01HH70A EIHOSEF Pasientsikkerhet i helsetjenesten

01HH70A EIHOSEF Pasientsikkerhet i helsetjenesten

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH70A EIHOSEF
    • Studieprogram
      Helsetjenester til sårbare eldre
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2021 Høst
Emnets innhold

1a) Koordinerte tjenester og helhetlige pasientforløp

 

  • Helsetjenester til eldre
    • Kommunale helse- og omsorgstjenester
    • Organisering av de kommunale tjenestene
    • Spesialisthelsetjenester
  • Samhandling, samarbeid og kommunikasjon mellom de ulike tjenestene i kommune- og spesialisthelsetjenesten
  • Helhetlige og gode pasientforløp – hva innebærer det?
  • Avlastning og støtte til pårørende
  • Arbeidsmetoder og faglig tilnærminger
    • Helsefremmende og personorientert tilnærming
    • Rehabilitering og Individuell plan (IP)
    • Hverdagsmestring og hverdagsrehabilitering
    • Velferdsteknologi og e- helse
  • Helsekompetanse
    • Kunnskap om helsepedagogikk hos helsepersonell
    • Tiltak for å fremme helsekompetanse hos eldre
    • Ulike former for pasientopplæring

 

1b) Lovverk, juridiske rammer og etiske utfordringer

 

  • Etisk refleksjon
  • Faglig forsvarlig og omsorgsfull helsehjelp
  • Den eldres rettigheter
  • Pasientinvolvering og informert samtykke
  • Brukermedvirkning og styrking av brukerrollen
  • Samtykkekompetanse
  • Tvang
  • Samarbeid med pasient og pårørende

 

1c) Pasientsikkerhet

  • Ledelse av pasientsikkerhet
  • Snakk om forbedring – et verktøy for å vurdere arbeid med pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
  • Observasjon, kartlegging og vurdering av risiko områder
    • Standariserte observasjons- og kartleggingsverktøy
  • Forebyggende tiltak og risikovurdering
    • Fall/ risiko for fall
    • Infeksjon
    • Væske og ernæringsmessig risiko (Underernæring, dehydrering)
    • Smitteforebyggende tiltak
    • Risiko for trykksår
    • Sikkerhet i hjemmet

Legemidler og legemiddelhåndtering

Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om organisering av den kommunale helse- og omsorgstjenesten og spesialisthelsetjenesten
  • har kunnskap om tverrfaglig og tverretatlig samarbeid og koordinering av helsetjenester til eldre
  • har kunnskap om helsefremmende og personorientert tilnærming og helsekompetanse, og hva dette innebærer for den eldre pasientens deltakelse i beslutninger relatert til egen helse
  • har kunnskap om rehabilitering og individuell plan, hverdagsmestring og hverdagsrehabilitering og betydningen av velferdsteknologi og e- helse
  • har kunnskap om pasientskader, risikoområder, risikovurdering, forebyggende tiltak og hvilke konsekvenser dette kan ha for den eldre pasient og pårørende
  • har kunnskap om relevante kartleggingsverktøy som brukes for å vurdere funksjonsnivå og risiko for pasientskader hos den eldre
  • forstår betydningen av pasientsikkerhet og hvordan dette arbeidet kan bidra til et trygt og sikkert tjenestetilbud til eldre pasienter og deres pårørende
  • har innsikt i forskrift om habilitering og rehabilitering, individuell plan og koordinator og relevant lovverk som regulerer kommunehelsetjenesten, pasientens rettigheter og helsepersonellets plikter
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om helsetjenestens oppbygning og tilbud for å sikre relevant helsehjelp til den eldre pasient
  • kan anvende kunnskap om pasientsikkerhet og faktorer som er forbundet med økt risiko for pasientskade, iverksette forebyggende tiltak og være en bidragsyter for å fremme pasientsikkerhet på egen arbeidsplass
  • kan anvende kunnskap om helsekompetanse for å iverksette tiltak som bidrar til å fremme den eldre pasient egne ressurser gjennom helsepedagogiske metoder
  • kan anvende standardiserte observasjons- og kartleggingsverktøy for å identifisere og vurdere risikoområder knyttet til pasientskader og iverksette forebyggende tiltak
  • kan finne relevant informasjon og fagstoff for å kunne utøve kunnskapsbasert praksis og bidra til pasientens mestring ved hjelp av rehabilitering, hverdagsrehabilitering, velferdsteknologi og individuelle hensyn
  • kan kartlegge pasientens situasjon og identifisere etiske problemstillinger for å sikre pasientens autonomi gjennom medbestemmelse og samvalg
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for eget ansvarsområde ved bruk av observasjons- og kartleggingsverktøy med innsikt i kvalitet og pasientsikkerhet
  • har utviklet en etisk grunnholdning i tråd med yrkesetiske retningslinjer og relevant lovverk og kan ivareta pasientens integritet og pårørendes involvering og sikre faglig forsvarlighet i yrkesutøvelsen
  • kan bygge relasjoner med kollegaer, på tvers av avdelinger og etater i samarbeid om tjenestetilbud til eldre
  • kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
Arbeidsinnsats

