25AR04B EIRLOPK Ledelse, økonomi og markedsføring (LØM)

25AR04B EIRLOPK Ledelse, økonomi og markedsføring (LØM)

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      25AR04B EIRLOPK
    • Studieprogram
      Reiseliv og opplevelsesutvikling
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Geilo
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Sunniva Buseth Kåpvik
Undervisningssemestere
2021 Høst
2022 Vår
2022 Høst
2023 Vår
Om emnet

Temaer: 

  • Økonomistyring
  • Organisasjon og ledelse
  • Markedsføringsledelse

 

Emnets innhold

 Økonomistyring:

  • Aktuelt lovverk innenfor LØM
  • Etikk
  • Bedriftsetablering
  • Kostnads- og inntekstforståelse
  • Regnskapsforståelse og regnskapsanalyse
  • Budsjettering
  • Kalkyler og lønnsomhetsbetraktninger
  • Investeringsanalyse

Organisasjon og ledelse

  • Personalledelse og personaladministrasjon
  • Ledelsesteori
  • Organisasjonsteori/struktur
  • Organisasjonsutvikling/endringer
  • Motivasjonsteori
  • Psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø
  • Bedriftskultur

Markedsføring

  • Situasjonsanalyse og mål
  • Markedsplan
  • Segmentering
  • Kjøpsadferd i privat og bedriftsmarked
  • Markedsføringsstrategi, konkurransemidler
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • har kunnskap om organisasjonsteori, organisasjonskultur, ledelsesteori og motivasjonsteori
  • har innsikt i aktuelle lover innenfor LØM-emnet og forstår hvilken betydning disse har for bedriftens arbeidsbetingelser
  • har kunnskap om kjøpsatferd og markedsplanlegging
  • har kunnskap om sentrale økonomibegreper, bedriftsetablering, enkle kalkyler, lønnsomhetsbetraktninger, budsjettering og regnskapsanalyse
  • har erfaringsbasert kunnskap om bransjens økonomiske utvikling og bransjens ledelsesutfordringer
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan forstå og analysere et regnskap, og kan anvende denne informasjonen for iverksetting av tiltak
  • kan utarbeide et budsjett og sette opp enkle kalkyler
  • kan utarbeide en markedsplan
  • kan gjøre rede for og vurdere menneskelige, arbeidsmiljømessige, etiske og økonomiske utfordringer i lys av gjeldende lovkrav og bedriftens og bransjens behov
  • kan kartlegge en bedrifts arbeidsbetingelser, identifisere faglige problemstillinger, utarbeide mål og iverksette begrunnede tiltak
  • kan innhente, formidle og presentere faglig informasjon, ideer og løsninger både muntlig og skriftlig
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan innen gitte tidsfrister, alene og i samarbeid med andre planlegge, gjennomføre, dokumentere og levere arbeidsoppgaver og prosjekter innenfor LØM-emnet
  • kan kommunisere på en tydelig og forståelig måte, og kan utveksle faglige synspunkter med medarbeidere, kunder og andre interessenter
  • har kompetanse i effektiv bruk av IKT, og kan bruke regneark til å løse oppgaver innenfor økonomistyring
  • kan utarbeide og følge opp planer
  • kan utøve personalledelse og lede medarbeidere
  • kan behandle medarbeidere, kunder og andre med respekt
  • kan utøve samfunnsansvar og bidra til organisasjonsutvikling
Arbeidsinnsats
  • Gjennomføre obligatoriske arbeidskrav 

 Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes som «godkjent» eller «ikke godkjent». 

Vurdering

I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Det skal være en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. 

Eksamen, se fagskolens forskrift.

Arbeids- og læringsaktiviteter
  • Forelesning/undervisning
  • Praktisk øving 
  • Digitale arbeidsformer
  • Gruppearbeid
  • Prosjektarbeid
  • Case
  • Skriftlig arbeid til innlevering
  • Praktisk orientert laboratorieundervisning
  • Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
  • Veiledning
Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres ved studiestart.

Relevante internettsider blir oppgitt underveis.

 

Økonomistyring

Holan, M. & Høiseth, P. (2019). Økonomistyring (3. utg.). Fagbokforlaget. ISBN: 9788245032093

Organisasjon og ledelse

Holan, M. & Høiseth, P. (2019). Organisasjon og ledelse (3. utg.). Fagbokforlaget. ISBN: 9788245032086

Markedsføringsledelse

Holan, M. (2019). Markedsføringsledelse (3. utg.). Fagbokforlaget. ISBN: 9788245032079