10AL03C Veiledning i praksis
10AL03C Veiledning i praksis
- Emnebeskrivelse
- Emnekode10AL03C
- StudieprogramVeiledning av lærlinger
- Studiepoeng8
- StudiestedBjørkelangen, Rud
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
3a. Metoder
- Observasjon
- Dialog
- Refleksjon
- Ferdighetstrening/øvelser
3b. Veiledning og yrkespedagogikk
- Erfaringsbasert læring
- Mesterlære - modellen og andre modeller
- Kommunikasjonsteknikker som fremmer læring
- Instruksjon og veiledning
3c. Konflikthåndtering
- Forebygge og håndtere konflikter
- Samarbeidspartnere i håndtering av konflikter
- Saksgang i forbindelse med håndtering av konflikter
3d. Tilpasset opplæring
- Bruk av helhetsmodellen (didaktikk)
- Intern plan for opplæringen
- Samarbeidspartnere
3e. Medvirkning, mestring og motivasjon
- Betydning av medvirkning, mestring og motivasjon for læring
- Hvordan legge til rette for medvirkning, mestring og motivasjon
Studenten
- har kunnskap om metoder og kjennskap til yrkespedagogiske prinsipper som anvendes for opplæring i bedrift
- har kunnskap om begrepet tilpasset opplæring og didaktisk helhetsmodell som anvendes i veiledning av lærlinger i egen bransje
- forstår betydningen av konflikthåndtering, medvirkning, mestring og motivasjon for bedriftens og samfunnets verdiskaping
Studenten
- kan anvende ulike metoder for veiledning av lærlinger i bedrift
- kan anvende kunnskap om veiledning i et yrkes pedagogisk perspektiv
- kan anvende saksgang og aktuelle samarbeidspartnere for å forebygge og håndtere konflikter
- kan kartlegge behov og iverksette enkle tiltak for medvirkning, mestring og motivasjon, samt tilpasset opplæring for lærlinger på egen arbeidsplass
Studenten
- har forståelse for yrkespedagogiske og bransjeetiske prinsipper i veiledning av lærlinger
- kan utføre veiledningsmetoder tilpasset lærlingens behov og læreforutsetninger
- kan bygge relasjoner med fagpersoner og veiledningstjenester for samarbeid om tilpasset opplæring for lærlinger i bedrift
- kan bygge relasjoner med bedriftsinterne og eksterne ressurs- og fagpersoner for å forebygge og håndtere konflikter
1. Individuell skriftlig oppgave
- Oppgaven er tre delt:
- Ta utgangspunkt i veiledning av en lærling i din lærebedrift. Du skal planlegge, gjennomføre og beskrive en praktisk veiledningssituasjon. Begrunn hvordan du vil legge opp veiledningssituasjonen ut fra ditt kjennskap til veiledningsteori og ulike metoder.
- b) Presenter for dine medstudenter i basisgruppen hvordan du bruker kommunikasjons- og veiledningsteori i din veiledningspraksis.
- c) Basisgruppen gir tilbakemelding med faglig begrunnelser på medstudenters gjennomføring av en veiledningssituasjon.
Muntlig gruppeoppgave (b, c) Presentasjon for medstudenter i basisgruppen før neste samling. Basisgruppen presenterer funn og spørsmål på neste samling.
- Omfang: maksimum 4 sider, eksklusive maler og skjema.
2. Refleksjonsnotat
- Skriftlig individuelt notat om egne tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt etter endt emne. Bruk refleksjonene fra b) og c) i notatet.
- Omfang: maksimum 2 sider
Arbeidskravene er obligatoriske og gir grunnlag for karakter i emnet.
Formell vurdering av skriftlig individuell oppgave med karakter A-F
Formell vurdering av refleksjonsnotat med bestått/ ikke bestått
Arbeidskravene må være vurdert til bestått før studenten kan fremstille seg
til eksamen
Samlingene vil legge vekt på erfaringsdeling/diskusjon/refleksjon og gjennomføring av problemorienterte oppgaver/case individuelt og i grupper, samt forelesninger og veiledning. Det forutsettes at studenten på egen hånd gjør seg kjent med lærestoffet som er nevnt i litteraturlisten eller oppgis av faglærere og som ikke direkte gjennomgås i plenum.
For oppdatert litteratur henvises studenter til aktuell litteraturliste for studiet
på skolens hjemmeside