Individuell skriftlig oppgave med tema pasientsikkerhet og pasientskader. Oppgavens omfang 1500 ord +/- 10%

Arbeidskravene er obligatorisk og vurderes til bestått/ ikke bestått.

Vurdering

Skriftlig individuell hjemmeeksamen over en uke

Arbeidskravene må være vurdert til bestått før studenten kan fremstille seg

til eksamen.

Eksamenskarakteren danner grunnlaget for avsluttende vurdering i modul 1.

Formell vurdering av arbeidskrav med bestått/ ikke bestått

Formell vurdering av eksamen med karakter A-F

Litteraturliste

Obligatorisk litteratur.  Totalt 239 sider

  • Marit Kirkevold, Kari Brodtkorb & Anette Hylen Ranhoff. (2020). Geriatrisk sykepleie. God omsorg til den gamle pasienten. (3 utg.). Gyldendal Norsk forlag. ISBN/EAN: 9788205531116 (Kap. 7, 10, 12 -14, 19 og 22)- Totalt antall sider 90
  • Sissel Tveiten. (2020). Helsepedagogikk. Helsekompetanse og brukermedvirkning. (2.utg.).

ISBN/ EAN: 9788245034400 (Kap. 2-3, 7-8. 11 og 14). Totalt antall sider 69

 

Digitalt kompendium

  • Arvid Birkeland og Anne Marie Flovik. (2018). Sykepleie i hjemmet. Cappelen Damm Akademisk. ISBN: 9788202532604 (Kap. 8-10) Totalt antall sider 26
  • Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning og etikk. Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN/EAN: 9788205500563 (Kap 12). Totalt antall sider 29
  • Dag- Gunnar Stubberud (2018). Kvalitet og pasientsikkerhet. Gyldendal Akademisk. ISBN/EAN: 9788205483415 (s. 68 - 90). Totalt antall sider 22
  • Torgeir Bruun Wyller. (2020). Geriatri. En medisinsk lærebok. (3. utg.). Gyldendal Norsk forlag. ISBN 9788205534803 (7, 9, 25, 30 og 42). Totalt antall sider 18

Hedvig Nordeng og Olav Spigseth (red.) (2018) Legemidler og bruken av dem. Gyldendal Akademisk. ISBN/EAN: 9788205508637 (Kap 26 Eldre og legemidler) Totalt antall sider 7

Støttelitteratur

  • Arvid Birkeland og Anne Marie Flovik. (2018). Sykepleie i hjemmet. Cappelen Damm Akademisk. ISBN: 9788202532604
  • Åse Gammersvik & Torill Bognes Larsen (red). (2018). HELSEFREMMENDE SYKEPLEIE- I TEORI OG PRAKSIS. Fagbokforlaget. ISBN: 9788245020854 (Kap. 8 og 9).

Greta Marie Skau. (2017). Gode fagfolk vokser. Personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Cappelen Damm Akademisk. ISBN/EAN: 9788202547721

Nettressurser

 

Evaluering *

Evaluering av modulen gjennomføres i slutten av modulen på skolens digitale

læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i skolens kvalitetssystem