01HH03F EIHOHPF Felles innholdsdel

01HH03F EIHOHPF Felles innholdsdel

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH03F EIHOHPF
    • Studieprogram
      Helseadministrasjon og pasientrettede IKT-systemer
    • Studiepoeng
      8
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2021 Høst
Emnets innhold

Dette emnet tar for seg grunnelementer i helse- og oppvekstfaget og samfunnsfaglige emner.

1a. Arbeidsformer og metoder i studiet

  • Studieteknikk
  • Introduksjon til oppgaveskriving
  • Hva er teori og erfaringsbasert kunnskap?
  • Refleksjon over egen læring og praksis
  • IKT – introduksjon til læringsplattform og grunnleggende digitale ferdigheter

1c. Etikk

  • Menneskesyn, livssyn og menneskerettighetene
  • Verdier og verdioppfatninger
  • Etikk og moral, etiske dilemmaer
  • Samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i helse- og oppvekstsektoren sett i forhold til verdier og normer
  • Yrkesetikk
  • Taushetspliktens etiske sider
  • Roller, Makt, tvang og kontroll

1d. Kommunikasjon og samhandling

  • Kommunikasjonsteori
  • Konflikthåndtering
  • Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
  • Samhandling i smågrupper og i organisasjoner
  • Relasjonskompetanse
  • Veiledningsteori og veiledning

1e. Stats- og kommunalkunnskap, helse- og oppvekstpolitikk

  • Samfunnets og velferdsstatens utvikling, helse- og oppvekstpolitiske prioriteringer
  • Levekår og folkehelse
  • Lovverket som regulerer helse‐ og sosialsektorens virkefelt
  • Helse‐ og sosialsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • Offentlig og privat ansvar og omsorg
  • Profesjonalisering i helse- og sosialsektoren
  • Økonomi og finansiering av tjenestene
  • Kvalitetssikring, intern kontroll og kvalitetsutvikling      

1f. Sosiologi og psykologi

  • Familien som sosial og kulturell institusjon
  • Helse- og sosial ulikhet og kulturelt mangfold
  • Roller, makt og avmakt
  • Utviklingsteorier – livsløpet
  • Emosjoner, behov og motivasjon
  • Kriseteori og forsvarsmekanismer
  • Gruppepsykologi og nettverksteori
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
  • har innsikt i lover og forskrifter som regulerer pasient- og brukerrettigheter, helsepersonells ansvar og plikter, og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • har kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og –former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
  • har kunnskap om samfunnets og velferdsstatens utvikling, og om helse- og sosialpolitiske prioriteringer
  • har kunnskap om begreper innen sosiologi og psykologi knyttet til enkeltindividet, familien og sosialt nettverk
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, til etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger i helse- og omsorgssektoren
  • kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og –former, til å samhandle profesjonelt med brukere, pårørende, frivillige og kollegaer, og til å forebygge og håndtere konflikter
  • kan anvende kunnskap om kvalitetssikring og internkontroll til å delta i kvalitetsarbeid på arbeidsplassen
  • kan anvende kunnskap innen sosiologi og psykologi til å motivere brukeren slik at han eller hun tar i bruk egne ressurser og opplever mestring
  • kan finne fagstoff og anvende kunnskap om læring, studieteknikk og arbeidsformer til å løse oppgaver i studiet

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd og kommunikasjon i situasjoner med brukere, pårørende og kollegaer
  • kan utføre arbeidet med utgangspunkt i brukerens perspektiv, i tråd med prinsipper om brukermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet
  • kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt, slik at brukere og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
  • kan utføre arbeidet etter arbeidsplassens HMS- rutiner for kvalitetssikring og internkontroll
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

Arbeidskravene er obligatoriske og må være bestått for å få sluttvurdering i emnet.

  • Individuell skriftlig oppgave
  • Gruppeoppgave md skriftlig og muntlig presentasjon
Vurdering
  • Formell vurdering av individuelle arbeidskrav med karakter A-F
  • Formell vurdering av arbeidskrav i gruppe med presentasjon. Vurderes til bestått/ikke bestått

Arbeidskravene er obligatoriske og gir grunnlag for emnekarakter.

Grunnlag for emnekarakteren er at arbeidskravene er bestått. Studentenes arbeidsinnsats i OneNote med studieoppgavene, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen har betydning for emnekarakteren.

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, veiledning, gruppearbeid, individuelt arbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner.

Litteraturliste

For litteratur knyttet til emnet henvises kandidater til aktuell litteraturliste for studiet på skolens hjemmeside