01HH65F EIHOKVF Medisinteknisk utstyr, kirurgiske instrumenter og instrumenthåndtering
01HH65F EIHOKVF Medisinteknisk utstyr, kirurgiske instrumenter og instrumenthåndtering
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH65F EIHOKVF
- StudieprogramKirurgisk virksomhet
- Studiepoeng15
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
Dette emnet omhandler kirurgiske instrumenter og annet medisinsk utstyr, varelogistikk for sterilisert gods og forbruksvarer til operasjonsavdeling/virksomhet
2a. Kirurgiske instrumenter og annet medisinsk utstyr
- Lov om medisinsk utstyr, forskrift om håndtering av medisinsk utstyr
- Krav til kvalitetssikring, vedlikehold og kontroll i hht. forskrifter og prosedyrer av kirurgiske instrumenter og annet medisinsk utstyr
- Navn og funksjonsområde på kirurgiske instrumenter, spesialinstrumenter, samt anestesiutstyr
- Materiale i kirurgiske instrumenter og annet medisinsk utstyr
- Misfarging, korrosjon og mekanisk skade av metaller
- Forebygging av skader på utstyr
- Produktinformasjon på medisinsk utstyr/kirurgiske instrumenter
- Håndtering, lagring og hygiene i ulike lagertyper
- Emballasjetyper
2b. Rengjøring, desinfeksjon, kontroll og vedlikehold av medisinsk utstyr og kirurgiske instrumenter
- Behandling av urene instrumenter
- Rengjøring og desinfeksjon
- Skylleromsrutiner, bruk og vedlikehold av vaskemaskiner, dekontaminatorer og ultralydbad
- Reduksjon av kimtallet (bioburden)
- Rengjøringsmidler og kjemikalia – dosering, bruk, vern og oppbevaring
2c. Steriliseringsmetoder og steriliseringskontroll
- Sterilisering med ulike steriliseringsmetoder
- Inn- og utlasting av autoklaver
- Kontroll av steriliseringsprosesser
- Testing, vedlikehold og validering av autoklaver
- Standarder og kvalitetskrav
2d. Utstyrs- og vareflyt til operasjoner i operasjonsavdelingen
- Kan lese operasjonsbestilling og forstå bruken av operasjonskoder
- Pakke utstyr og varer i henhold til operasjonsbestilling
- Innsikt og forståelse om kirurgiske inngrep/ prosedyrer og kirurgiske instrumenter
- Varelogistikk opp mot planlagte og akutte inngrep
- Anbud i helseforetak
- Varelogistikksystem
- Samarbeid med faggrupper som involveres i vare- og instrumentflyten mot operasjon
- Bruk av IKT verktøy i behandling av operasjonsbestillinger
2e. Varelogistikk for sterilisert gods og forbruksvarer til kirurgisk virksomhet.
- Innføring i logistikkprinsipper og logistikkprosesser for sterilisert gods og forbruksvarer til kirurgisk virksomhet
- Logistikkforløp som støtter opp for pasientsikker drift
- Vare- og utstyrs logistikk for sterile lager som varemottak, rekvirering, vareplukk, transport og distribuering
- Oppfølging og vedlikehold av sterile lagre
- Produksjons- og sporingssystem for instrumenter og utstyr
- Bruk av IKT- verktøy for logistikkstyring innen kirurgisk virksomhet (f.eks. T-DOC)
- Bruk av IKT-verktøy for bestillingsrutiner og bestillersystem
Studenten
- har kunnskap om medisinteknisk utstyr som benyttes i rengjøring, desinfeksjon og steriliseringsprosessen
- har kunnskap om hovedgruppene av kirurgiske instrumenter og hvilke materialer de er laget av
- har kunnskap om hvordan instrumenter og utstyr av ulike materialer skal behandles, rengjøres, desinfiseres, steriliseres, tørkes, kontrolleres og vedlikeholdes
- har kunnskap om hvordan instrumenter og varer skal pakkes til prosedyrer og operasjoner som skal gjennomføres
- har kunnskap om aktuelle varelogistikksløyfer (forbruksvarer, utstyr, sterilt gods, tekstiler og avfall)
- har kunnskap om sporbarhet for instrumenter
- har kunnskap om aktuelle logistikk- og sporingssystemer
- har innsikt i lov om medisinsk utstyr, forskrift om håndtering av medisinsk utstyr og i kvalitetskrav knyttet til dekontaminerings- og steriliseringsprosesser
- kan oppdatere sine kunnskaper innen medisinskteknisk utstyr, kirurgiske
- instrumenter og vareflyt
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap i arbeidet med å planlegge, styre og kontrollere aktuelle varelogistikksløyfer
- kan anvende faglig kunnskap for å utføre rengjøring, desinfeksjon, sterilisering, tørking, kontroll, sporing, vedlikehold og pakking av instrumenter og utstyr
- kan finne produktinformasjon på medisinsk utstyr/kirurgiske instrumenter
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger innen behandling og vedlikehold av kirurgiske instrumenter og medisinskteknisk utstyr
Studenten
- har forståelse for viktigheten av riktig behandling og vedlikehold av kirurgiske instrumenter og annet medisinsk utstyr
- har forståelse for viktigheten av å følge retningslinjer for sterilforsyning og varelogistikk
- kan utføre arbeidet på en måte som bidrar til å skape tillit hos kollegaer og servicemottakere
- kan utvikle arbeidsmetoder for å sikre en effektiv steriliseringsprosess og
- instrumentflyt innen kirurgisk virksomhet
Arbeidskrav
Arbeidskravene er obligatoriske og må være bestått for å få sluttvurdering i emnet.
- Individuell oppgave om medisinskteknisk utstyr
- Individuell oppgave om varelogistikk for sterilisert gods og forbruksvarer til operasjonsavdeling/virksomhet
- Refleksjonsnotat om egen læring
Formell vurdering med karakter A-F av emnet
- Formell vurdering av individuell oppgave. Karakter A-F
- Formell vurdering av individuell oppgave. Karakter A-F. Med muntlig presentasjon.
- Formell vurdering av refleksjonsnotat med godkjent/ikke godkjent
Grunnlag for emnekarakteren er at arbeidskravene er bestått. Studentenes arbeidsinnsats i OneNote med studieoppgavene, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen har betydning for emnekarakteren.
Forelesning, veiledning, prosjektarbeid i gruppe med presentasjon, individuelt prosjektarbeid og refleksjonsnotat. Refleksjoner og diskusjoner