25AL07C EIRLHR Destinasjonsutvikling

25AL07C EIRLHR Destinasjonsutvikling

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      25AL07C EIRLHR
    • Studieprogram
      Hotell- og restaurantdrift
    • Studiepoeng
      15
    • Studiested
      Geilo
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Sunniva Buseth Kåpvik
Undervisningssemestere
2021 Høst
2022 Vår
2022 Høst
2023 Vår
Om emnet

Temaer: 

  • Vertskap
  • Utviklingen av reiseliv og turisme
  • Det helhetlige reiselivsproduktet
  • Destinasjonsledelse
  • Destinasjonsanalyse

 

Emnets innhold

Vertskap

  • Vertskapsrollen
  • Vertskapets grunnpilarer
  • Vertskap – delt ansvar

Utviklingen av reiseliv og turisme

  • Destinasjon
  • Destinasjonssamarbeid

Det helhetlige reiselivsproduktet - reiselivssystemet

  • Det geografiske og samfunnsmessige perspektivet
  • Markedsperspektivet
  • Bærekraft i reiselivet

Det helhetlige reiselivsproduktet - destinasjonssystemet

  • Attraksjoner
  • Øvrige reiselivsnæringer

Det helhetlige reiselivsproduktet - destinasjonssystemet

  • Opplevelser
  • Forutsetninger for reiseliv

Destinasjonsledelse

  • produktutvikling i reiselivet
  • distribusjonssystemet

Destinasjonsanalyse

  • forstudie
  • analyse

utviklingsområder

Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • har kunnskap om vertskapets rolle i det helhetlige opplevelsesproduktet og hva som kjennetegner et godt vertskap
  • har kunnskap om kulturbegrepet og interkulturell forståelse
  • har innsikt i relasjonsbygging mellom gjest og vertskap og mellom kollegaer
  • har innsikt i reiselivets verdikjede og kundeopplevelsen
  • har kunnskap om gjesters behov, motivasjon og holdninger
  • har innsikt i segmentering, målgrupper og posisjonering
  • har kunnskap om digitale distribusjonskanaler og stedsmarkedsføring
  • har kunnskap om bærekraft i destinasjonsutvikling
  • har kunnskap om reiselivets påvirkning på miljøet
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan reflektere over vertskapskompetansen i konkrete arbeidssituasjoner
  • kan bruke kunnskap om interkulturelle forskjeller og identitet i gjestemøter
  • kan reflektere over relasjonsbygging for å skape kontakt og trygghet hos gjestene
  • kan segmentere markedet og definere målgrupper
  • kan tilpasse markedets kommunikasjonsmetoder til ulike målgrupper
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan utveksle synspunkter med aktørene i reiselivet om hvordan opptre korrekt i vertskapsrollen ved å tilpasse adferd til situasjonen
  • kan planlegge og forstå kundens behov i reiselivet
  • kan utveksle synspunkter om verdien av destinasjonssamarbeid
  • kan planlegge og gjennomføre bærekraftige virksomhetsmodeller i reiselivet
  • kan utveksle synspunkt med andre om merkevarebygging og ivaretakelse av merkevaren
Arbeidsinnsats
  • Gjennomføre obligatoriske arbeidskrav 

 Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes som «godkjent» eller «ikke godkjent». 

Vurdering

I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Det skal være en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. 

Eksamen, se fagskolens forskrift.

Arbeids- og læringsaktiviteter
  • Forelesning/undervisning
  • Praktisk øving 
  • Digitale arbeidsformer
  • Gruppearbeid
  • Prosjektarbeid
  • Case
  • Skriftlig arbeid til innlevering
  • Praktisk orientert laboratorieundervisning
  • Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
  • Veiledning
Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres ved studiestart.

Relevante internettsider blir oppgitt underveis

Georg Kamfjord (2019): Det helhetlige reiselivsproduktet, Fagspesialisten,
ISBN: 9788269141528

Håndbok for reisemålsutvikling, Innovasjon Norge, https://business.visitnorway.com/no/verktoy/reisemalsutvikling/handbok-for-reisemalsutvikling/