00000004 Akutte tilstander og skader hos eldre

00000004 Akutte tilstander og skader hos eldre

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00000004
    • Studieprogram
      Helsetjenester til sårbare eldre
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2021 Høst
2022 Vår
2022 Høst
2023 Vår
Emnets innhold

5a) Akutt medisinske tilstander

  • Atypiske symptomer og tegn på sykdomsutvikling
  • Akutt hjertesykdom
    • Hjerteinfarkt
    • Arytmier
    • Akutt hjertesvikt
  • Akutt respirasjonssvikt
    • Akutt astmaanfall
    • Lungeødem
    • Lungeemboli
  • Hjerneslag
    • Hjerneinfarkt
    • TIA – anfall
    • Intracerebral blødning
    • Subaraknoidalblødning (SAB)
  • Akutt nyresvikt
  • Akutt medisinske tilstander ved kreft (Febril nøytropeni, hyperkalsemi, medulla kompresjon/ truende tversnittslesjon)
  • Andre akutte tilstander og skader
    • Hyper- og hypoglykemi
    • Alvorlig infeksjoner og sepsis
    • Akutt forvirringstilstand – delir
    • Væske- og elektrolyttforstyrrelser
    • Sjokktilstander
    • Fall, synkope, svimmelhet
    • Bruddskader og ulykker
    • Forgiftninger
  • Førstehjelp ved akutt kritisk sykdom

 

5b) Forverrelse av progredierende og kroniske tilstander

  • Hjertesvikt
  • Nyresvikt
  • Kreft
  • Demens
  • Kronisk obstruktiv lungesykdom (KOLS)
  • Diabetes og senkomplikasjoner til diabetes
  • Nevrologiske sykdommer
  • Sykdom og skader i bevegelsesapparatet

 

5c) Observasjon, vurdering og kartlegging

  • Nasjonale faglige råd - Tidlig oppdagelse og rask respons ved forverret somatisk tilstand
  • Vitale parametere og gjennomføring av ABCDE- metodikk
  • Akutt og subakutt funksjonssvikt
  • Kartleggingsverktøy og standardiserte observasjonsskjemaer
  • NEWS 2
  • Q-sofa
  • 4AT (Screening for delirium og kognitiv svikt)
  • Dokumentasjon
  • ISBAR – kommunikasjonsverktøy for sikker kommunikasjon mellom helsepersonell om pasientobservasjoner, tiltak og behandling
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskaper om kompleksiteten på akuttmedisinske tilstander hos eldre, symptomer og tiltak som må iverksettes ved behov for øyeblikkelig hjelp
  • har kunnskaper om progredierende og kroniske tilstander hos eldre for å kunne observere og gjenkjenne tegn på sykdomsforverring
  • har kunnskap om ulike kartleggingsverktøy som kan brukes for å observere og dokumentere symptomer og tegn på akutt medisinske tilstander eller forverret helsetilstand som følge av progredierende og kroniske sykdommer hos eldre pasienter på et tidlig tidspunkt
  • har kunnskap om ABCDE- metodikk for å identifisere endringer/ svikt i vitale funksjoner ved hjelp av kartleggingsverktøy for å vurdere behov for tiltak
  • har kunnskap om akutte skader og ulykker som ofte oppstår hos eldre
  • har innsikt i de lovfestede krav som gjelder for helsepersonell i situasjoner med akutt syke pasienter
  • forstår betydningen av å ivareta den gamles autonomi, verdighet og samvalg ved akutt sykdomsforverrelse
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om utvikling av symptomer på akutt tilstander og skader hos eldre og i samarbeid med andre iverksette forebyggende tiltak på et tidlig tidspunkt
  • kan anvende kunnskap om ABCDE- metodikk for gjennomføring av systematisk observasjon av pasientens vitale funksjoner for å avdekke svikt og hindre for tidlig død
  • kan anvende relevante kartleggingsverktøy for å gjennomføre strukturert kommunikasjon med kollegaer og tverrfaglige etater
  • kan finne og bruke informasjon og fagstoff som er relevant i arbeide med akutt multisyke eldre pasienter
  • kan kartlegge situasjoner og identifisere etiske dilemmaer som kan oppstå i møte med akutt syke eldre
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for at den eldre pasienten kan ha et komplekst sykdomsbilde
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom samvalg, samhandling og kommunikasjon med den akutt syke pasient og deres pårørende
  • kan utføre omsorgsfull og faglig forsvarlig arbeide knyttet til den akutt syke eldre pasient gjennom brukermedvirkning og respekt for den enkeltes verdi og verdighet
  • kan bygge relasjoner med pasienter og pårørende, kollegaer og tverrfaglige samarbeidspartnere
Arbeidsinnsats

