10HH54B Utviklingshemming
10HH54B Utviklingshemming
- Emnebeskrivelse
- Emnekode10HH54B
- StudieprogramMålrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
- Studiepoeng14
- StudiestedRud, Fredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
2a Funksjonsnedsettelse
- Kognitive og fysiske funksjonsnedsettelser
- Grader av utviklingshemming
- Autisme
- Sosiale og emosjonelle vansker
- Demens og utviklingshemming
- Synet på mennesker med funksjonsnedsettelse i et historisk og fremtidsrettet perspektiv
- Tilrettelegge av fysiske omgivelser ved blant annet tekniske hjelpemidler
- Innovasjon, velferdsteknologi og personsentrert omsorg
2d. Atferd
- Forstå atferd
- Utfordrende atferd
- Hvordan forstå og møte atferd
- Utfordrende atferd som kommunikasjon
- Atferd knyttet opp mot ulike diagnoser
2c. Lovgivning
- Aktuelt lovverk med forskrifter og rundskriv
- Rettsikkerhet ved bruk av makt og tvang, Kapittel 9
- Helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse, Kapittel 4A
- Dokumentasjonsplikt
- Støttekontakt/ brukerstyrt personlig assistent
- etiske og juridiske rammer ved bruk av velferdsteknologi
2d. Mestring, verdighet og deltagelse
- Selvstendighet og mestring for økt livskvalitet
- Empowerment, brukermedvirkning i dagliglivet
- Personorientert omsorg
- Innovasjon i omsorg
- Velferdsteknologi
- Verdighet, livsglede og kreativitet
- Etikk
- Utviklingshemming og seksualitet
2e. Kommunikasjon
- Kommunikasjon tilpasset den enkelte
- Kommunikasjonsformer
- Tilnærmingsmåter
- Ask
Kandidaten;
- har kunnskap om kognitive og fysiske funksjonsnedsettelser
- har innsikt i aktuelt lovverk, økonomiske støtteordninger og etiske og juridiske rammer
- har kunnskap om utviklingshemmedes plass i samfunnet i dag og i historisk perspektiv
- forstår betydningen av personsentrert omsorg og brukers rett til medbestemmelse i arbeidet for selvstendighet, mestring og livskvalitet
- har kunnskap om ulike kommunikasjonsformer i samhandling med brukere og deres pårørende/ familie
- kan oppdatere sin kunnskap om innovasjon og velferdsteknologi
Kandidaten;
- kan anvende faglige kunnskap om ulike utviklingshemminger for å identifisere resurser og behov hos bruker
- kan anvende faglig kunnskap i møte med brukeres atferd knyttet til ulike utviklingshemminger
- kan kartlegge og identifisere brukerens behov for å iverksette tiltak knyttet til mestring, verdighet og deltagelse
- Kan anvende ulike kommunikasjonsformer i individuelt tilpassede tiltak
- kan finne informasjon om økonomiske støtteordninger og aktuelt lovverk i personorientert omsorg
Kandidaten;
- kan samarbeide med bruker og pårørende på en måte som ivaretar brukermedvirkning, mestring og verdighet, og som møter deres behov for meningsfull aktivitet
- kan utvikle arbeidsmetoder for å ivareta brukers opplevelse av empowerment i dagliglivet
- har forståelse for etiske prinsipper pg rettsikkerhet rundt bruk av makt og tvang
Oppgave 1: Utviklingshemming og atferd
a) Start individuelt med å utarbeide en skisse til et undervisningsopplegg om nevnte tema.
b) Gruppa bruker disse skissene til å utarbeide et felles undervisningsopplegg.
c) Gruppa demonstrerer opplegget ved å undervise medstudenter (ca. 20 min.).
d) Studentene gir en muntlig tilbakemelding på medstudenters arbeid og undervisningsopplegg.
Rammer:
Skriftlig oppgave som besvares i gruppe.
Omfang: 5 - 8 sider.
Vurdering gis etter kriteriene 1-6, se punkt 5.4.1
Muntlig tilbakemelding på undervisningsopplegget fra medstudenter samt en skriftlig og muntlig tilbakemelding fra lærer.
Oppgave 2: Mestring, verdighet og deltagelse
Definer begrepene ovenfor. Velg en aktuell situasjon på egen eller tenkt arbeidsplass. Drøft hvordan mestring, verdighet og deltagelse påvirker det forebyggende arbeidet.
Rammer:
Skriftlig oppgave som besvares individuelt eller i gruppe.
Omfang: 5 – 8 sider.
Vurderes etter kriteriene nr. 1-6, se pkt 5.4.1
Skriftlig og muntlig tilbakemelding på arbeidskravet fra lærer
Refleksjonsnotat
Etter endt emne skal studentene levere et individuelt refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt.
Bakke Wigaard (2015) Utviklingshemning og hverdagsvansker, Gyldendal forlag
Corneliussen, M., Haaland-Johannesen, L., Knoph, L., Lind, M. Eli, M. (2006), «Afasi og samtale: gode råd om kommunikasjon»
Holden, B. & Finstad, J. (2010) Adferdsavtalen: Et hjelpemiddel for å velge hensiktsmessig atferd
Holden, B. (2012). Utfordrende atferd og utviklingshemming: Atferdsanalytisk forståelse og behandling
Eggen, J. Fjeld, W. Malmo, S. Zachariassen, P. (2014). Utviklingshemning og seksuelle overgrep
Eide, H. & Eide, T. (2007) Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning, etikk. Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 7. Nonverbal kommunikasjon (s.197-216); Kap. 10: Utforskende ferdigheter (s.265-289)
St.mld.25 2006, Mestring, muligheter og mening