01HH54B EIHOMMF Utviklingshemming

01HH54B EIHOMMF Utviklingshemming

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH54B EIHOMMF
    • Studieprogram
      Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
    • Studiepoeng
      14
    • Studiested
      Rud, Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Anne Grethe Skjelbred
Undervisningssemestere
2021 Høst
2022 Vår
Emnets innhold

Hovedteamer

2a Funksjonsnedsettelse

  • Kognitive og fysiske funksjonsnedsettelser
  • Grader av utviklingshemming
  • Autisme
  • Sosiale og emosjonelle vansker
  • Demens og utviklingshemming
  • Synet på mennesker med funksjonsnedsettelse i et historisk og fremtidsrettet perspektiv
  • Tilrettelegge av fysiske omgivelser ved blant annet tekniske hjelpemidler
  • Innovasjon, velferdsteknologi og personsentrert omsorg 

2d. Atferd

  • Forstå atferd
  • Utfordrende atferd
  • Hvordan forstå og møte atferd
  • Utfordrende atferd som kommunikasjon
  • Atferd knyttet opp mot ulike diagnoser

2c. Lovgivning

  • Aktuelt lovverk med forskrifter og rundskriv
  • Rettsikkerhet ved bruk av makt og tvang, Kapittel 9
  • Helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse, Kapittel 4A
  • Dokumentasjonsplikt
  • Støttekontakt/ brukerstyrt personlig assistent
  • etiske og juridiske rammer ved bruk av velferdsteknologi

2d. Mestring, verdighet og deltagelse

  • Selvstendighet og mestring for økt livskvalitet
  • Empowerment, brukermedvirkning i dagliglivet
  • Personorientert omsorg
  • Innovasjon i omsorg
  • Velferdsteknologi
  • Verdighet, livsglede og kreativitet
  • Etikk
  • Utviklingshemming og seksualitet

2e. Kommunikasjon

  • Kommunikasjon tilpasset den enkelte
  • Kommunikasjonsformer
  • Tilnærmingsmåter
  • Ask
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om kognitive og fysiske funksjonsnedsettelser
  • har innsikt i aktuelt lovverk, økonomiske støtteordninger og etiske og juridiske rammer
  • har kunnskap om utviklingshemmedes plass i samfunnet i dag og i historisk perspektiv
  • forstår betydningen av personsentrert omsorg og brukers rett til medbestemmelse i arbeidet for selvstendighet, mestring og livskvalitet
  • har kunnskap om ulike kommunikasjonsformer i samhandling med brukere og deres pårørende/ familie
  • kan oppdatere sin kunnskap om innovasjon og velferdsteknologi
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglige kunnskap om ulike utviklingshemminger for å identifisere ressurser og behov hos bruker
  • kan anvende faglig kunnskap i møte med brukeres atferd knyttet til ulike utviklingshemminger
  • kan kartlegge og identifisere brukerens behov for å iverksette tiltak knyttet til mestring, verdighet og deltagelse
  • Kan anvende ulike kommunikasjonsformer i individuelt tilpassede tiltak
  • kan finne informasjon om økonomiske støtteordninger og aktuelt lovverk i personorientert omsorg
Generell kompetanse

Studenten

  • kan samarbeide med bruker og pårørende på en måte som ivaretar brukermedvirkning, mestring og verdighet, og som møter deres behov for meningsfull aktivitet
  • kan utvikle arbeidsmetoder for å ivareta brukers opplevelse av empowerment i dagliglivet
  • har forståelse for etiske prinsipper og rettsikkerhet rundt bruk av makt og tvang
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav:

  • Individuell skriftlig oppgave med tilhørende muntlig fremlegg. Oppgavens omfang 2000 ord +/- 10%
  • Individuelt refleksjonsnotat over egen læring. Omfang 500 ord +/- 10%

Arbeidskravene er obligatoriske og gir grunnlag for karakter i emnet

Vurdering
  • Formell vurdering av individuelt arbeidskrav med karakter A-F
  • Refleksjonsnotat vurderes til bestått/ ikke bestått
Litteraturliste

Oppdaterte litteraturlister blir publisert på fagskolens nettsider ved studiestart.

Evaluering *

Studentens medvirkning gjennom årlige- og fortløpende evalueringer må påregnes. Det kan være evalueringer både på tilbuds- og emnenivå, samt yrkesrelevans 1 år etter fullført utdanning.