00TB00E EITKBYF Byggesaken
00TB00E EITKBYF Byggesaken
- Emnebeskrivelse
- Emnekode00TB00E EITKBYF
- StudieprogramBygg, Fredrikstad
- Studiepoeng10
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- EmneansvarligTommy Kenneth Moen
Hovedtemaer
Søknadsprosedyrer
- Planlegging og utarbeiding av byggesøknader for aktuelle tiltaksklasser
- Anvendelse av PBL med forskrifter
- Anvendelse av areal- og reguleringsplaner i sammenheng med byggesøknader
- Anvendelse av lokale vedtekter
- Dataverktøy til utarbeiding av byggesøknader
Anbud og kontrakter
- Utarbeiding av anbud/tilbud iht. gjeldende standarder
- Anvendelse av kontraktsstandarder i NS 84xx serien for ulike entrepriseformer
- Gjennomføre kontraktsforhandlinger og inngå kontrakt med tiltakshaver
- Anvendelse av prosedyrer for offentlige innkjøp
- Anvendelse av Bustadoppføringslova rettet mot forbrukere
Kvalitetsstyring og HMS
- Etablering av KS-systemer, herunder HMS-IK systemer som tilfredsstiller kravene i PBL
- Internkontrollforskriften
- Byggherreforskriften
- Arbeidsmiljøloven
- Yrkesrettede forskrifter
- Verneombudsarbeid
- Utarbeiding av prosessbeskrivelser, prosedyrer og sjekklister for både de offentlig- og privatrettslige krav samtidig som behov for revisjoner/forbedringer ivaretas
- Lokaltilpassing av KS og HMS-IK systemer til den enkelte bygg- og anleggsplass
- Anvendelse av prinsippene i HMS arbeidet under planlegging og gjennomføring av bygg- og anleggsprosjekter
Kandidaten:
- har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som benyttes i alle faser av byggesaker, fra søknadsprosedyrer til kontraktsskriving og oppfølging av HMS
- har kunnskap om aktuelle krav til godkjennings-, sertifiserings- og kontrollordninger
- har kunnskap om innholdet i «40-timers» verneombuds kurs dokumentert med eget kursbevis
- har gjennomført førstehjelps- og LHR kurs
- har kunnskap om aktuelle lover, forskrifter, vedtekter og standarder innen byggesaker
- har kunnskap om anbudsprosessen og kontraktsinngåelse
- har kunnskap om kvalitet og HMS som en viktig del av all prosjektering, planlegging og utførelse innen byggesaker
- har kunnskap om registrering og oppfølging av avvik i en byggesak
- kan vurdere eget arbeid i forhold til gjeldende normer og krav
- har kunnskap om byggebransjen og kjennskap til søknadsprosesser, anbudsrunder og kontraktsskriving og om hvordan bransjen forholder seg til kvalitetsstyring og HMS
- kan oppdatere sin kunnskap innen byggesaker ved å følge med på nye krav og retningslinjer i byggebransjen
Kandidaten:
- kan gjøre rede for søknadsprosedyrer, anbudsprosesser og kontraktsinngåelse i en byggesak
- kan gjøre rede for krav i standarder og sertifiseringer som angår kvalitet og HMS i byggesaker
- kan utøve funksjon som verneombud
- kan reflektere over egen faglig utøvelse i byggesaker og justere denne under veiledning
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff angående byggesaker og aktuelle arbeidsoppgaver
Kandidaten:
- kan planlegge og utarbeide søknad om byggetillatelse for aktuelle tiltaksklasser alene og som deltaker i gruppe i tråd med etiske krav, aktuelle lover, vedtekter, standarder og forskrifter
- kan planlegge og følge opp anbud, tilbud, kontrakter, HMS/KS-krav i en byggesak alene og som deltaker i gruppe i tråd med etiske krav og retningslinjer for å ivareta kontraktsmessige forpliktelser og rettigheter
- kan utarbeide og følge opp en KS/SHA-plan etter godkjennings-, sertifiserings- og kontrollordninger
- kan utføre arbeidet etter kunders behov og myndigheters krav i en byggesak
- kan bygge relasjoner med fagfeller innen bygg- og anleggsbransjen og på tvers av fag, samt med byggherrer og myndigheter for å utvide egen kunnskap angående byggesaker
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor bygg- og anleggsbransjen og delta i diskusjoner om utfordringer i byggesaker
- kan bidra til organisasjonsutvikling ved å følge med på nye krav og retningslinjer i byggesaker
Arbeidskrav
- I dette emnet skal det innleveres 4-6 arbeidsoppdrag, hvorav ett skal være gruppearbeid med fremføring i plenum
- Det forutsettes tilstedeværelse i timene med tilbakemelding ved fravær. Dette med tanke på grunnlag for vurdering.
- Individuelt refleksjonsnotat om egen læring i emnet