01HH54B EIHOMMF Utviklingshemming

01HH54B EIHOMMF Utviklingshemming

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH54B EIHOMMF
    • Studieprogram
      Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
    • Studiepoeng
      14
    • Studiested
      Bjørkelangen, Rud, Fredrikstad, Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2023 Høst
2024 Vår
Emnets innhold

2a Funksjonsnedsettelse

  • Kognitive og fysiske funksjonsnedsettelser
  • Grader av utviklingshemming
  • Autisme
  • ADHD
  • Sosiale og emosjonelle vansker
  • Sensoriske dysfunksjoner
  • Demens og utviklingshemming
  • Synet på mennesker med funksjonsnedsettelse i et historisk og fremtidsrettet perspektiv
  • Tilrettelegge av fysiske omgivelser ved blant annet tekniske hjelpemidler
  • Innovasjon, velferdsteknologi og personsentrert omsorg 

2d. Atferd

  • Forstå atferd
  • Utfordrende atferd
  • Hvordan forstå og møte atferd
  • Utfordrende atferd som kommunikasjon
  • Atferd knyttet opp mot ulike diagnoser

2c. Lovgivning

  • Aktuelt lovverk med forskrifter og rundskriv
  • Rettsikkerhet ved bruk av makt og tvang, Kapittel 9
  • Helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse, Kapittel 4A
  • Dokumentasjonsplikt
  • Støttekontakt/ brukerstyrt personlig assistent
  • Etiske og juridiske rammer ved bruk av velferdsteknologi

2d. Mestring, verdighet og deltagelse

  • Selvstendighet og mestring for økt livskvalitet
  • Empowerment, brukermedvirkning i dagliglivet
  • Personorientert omsorg
  • Innovasjon i omsorg
  • Velferdsteknologi
  • Verdighet, livsglede og kreativitet
  • Etikk
  • Livskvalitet
  • Utviklingshemming og seksualitet

2e. Kommunikasjon

  • Kommunikasjon tilpasset den enkelte
  • Kommunikasjonsformer
  • Tilnærmingsmåter
  • Ask
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om kognitive og fysiske funksjonsnedsettelser
  • har innsikt i aktuelt lovverk, økonomiske støtteordninger og etiske og juridiske rammer
  • har kunnskap om utviklingshemmedes plass i samfunnet i dag og i historisk perspektiv
  • forstår betydningen av personsentrert omsorg og brukers rett til medbestemmelse i arbeidet for selvstendighet, mestring og livskvalitet
  • har kunnskap om ulike kommunikasjonsformer i samhandling med brukere og deres pårørende/ familie
  • kan oppdatere sin kunnskap om innovasjon og velferdsteknologi
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglige kunnskap om ulike utviklingshemminger for å identifisere ressurser og behov hos bruker
  • kan anvende faglig kunnskap i møte med brukeres atferd knyttet til ulike utviklingshemminger
  • kan kartlegge og identifisere brukerens behov for å iverksette tiltak knyttet til mestring, verdighet og deltagelse
  • Kan anvende ulike kommunikasjonsformer i individuelt tilpassede tiltak
  • kan finne informasjon om økonomiske støtteordninger og aktuelt lovverk i personorientert omsorg
Generell kompetanse

Studenten

  • kan samarbeide med bruker og pårørende på en måte som ivaretar brukermedvirkning, mestring og verdighet, og som møter deres behov for meningsfull aktivitet
  • kan utvikle arbeidsmetoder for å ivareta brukers opplevelse av empowerment i dagliglivet
  • har forståelse for etiske prinsipper og rettsikkerhet rundt bruk av makt og tvang
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav:

  • Individuell skriftlig oppgave med tilhørende muntlig fremlegg. Oppgavens omfang 2000 ord +/- 10%

Det skal utarbeides en fremdriftsplan som skal godkjennes av faglærer. Eventuell problemstilling skal godkjennes av lærer.

  • Individuelt refleksjonsnotat over egen læring. Omfang 500 ord +/- 10%

Arbeidskravene er obligatoriske og må være godkjente for å kunne få sluttvurdering i emnet

Oppmøteplikt

80% oppmøte på fysiske samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått

Vurdering
  • Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent

Det skal foretas en sluttvurdering i emnet av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Endelig emnekarakter skal fremgå på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.

  • Emnet vurderes med karakterskala A-F
Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner

Litteraturliste

Oppdaterte litteraturlister blir publisert på fagskolens nettsider ved studiestart.

Evaluering *