Individuell skriftlig oppgave som tar utgangspunkt akutte tilstander og skader hos eldre. Oppgavens omfang 1500 ord +/- 10%

Arbeidskravet er obligatorisk og vurderes til bestått/ ikke bestått.

Vurdering

Skriftlig individuell hjemmeeksamen over en uke

Arbeidskravene må være vurdert til bestått før studenten kan fremstille seg

til eksamen.

Eksamenskarakteren danner grunnlaget for avsluttende vurdering i modul 5.

Formell vurdering av arbeidskrav med bestått/ ikke bestått

Formell vurdering av eksamen med karakter A-F

Litteraturliste

Obligatorisk litteratur totalt 206 sider

  • Jan Erik Haugen (red.) (2019). Akuttmedisin- utenfor sykehuset (4.utgave). ISBN 9788205514140 (kap. 1.2 s. 36- 49, kap. 1.4, 2.2 – 2.7, 3.8, 4.3 - 4.4) Totalt antall sider 75
  • Marit Kirkevold, Kari Brodtkorb & Anette Hylen Ranhoff. (2020). Geriatrisk sykepleie. God omsorg til den gamle pasienten. (3 utg.). Gyldendal Norsk forlag. ISBN/EAN: 9788205531116 (kap. 8, 15 og 29). Totalt antall sider 32

Digitalt kompendium

  • Dag-Gunnar Stubberud, Randi Grønseth, Hallbjørg Almås (red.) (2016) Klinisk sykepleie1 og 2 (5.utgave) Bind 1 (kap.4 s. 117-129 =12 sider, kap.7 s. 229-249 =20 sider, kap.8 s. 281-305 =14 sider). Bind 2 (kap. 21 s. 85-92 =7 sider, kap. 27 s. 261-271 = 10 sider) Totalt antall sider 63
  • Ellen Schilchting & Erik Wist (red.). (2018). Kreftsykdommer- en basisbok for helsepersonell. Gyldendal Norsk Forlag AS. ISBN 9788205510968. (Kap. 1.11 Onkologiske akutt tilstander s. 121-126) Totalt antall sider 5
  • Stein Ørn & Edvin Bach-Gansmo. (2016). Sykdom og behandling (2.utg.). Gyldendal Forlag AS. ISBN/EAN: 9788205482333 kap.2 (s.35-49) Totalt antall sider 14
  • Torgeir Bruun Wyller. (2020). Geriatri. En medisinsk lærebok. (3. utg.). Gyldendal Norsk forlag. ISBN 9788205534803 (Kap. 8, 10 - 12, og 40). Totalt antall sider 17

Støttelitteratur

  • Sykepleien Forskning (2020, 15.okt.): Fritt fall. Hvorfor faller eldre (s. 16-19), Hva gjør vi når eldre har falt? (s. 80-87) sy_2020-10-15.pdf (sykepleien.no).
  • Sykepleien Forskning (2019) ISBAR Verktøyet ISBAR fører til bevisst og strukturert kommunikasjon for helsepersonell (sykepleien.no)

Nettressurser

Evaluering *

Evaluering av modulen gjennomføres i slutten av modulen på skolens digitale

læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i skolens kvalitetssystem