læring
  • Informasjonsteknologi

1b. Helse- og sosialfagene i samfunnet

  • Helse- og omsorgsfagets historie og utvikling
  • Utviklingen og forståelse av helse- og omsorgsbegrepet
  • Teorier og begreper innen Helse- og omsorgsfagene

1c. Etikk

  • Menneskesyn og menneskeforståelse
  • Normer, verdier og verdioppfatninger
  • Menneskerettighetene
  • Etikk og moral
  • Samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i helse- og omsorgssektoren sett i forhold til ulike verdier og normer
  • Yrkes- og profesjonsetikk
  • Lovverket (jf 1e)
  • Taushetsplikt
  • Brukermedvirkning og brukerstyring
  • Samtykkekompetanse
    – forholdet mellom frivillighet, makt, avmakt, tvang og kontroll

1d. Kommunikasjon og samhandling

  • Kommunikasjonsteori
  • Samhandling
  • Veiledningsteori og pedagogiske prinsipper
  • Personlig ansvar
  • Relasjonskompetanse
  • Konflikthåndtering
  • Kultur
  • Kommunikasjon i et omsorgs- og hjelperperspektiv

1e. Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk

  • Samfunnets og velferdsstatens utvikling, helse- og omsorgspolitiske prioriteringer
  • Stortingsmelding 47 (2008-2009) Samhandlingsreformen
  • Stortingsmelding 25 (2006) Mestring, muligheter og mening også kalt ”Omsorgsplan 2015”
  • Stortingsmelding 29 (2012-2013) Morgendagens omsorg
  • NOU (2011:11) Innovasjon i omsorg
  • Levekår og folkehelse 
  • Lover og forskrifter som regulerer helse- og omsorgssektorens virkefelt
  • Helse- og omsorgssektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • Offentlig og privat ansvar, omsorg, oppvekst og velferd
  • Økonomi og finansiering
  • Beslutningsmyndighet
  • Finansieringsordninger
  • Profesjonalisering i helse- og oppvekstsektoren

1f. Sosiologi og psykologi

  • Familien som sosial og kulturell institusjon
  • Nettverksteori og systemteori
  • Sosialiseringsprosessen
  • Grunnleggende psykologi med praktisk anvendelse
  • Utviklingsteorier, livsløpet
  • Gruppeprosesser
  • Kulturelt mangfold
  • Emosjoner
    - behov og motivasjon
  • Forsvarsmekanismer
  • Kriser
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten skal etter fullført emne ha kunnskaper om:

  • yrkesetikk gjennom kritisk og etisk refleksjon
  • kommunikasjon for å samhandle med brukere, foresatte, pårørende og samarbeidspartnere på en trygg og tillitsvekkende måte
  • veiledningsteori og kunne ta imot veiledning
  • konflikter og konflikttyper
  • helse- og omsorgsetaters oppbygging og funksjon og forstå betydningen av å ta medansvar for tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
  • innovasjon, velferdsteknologi, personsentrert omsorg
  • kunnskap om andre yrkesgrupper innen helse- og oppvekstsektoren
  • sentrale lover og forskrifter som regulerer helse- og oppvekstetater
Ferdigheter

Studenten skal etter fullført emne kunne:

  • benytte generell studieteknikk, prosjekt- og utviklingsarbeid og ha ferdigheter i IKT
  • kommunisere og samhandle om organisering av tiltak med utgangspunkt i brukernes behov
  • bruke kunnskaper i psykologi og sosiologi for å få større bevissthet om egen fungering for bedre å mestre samhandling med brukere, foresatte, pårørende og kollegaer
  • bruke kunnskaper om innovasjon og velferdsteknologi i personsentrert omsorg
  • ta yrkesetiske beslutninger på grunnlag av kritisk og etisk refleksjon
  • benytte aktuelt lov- og rammeverk for helse- og oppvekstsektoren i sin egen yrkesutøvelse
  • samarbeide og håndtere konflikter
Generell kompetanse

Studenten skal etter fullført emne:

  • ha generell kompetanse om og kunne anvende sentrale lover og forskrifter som regulerer helse- og omsorgstjenestene
  • kjenne til de utfordringer helse- og omsorgssektoren står overfor i dagens samfunn
  • kunne reflektere over pasienten og sin egen rolle i innovasjon, velferdsteknologi, personsentrert omsorg
  • kunne gjøre nødvendige etiske og moralske vurderinger i egen yrkesutøvelse
  • reflektere over og begrunne sitt arbeid i forhold til overordnede faglige og etiske perspektiver, samt kunne se sin egen yrkesrolle i et kritisk lys
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

Oppgave 1: Grunnlagstenkning. Etikk, kommunikasjon, relasjon, samhandling, sosiologi og psykologi

Rammer:

  • Skriftlig oppgave som besvares individuelt. Deretter fremlegg.
  • Omfang: ca. 2000 ord.
  • Studentene får skriftlig og muntlig tilbakemelding på arbeidskravet fra lærer.

Oppgave 2: Refleksjonsnotat

Etter endt emne skal studentene levere et individuelt refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte.

Rammer:

  • Skriftlig individuelt notat
  • Omfang: maks. 400 ord.
  • Vurdering: Bestått ved innlevering
Oppmøteplikt

80% oppmøte på samlinger

Vurdering
  • Oppgave 1 vurderes med karakter A-F
  • Oppgave 2 individuelt refleksjonsnotat vurderes til bestått/ ikke bestått
Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.