25AR04E EIRLOPK Reiselivspraksis

25AR04E EIRLOPK Reiselivspraksis

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      25AR04E EIRLOPK
    • Studieprogram
      Reiseliv og opplevelsesutvikling
    • Studiepoeng
      20
    • Studiested
      Geilo
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Sunniva Buseth Kåpvik
Undervisningssemestere
2021 Høst
2022 Vår
2022 Høst
2023 Vår
Om emnet

Arbeidsmengde: 600 timer

Emnets innhold

Reiselivspraksis innebærer at studenten skal drive verdiskapende arbeid i en norsk reiselivsbedrift. Under oppholdet skal det utføres et utviklingsorientert læringsarbeid som skal dokumenteres. Rammene for oppholdet defineres av en avtale mellom skolen og bedriften og studenten informeres av et praksisveilederdokument. Underveis gis studenten veiledning og oppfølging fra bedriften og skolen.

Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • Har kunnskap om lokal kultur og hvordan det påvirker virksomheten i praksisbedriften
  • Har kunnskap om målrettet kommunikasjon, etiske prinsipper og verdier for å kunne bygge gode relasjoner med kundene
  • har kunnskap om praksisbedriftens vertskapsfilosofi
  • har kunnskap om praksisbedriftens organisering og produkter/tjenester
  • har innsikt i sin egen rolle i praktiske kommunikasjonssituasjoner
  • har innsikt i praksisbedriftens økonomiarbeid
  • har kunnskap om praksisbedriftens markedsplaner- og strategier
  • Har kunnskap om organisering av reiselivsnæringen på tvers av virksomheter og kjennskap til ansvar og oppgaver for aktører og samarbeidspartnere
  • Har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet som er knyttet til reiselivsnæringen
  • Har kunnskap om logistikk i praksisbedrift og bransje
  • Har kunnskap om relevante faglige verktøy og IKT som benyttes i praksisbedriften
  • har kunnskap om praksisbedriftens strategier for bærekraft
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan utøve vertskapsrollen i praksis
  • kan skape opplevelser sammen med gjester
  • kan bidra i praksisbedriftens praktiske utøvelse av produkt- og tjenesteutvikling
  • Kan anvende kunnskap i forhold til utøvelse av sin yrkesfunksjon basert på kommunikasjon, etiske prinsipper, verdier og service i reiselivsnæringen 
  • kan bidra i praksisbedriftens konkrete og oppfølgende markedsføringsaktiviteter og markedskommunikasjon digitalt, på sosiale medier og fysiske medier
  • kan kommunisere med gjester, samarbeidspartnere og kolleger
  • kan bidra i praksisbedriftens salgsaktiviteter
  • Kan anvende relevante faglige verktøy og elektroniske systemer i sitt arbeide hos praksisbedriften
  • Kan kartlegge og identifisere faglige problemstillinger i praksis og behov for å iverksette tiltak
  • Kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger innenfor reiselivsbransjen
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • har innsikt i praksisbedriftens rolle og betydning i lokalt reiseliv
  • Kan bygge relasjoner og samarbeide med kollegaer og andre faggrupper på tvers av avdelinger, samt med eksterne samarbeidspartnere for å kvalitetssikre og videreutvikle sin kompetanse
  • Kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester gjennom erfaring, kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon på arbeidsplassen
  • kan delta i det daglige arbeidet i praksisbedriften
  • kjenner bedriftens etiske retningslinjer, personalpolitikk og kultur
  • kan identifisere seg med praksisbedriftens merkevare
  • kan utveksle synspunkter om bedrifts- og yrkesetiske retningslinjer innenfor HMS
Arbeidsinnsats

Reiselivspraksis innebærer at studenten skal drive verdiskapende arbeid i en norsk eller internasjonal reiselivsbedrift. Under oppholdet skal det utføres et utviklingsorientert læringsarbeid som skal dokumenteres. Rammene for oppholdet defineres av en avtale mellom skolen og bedriften og studenten informeres av et praksisveilederdokument. Underveis gis studenten veiledning og oppfølging fra bedriften og skolen. Praksis kan deles mellom flere bedrifter, men ovenstående krav må oppfylles.

Under oppholdet i praksisbedriften skal studenten gjennomføre et arbeidskrav knyttet til studiets læringsutbyttebeskrivelser som innebærer kartlegging, analyse, konklusjoner og anbefalinger til forbedringer eller innovasjoner som kan forbedre praksisbedriftens drift. Arbeidet skal dokumenteres i en rapport og det skal presenteres for praksisbedrift og skolen.

Oppmøteplikt

Det kreves 100 % fremmøte i praksis.

Vurdering

I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Det skal være en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. 

Eksamen, se fagskolens forskrift.

Arbeids- og læringsaktiviteter
  • Praktisk øving
  • Skriftlig arbeid til innlevering
  • Nettbasert veiledning
  • Veiledning fra praksisbedriften
Litteraturliste
  • Praksisveileder utarbeidet av skolen
  • Rapportmal
  • Selvvalgt pensum som skal belyse tematikk i praksisrapporten