00HH14B Helsefremmende og forebyggende arbeid
00HH14B Helsefremmende og forebyggende arbeid
- Emnebeskrivelse
- Emnekode00HH14B
- StudieprogramPsykisk helsearbeid og rusarbeid, Strømmen
- Studiepoeng10
- StudiestedStrømmen
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
2a. Generell kunnskap om psykisk helsearbeid og rusarbeid
- Psykiatriens historie
- Psykiske lidelser og ruslidelser i et helhetsperspektiv (biologiske, psykologiske, sosiale og eksistensielle perspektiver)
- Psykiske lidelser og ruslidelser i et samfunnsperspektiv normalitet og avvik
- Avhengighet og misbruk
2b. Helsefremmende og forebyggende arbeid
- Hverdagsrehabilitering:
Fysisk og psykisk helse, livsstil og egenomsorg
- Sosialt nettverk, lærings‐ og oppvekstmiljø
- Forebyggende arbeid/ tidlig intervensjon
- Barn som pårørende
- Resiliens
- Arbeid med barn og unge
- Brukermedvirkning, Empowerment, mestring
- Barn som pårørende
- Resiliens
- Recovery
- Fysisk aktivitet og ernæring
2c. Kommunikasjonsprosessen, relasjonskompetansen
- Kommunikasjonsprosessen
- Formidlingsmåter
- Veiledning overfor pasienter/ brukere, pårørende, familie, barn og ungdom
- Flerkulturell forståelse i kommunikasjon og samhandling – bruk av tolk
- Konflikter og møte med vold, trusler, overgrep, tvang og makt
- Sorg, tap og krisereaksjoner
2d. Etiske og juridiske utfordringer
- Yrkesetiske og personlige utfordringer
- Holdninger og etiske dilemmaer
- Helse og samhandlingsreformen
- Lovverk, rettsikkerhet og menneskeverd
- Tvang og alternativer, behandlingsmessige og etiske aspekter
Studenten:
- Har kunnskap om hva som fremmer og hemmer god helse i ulike livsfaser for mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser.
- Har kunnskap om forebyggende arbeid blant barn og unge
- Har kunnskap om psykiske lidelser og ruslidelser i et helhets og samfunnsperspektiv
Studenten:
- Kan anvende ulike kommunikasjonsformer for å oppnå tillit, og brukermedvirkning,
- Kan anvende ulike kommunikasjonsformer og teknikker for å unngå krenkelser som tvang og maktbruk
- Kan anvende sin kunnskap i samarbeidet med bruker/pasient, pårørende og fagpersoner,
- Kan identifisere ressurser og problemer hos pasienten/ brukeren og i dennes miljø,
- Kan kartlegge, vurdere behov og iverksette tiltak for å fremme helse, forebygge problemutvikling, sykdom og funksjonsnedsettelse og behovet for meningsfull aktivitet for bruker/pasient.
Studenten:
|
|
Gruppeoppgave med skriftlig og muntlig framføring. Det faglige innholdet er hentet fra tema i emne 1 og 2. Maks 2400 ord.
En individuell oppgave som omhandler et annet tema enn gruppeoppgaven hentet fra emne 1 og 2, 2400 ord +/- 10%.
Refleksjonsnotat om egne tanker rundt oppnådd læringsutbytte etter fullført emne 2.
Oppgavene er obligatoriske for å få endelig karakter i emne 2.
Formell vurdering av skriftlig individuelle arbeidskrav med karakter A-F. I totalvurderingen av emne 2 vil det legges vekt på skriftlig individuelloppgave, muntlige framføringer, arbeidsprosess og gruppesamarbeid. Gruppeoppgave vurderes til bestått/ikke bestått. Refleksjonsnotat vurderes til bestått/ikke bestått.
Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner
For litteratur knyttet til emnet vises det til aktuell litteraturliste for studiet på skolens hjemmeside