00HH14B Helsefremmende og forebyggende arbeid

00HH14B Helsefremmende og forebyggende arbeid

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00HH14B
    • Studieprogram
      Psykisk helsearbeid og rusarbeid, Strømmen
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Strømmen
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2021 Høst
2022 Vår
2022 Høst
2023 Vår
Emnets innhold

2a. Generell kunnskap om psykisk helsearbeid og rusarbeid

  • Psykiatriens historie
  • Psykiske lidelser og ruslidelser i et helhetsperspektiv (biologiske, psykologiske, sosiale og eksistensielle perspektiver)
  • Psykiske lidelser og ruslidelser i et samfunnsperspektiv normalitet og avvik
  • Avhengighet og misbruk

2b. Helsefremmende og forebyggende arbeid

  • Hverdagsrehabilitering:

Fysisk og psykisk helse, livsstil og egenomsorg

  • Sosialt nettverk, lærings‐ og oppvekstmiljø
  • Forebyggende arbeid/ tidlig intervensjon
  • Barn som pårørende
  • Resiliens
  • Arbeid med barn og unge
  • Brukermedvirkning, Empowerment, mestring
  • Barn som pårørende
  • Resiliens
  • Recovery
  • Fysisk aktivitet og ernæring

2c. Kommunikasjonsprosessen, relasjonskompetansen

  • Kommunikasjonsprosessen
  • Formidlingsmåter
  • Veiledning overfor pasienter/ brukere, pårørende, familie, barn og ungdom
  • Flerkulturell forståelse i kommunikasjon og samhandling – bruk av tolk
  • Konflikter og møte med vold, trusler, overgrep, tvang og makt
  • Sorg, tap og krisereaksjoner

2d. Etiske og juridiske utfordringer

  • Yrkesetiske og personlige utfordringer
  • Holdninger og etiske dilemmaer
  • Helse og samhandlingsreformen
  • Lovverk, rettsikkerhet og menneskeverd
  • Tvang og alternativer, behandlingsmessige og etiske aspekter
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • Har kunnskap om hva som fremmer og hemmer god helse i ulike livsfaser for mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser.
  • Har kunnskap om forebyggende arbeid blant barn og unge
  • Har kunnskap om psykiske lidelser og ruslidelser i et helhets og samfunnsperspektiv
Ferdigheter

Studenten:

  • Kan anvende ulike kommunikasjonsformer for å oppnå tillit, og brukermedvirkning,
  • Kan anvende ulike kommunikasjonsformer og teknikker for å unngå krenkelser som tvang og maktbruk
  • Kan anvende sin kunnskap i samarbeidet med bruker/pasient, pårørende og fagpersoner,
  • Kan identifisere ressurser og problemer hos pasienten/ brukeren og i dennes miljø,
  • Kan kartlegge, vurdere behov og iverksette tiltak for å fremme helse, forebygge problemutvikling, sykdom og funksjonsnedsettelse og behovet for meningsfull aktivitet for bruker/pasient.
Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan utføre sitt arbeid i tråd med yrkesetiske retningslinjer og lovverket innen psykisk helsevern og rusomsorgen
  • Har utviklet en etisk grunnholdning og reflekterer over egne holdninger i utøvelsen av helsefremmende og forebyggende arbeid innen psykisk helsevern og rusomsorg
  • Kan bygge relasjoner med fagfeller og pasienter/brukere og ivareta brukermedvirkning
Arbeidsinnsats

Gruppeoppgave med skriftlig og muntlig framføring. Det faglige innholdet er hentet fra tema i emne 1 og 2. Maks 2400 ord.

En individuell oppgave som omhandler et annet tema enn gruppeoppgaven hentet fra emne 1 og 2, 2400 ord +/- 10%.

Refleksjonsnotat om egne tanker rundt oppnådd læringsutbytte etter fullført emne 2.

Oppgavene er obligatoriske for å få endelig karakter i emne 2.

Vurdering

Formell vurdering av skriftlig individuelle arbeidskrav med karakter A-F. I totalvurderingen av emne 2 vil det legges vekt på skriftlig individuelloppgave, muntlige framføringer, arbeidsprosess og gruppesamarbeid. Gruppeoppgave vurderes til bestått/ikke bestått. Refleksjonsnotat vurderes til bestått/ikke bestått.

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner

Litteraturliste

For litteratur knyttet til emnet vises det til aktuell litteraturliste for studiet på skolens hjemmeside

Evaluering *

Evaluering av emnet gjennomføres i slutten av emnet på skolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i skolens kvalitetssystem