01HH07J EIHOHOF Fødsel- og barseltid
01HH07J EIHOHOF Fødsel- og barseltid
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH07J EIHOHOF
- StudieprogramBarsel- og barnepleie
- Studiepoeng16
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
Dette emnet tar for seg fødselsprosessen og komplikasjoner om kan oppstå, barseltiden for mor og barn, amming og sykdommer som kan oppstå hos barnet.
3a. Fødsel
Naturlig fødselsprosess
- Prosedyre ved innleggelse på fødeavdelingen
- Kjennetegn på at fødselen er i gang
- Alternative fødselsmetoder og teknikker
- Åpningstiden, utdrivningstiden og etterbyrdstiden
- Den aktive fødselsprosessen
- Hygieniske prinsipper i forbindelse med fødsel
- Prosedyrer ved smittsomme sykdommer
- Bedøvelse- og smertelindrende tiltak
- Forhold til mennesker med ulik kulturell bakgrunn
Komplikasjoner under fødsel
- Vanlige komplikasjoner
- Dødfødsel
- Iverksetting av tiltak
- Omsorg for far/pårørende
- Kriser og traumer
Vanlige inngrep i forbindelse med fødsel
- Igangsetting av fødsel
- De vanligste inngrepene
- Virkning og bivirkning av aktuelle legemidler
3b. Barseltid
Anatomiske og fysiologiske forandringer
- Normale forandringer
- Psykiske og sosiale forandringer, - psykoser
- Normale anatomiske og fysiologiske forhold hos det nyfødte barnet
Pleie- og omsorgsoppgaver tilknyttet mor og det nyfødte barnet
- Fysiologiske, sosiologiske, psykiske og åndelige forhold
- Veiledning, undervisning og rådgivning i forhold til stell og observasjon av barnet og mor
- Rutinemessig undersøkelse av barnet
- Helsestasjonens virksomhet
- Ulike prevensjonsmidler og metoder
- Forhold til mennesker med ulik kulturell bakgrunn
- Kriser og traumer
- Krisereaksjoner og bearbeidelse av disse
- Omsorg til familien når barnet overflyttes til nyfødtintensiv avdeling
- Navlestell
- Barne- og badestell
- Hygieniske prinsipper
- Bruk av kartlegging- og observasjonsverktøy i arbeidet med mor og barn på barsel
- Komplikasjoner i barseltiden
Amming
- Brystets anatomi
- Morsmelkens innhold og betydning
- Ammestillinger
- Ammeproblemer
- Observasjoner, råd og veiledning knyttet til amming
- Morsmelkerstatninger
- Håndmelking
- Hjelpemidler
- Empati overfor kvinner som av ulike årsaker ikke ammer sitt barn
- Mor-Barn vennlig initiativ (MBVI)
- Ammehjelpen
3c. Sykdommer og komplikasjoner hos nyfødte
- Normale anatomiske og fysiologiske forhold hos det nyfødte barnet
- Vanlige sykdommer, komplikasjoner og tilstander hos nyfødte
- Observasjon og behandling av sykdommer, komplikasjoner og tilstander hos nyfødte
Studenten
- har kunnskap om den naturlige fødselsprosess
- har kunnskap om den naturlige fødselsprosess
- har kunnskap om observasjoner og pleie av barselkvinnen og om tilstander og situasjoner som kan forstyrre samspill mellom mor og barn
- har kunnskap om observasjoner og pleie av det nyfødte barnet
- har kunnskap om amming og ammeveiledning
- har kunnskap om de vanligste sykdommer og komplikasjoner som kan oppstå hos det nyfødte barnet og behandling av disse
- har innsikt i prosedyrer, retningslinjer som er knyttet opp mot arbeidet med fødende, barselkvinnen og det nyfødte barnet
- kan oppdatere sin kunnskap om fødende, barselkvinnen og det nyfødte barnet
- forstår barsel- og barnepleierens betydning i det tverrfaglige arbeidet rundt barselkvinnen og det nyfødte barnet, veiledning om amming og for å skape trygge foreldre som ivaretar barnet i barseltiden
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap i sitt arbeide med å veilede, undervise og gi råd til foreldrene i forhold til stell og observasjoner av det nyfødte barnet
- kan anvende kommunikasjon for å informere, ivareta og ha omsorg for far/pårørende
- kan anvende ammeveiledning, observere og gi råd i forhold til amming, og kjenner til ulike hjelpemidler
- kan anvende observasjon og iverksette pleie til barselkvinnen og det nyfødte barnet
- kan finne, bruke og henvise til fagstoff som er relevant i arbeidet på føde- barselavdelingen
Studenten
- kan utføre sitt arbeid etter barselkvinnen og det nyfødte barnets behov
- har utviklet en etisk grunnholdning i sin utøvelse av barnepleieryrket i møtet med mennesker fra forskjellige kulturer og med forskjellige behov
- kan bygge relasjoner med andre yrkesgrupper på føde- og barselavdelingene og samarbeide tverrfaglig til beste for fødende, barselkvinnen og det nyfødte barnet
- har utviklet en etisk grunnholdning, kjenner og respekterer sitt kompetanseområde og selvstendige ansvar i arbeidet med den fødende, den nyfødte, barselkvinnen og pårørende, i samarbeid med annet helsepersonell
- kan utvikle og forbedre kunnskap og ferdigheter innen fagfeltet barsel og barnepleie gjennom å oppdatere sin kunnskap, delta i erfarings- og kunnskapsdeling på arbeidsplassen
Arbeidskrav
- Prosjektoppgave i gruppe, med presentasjon
- Emnetest
- Individuell skriftlig oppgave
- Individuell refleksjon over egen læring
I nettstudiet skal presentasjonen gjennomføres på samling eller over nett.
Alle arbeidskrav er obligatoriske for å få karakter i emnet.
- Formell vurdering av prosjektoppgave i gruppe med bestått/ ikke bestått
- Formell vurdering av presentasjon med bestått / ikke bestått.
- Formell vurdering av emnetest med karakter A-F
- Formell vurdering av individuell oppgave med karakter A-F.
- Refleksjonsnotat vurderes med bestått ved innlevering
- Grunnlag for emnekarakteren er at arbeidskravene er bestått. Studentenes arbeidsinnsats i OneNote med studieoppgavene, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen har betydning for emnekarakteren.