01HH54B EIHOMMF Utviklingshemming
01HH54B EIHOMMF Utviklingshemming
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH54B EIHOMMF
- StudieprogramMålrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
- Studiepoeng14
- StudiestedRud, Fredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligAnne Grethe Skjelbred
Hovedteamer
2a Funksjonsnedsettelse
- Kognitive og fysiske funksjonsnedsettelser
- Grader av utviklingshemming
- Autisme
- Sosiale og emosjonelle vansker
- Demens og utviklingshemming
- Synet på mennesker med funksjonsnedsettelse i et historisk og fremtidsrettet perspektiv
- Tilrettelegge av fysiske omgivelser ved blant annet tekniske hjelpemidler
- Innovasjon, velferdsteknologi og personsentrert omsorg
2d. Atferd
- Forstå atferd
- Utfordrende atferd
- Hvordan forstå og møte atferd
- Utfordrende atferd som kommunikasjon
- Atferd knyttet opp mot ulike diagnoser
2c. Lovgivning
- Aktuelt lovverk med forskrifter og rundskriv
- Rettsikkerhet ved bruk av makt og tvang, Kapittel 9
- Helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse, Kapittel 4A
- Dokumentasjonsplikt
- Støttekontakt/ brukerstyrt personlig assistent
- etiske og juridiske rammer ved bruk av velferdsteknologi
2d. Mestring, verdighet og deltagelse
- Selvstendighet og mestring for økt livskvalitet
- Empowerment, brukermedvirkning i dagliglivet
- Personorientert omsorg
- Innovasjon i omsorg
- Velferdsteknologi
- Verdighet, livsglede og kreativitet
- Etikk
- Utviklingshemming og seksualitet
2e. Kommunikasjon
- Kommunikasjon tilpasset den enkelte
- Kommunikasjonsformer
- Tilnærmingsmåter
- Ask
Studenten
- har kunnskap om kognitive og fysiske funksjonsnedsettelser
- har innsikt i aktuelt lovverk, økonomiske støtteordninger og etiske og juridiske rammer
- har kunnskap om utviklingshemmedes plass i samfunnet i dag og i historisk perspektiv
- forstår betydningen av personsentrert omsorg og brukers rett til medbestemmelse i arbeidet for selvstendighet, mestring og livskvalitet
- har kunnskap om ulike kommunikasjonsformer i samhandling med brukere og deres pårørende/ familie
- kan oppdatere sin kunnskap om innovasjon og velferdsteknologi
Studenten
- kan anvende faglige kunnskap om ulike utviklingshemminger for å identifisere ressurser og behov hos bruker
- kan anvende faglig kunnskap i møte med brukeres atferd knyttet til ulike utviklingshemminger
- kan kartlegge og identifisere brukerens behov for å iverksette tiltak knyttet til mestring, verdighet og deltagelse
- Kan anvende ulike kommunikasjonsformer i individuelt tilpassede tiltak
- kan finne informasjon om økonomiske støtteordninger og aktuelt lovverk i personorientert omsorg
Studenten
- kan samarbeide med bruker og pårørende på en måte som ivaretar brukermedvirkning, mestring og verdighet, og som møter deres behov for meningsfull aktivitet
- kan utvikle arbeidsmetoder for å ivareta brukers opplevelse av empowerment i dagliglivet
- har forståelse for etiske prinsipper og rettsikkerhet rundt bruk av makt og tvang
Arbeidskrav:
- Individuell skriftlig oppgave med tilhørende muntlig fremlegg. Oppgavens omfang 2000 ord +/- 10%
- Individuelt refleksjonsnotat over egen læring. Omfang 500 ord +/- 10%
Arbeidskravene er obligatoriske og gir grunnlag for karakter i emnet
- Formell vurdering av individuelt arbeidskrav med karakter A-F
- Refleksjonsnotat vurderes til bestått/ ikke bestått