00HO01E Hovedprosjekt

00HO01E Hovedprosjekt

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00HO01E
    • Studieprogram
      Barn med særskilte behov, Strømmen
    • Studiepoeng
      12
    • Studiested
      Indre Østfold, Strømmen, Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2021 Høst
2022 Vår
2022 Høst
2023 Vår
Om emnet

For å kunne gjennomføre hovedprosjektet må emne 1 – 4 og praksis være fullført og bestått.

Emnets innhold

Dette emnet er et obligatorisk fordypningsarbeid. Tema for fordypningen skal være praksisrettet, og konkret knyttet til praksis og et eller flere temaer i utdanningens emner. Studentene skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra praksis. Hovedprosjektet skal gjennomføres i grupper på 4 – 6 studenter.

Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • kan oppdatere sin kunnskap innenfor et selvvalgt fordypningstema innenfor oppvekstfaget – Barn med særskilte behov
  • har innsikt i relevante lover, forskrifter og planverk som gjelder barn og unge med særskilte behov
  • forstår egen faggruppes betydning i et oppvekstperspektiv og kan drøfte sammenhengen mellom teori om barn og unge med særskilte behov og praksis
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan kartlegge en situasjon gjeldende barn og unge med særskilte behov, identifisere en faglig problemstilling og behov for iverksetting av tiltak
  • kan finne informasjon og fagstoff fra oppvekstområdet som er relevant for fordypningsoppgavens problemstilling
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • har utviklet en etisk grunnholdning og har forståelse for barn og unges behov innen oppvekstfaget
  • har forståelse for yrkesetiske prinsipper i sitt arbeid med barn og unge med særskilte behov og etiske retningslinjer i forhold til skriftlig arbeid
  • kan bygge relasjoner med medstudenter og samarbeide om hovedprosjektet i grupper
Arbeidsinnsats
  • Skriftlig prosjektarbeid i gruppe på 9000 ord +/- 10 %.
  • Presentasjon av prosjektarbeidet
  • Logg
Vurdering
  • Formell vurdering av skriftlig prosjektarbeid, og presentasjon. Karakter A-F
  • Grunnlag for emnekarakteren er at arbeidskravene er bestått. Studentenes arbeidsinnsats, logg, samarbeid og engasjement i gruppa har betydning for emnekarakteren.
Arbeids- og læringsaktiviteter

Undervisning, veiledning, refleksjon.

Litteraturliste

For oppdatert litteratur knyttet til emnet henvises studenter til vedlegg i studieplanen og aktuell bokliste for studiet på skolens hjemmeside

Evaluering *

Evaluering av emnet gjennomføres i slutten av emnet på skolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i skolens kvalitetssystem