01HH70A EIHOSEF Pasientsikkerhet i helsetjenesten
01HH70A EIHOSEF Pasientsikkerhet i helsetjenesten
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH70A EIHOSEF
- StudieprogramHelsetjenester til sårbare eldre
- Studiepoeng10
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
Emnet omhandler pasientsikkerhet i helsetjenesten. Emnet legger vekt pasientskader, faktorer som er forbundet med økt risiko for pasientskade og tiltak for å forebygge og reduserer pasientskader. Emnet tar også for seg arbeidsmetoder og faglige tilnærminger som benyttes i helsetilbudet til eldre. Kunnskap og forståelse for hvordan styrke den eldres rolle i pasientforløpet og opplevelse av mestring er viktig for at den eldre og deres pårørende skal oppleve et trygt, helhetlig og koordinert helsetilbud.
1a) Koordinerte tjenester og helhetlige pasientforløp
- Helsetjenester til eldre
- Kommunale helse- og omsorgstjenester
- Organisering av de kommunale tjenestene
- Spesialisthelsetjenester
- Samhandling, samarbeid og kommunikasjon mellom de ulike tjenestene i kommune- og spesialisthelsetjenesten
- Helhetlige og gode pasientforløp – hva innebærer det?
- Avlastning og støtte til pårørende
- Arbeidsmetoder og faglig tilnærminger
- Helsefremmende og personorientert tilnærming
- Rehabilitering og Individuell plan (IP)
- Hverdagsmestring og hverdagsrehabilitering
- Velferdsteknologi og e- helse
- Helsekompetanse
- Kunnskap om helsepedagogikk hos helsepersonell
- Tiltak for å fremme helsekompetanse hos eldre
- Ulike former for pasientopplæring
1b) Lovverk, juridiske rammer og etiske utfordringer
- Etisk refleksjon
- Faglig forsvarlig og omsorgsfull helsehjelp
- Den eldres rettigheter
- Pasientinvolvering og informert samtykke
- Brukermedvirkning og styrking av brukerrollen
- Samtykkekompetanse
- Tvang
- Samarbeid med pasient og pårørende
1c) Pasientsikkerhet
- Hvorfor fokus på pasientsikkerhet?
- Observasjon, kartlegging og vurdering av risiko områder
- Standariserte observasjons- og kartleggingsverktøy
- Forebyggende tiltak og risikovurdering
- Fall/ risiko for fall og fallskader
- Urinveisinfeksjon og kateterassosierte infeksjoner
- Sepsis
- Risiko for trykksår
- Tidlig oppdagelse og rask respons av forverret somatisk lidelse
- Underernæring
- Legemiddelrelaterte skader
- God utskrivningsprosess
Studenten
- har kunnskap om organisering av den kommunale helse- og omsorgstjenesten og spesialisthelsetjenesten
- har kunnskap om tverrfaglig og tverretatlig samarbeid og koordinering av helsetjenester til eldre
- har kunnskap om helsefremmende og personorientert tilnærming og helsekompetanse, og hva dette innebærer for den eldre pasientens deltakelse i beslutninger relatert til egen helse
- har kunnskap om rehabilitering og individuell plan, hverdagsmestring og hverdagsrehabilitering og betydningen av velferdsteknologi og e- helse
- har kunnskap om pasientskader, risikoområder, risikovurdering, forebyggende tiltak og hvilke konsekvenser dette kan ha for den eldre pasient og pårørende
- har kunnskap om relevante kartleggingsverktøy som brukes for å vurdere funksjonsnivå og risiko for pasientskader hos den eldre
- forstår betydningen av pasientsikkerhet og hvordan dette arbeidet kan bidra til et trygt og sikkert tjenestetilbud til eldre pasienter og deres pårørende
- har innsikt i forskrift om habilitering og rehabilitering, individuell plan og koordinator og relevant lovverk som regulerer kommunehelsetjenesten, pasientens rettigheter og helsepersonellets plikter
Studenten
- kan anvende kunnskap om helsetjenestens oppbygning og tilbud for å sikre relevant helsehjelp til den eldre pasient
- kan anvende kunnskap om pasientsikkerhet og faktorer som er forbundet med økt risiko for pasientskade, iverksette forebyggende tiltak og være en bidragsyter for å fremme pasientsikkerhet på egen arbeidsplass
- kan anvende kunnskap om helsekompetanse for å iverksette tiltak som bidrar til å fremme den eldre pasient egne ressurser gjennom helsepedagogiske metoder
- kan anvende standardiserte observasjons- og kartleggingsverktøy for å identifisere og vurdere risikoområder knyttet til pasientskader og iverksette forebyggende tiltak
- kan finne relevant informasjon og fagstoff for å kunne utøve kunnskapsbasert praksis og bidra til pasientens mestring ved hjelp av rehabilitering, hverdagsrehabilitering, velferdsteknologi og individuelle hensyn
- kan kartlegge pasientens situasjon og identifisere etiske problemstillinger for å sikre pasientens autonomi gjennom medbestemmelse og samvalg
Studenten
- har forståelse for eget ansvarsområde ved bruk av observasjons- og kartleggingsverktøy med innsikt i kvalitet og pasientsikkerhet
- har utviklet en etisk grunnholdning i tråd med yrkesetiske retningslinjer og relevant lovverk og kan ivareta pasientens integritet og pårørendes involvering og sikre faglig forsvarlighet i yrkesutøvelsen
- kan bygge relasjoner med kollegaer, på tvers av avdelinger og etater i samarbeid om tjenestetilbud til eldre
- kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
Obligatorisk arbeidskrav:
- Skriftlig oppgave individuell/gruppe
- Arbeidskravet må være godkjent for å kunne ta avsluttende eksamen i emnet.
Avsluttende eksamen
- Skriftlig individuell hjemmeeksamen som gjennomføres over 5 virkedager.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått
- Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
- Eksamen vurderes med karakterskala A-F
Eksamenskarakteren danner grunnlaget for avsluttende vurdering i emnet. Endelig emnekarakter fremgår på vitnemålet/karakterutskriften.
Forelesninger, veiledning, gruppearbeid, individuelt arbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner, diskusjoner, video, praktiske øvelser/ ferdighetstrening og selvstudium.