10HH54B Utviklingshemming

10HH54B Utviklingshemming

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      10HH54B
    • Studieprogram
      Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
    • Studiepoeng
      14
    • Studiested
      Rud, Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2021 Høst
2022 Vår
2022 Høst
2023 Vår
Emnets innhold

2a Funksjonsnedsettelse

  • Kognitive og fysiske funksjonsnedsettelser
  • Grader av utviklingshemming
  • Autisme
  • Sosiale og emosjonelle vansker
  • Demens og utviklingshemming
  • Synet på mennesker med funksjonsnedsettelse i et historisk og fremtidsrettet perspektiv
  • Tilrettelegge av fysiske omgivelser ved blant annet tekniske hjelpemidler
  • Innovasjon, velferdsteknologi og personsentrert omsorg 

 

2d. Atferd

  • Forstå atferd
  • Utfordrende atferd
  • Hvordan forstå og møte atferd
  • Utfordrende atferd som kommunikasjon
  • Atferd knyttet opp mot ulike diagnoser

 

2c. Lovgivning

  • Aktuelt lovverk med forskrifter og rundskriv
  • Rettsikkerhet ved bruk av makt og tvang, Kapittel 9
  • Helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse, Kapittel 4A
  • Dokumentasjonsplikt
  • Støttekontakt/ brukerstyrt personlig assistent
  • etiske og juridiske rammer ved bruk av velferdsteknologi

 

2d. Mestring, verdighet og deltagelse

  • Selvstendighet og mestring for økt livskvalitet
  • Empowerment, brukermedvirkning i dagliglivet
  • Personorientert omsorg
  • Innovasjon i omsorg
  • Velferdsteknologi
  • Verdighet, livsglede og kreativitet
  • Etikk
  • Utviklingshemming og seksualitet

 

2e. Kommunikasjon

  • Kommunikasjon tilpasset den enkelte
  • Kommunikasjonsformer
  • Tilnærmingsmåter
  • Ask
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten;

  • har kunnskap om kognitive og fysiske funksjonsnedsettelser
  • har innsikt i aktuelt lovverk, økonomiske støtteordninger og etiske og juridiske rammer
  • har kunnskap om utviklingshemmedes plass i samfunnet i dag og i historisk perspektiv
  • forstår betydningen av personsentrert omsorg og brukers rett til medbestemmelse i arbeidet for selvstendighet, mestring og livskvalitet
  • har kunnskap om ulike kommunikasjonsformer i samhandling med brukere og deres pårørende/ familie
  • kan oppdatere sin kunnskap om innovasjon og velferdsteknologi
Ferdigheter

Kandidaten;

  • kan anvende faglige kunnskap om ulike utviklingshemminger for å identifisere resurser og behov hos bruker
  • kan anvende faglig kunnskap i møte med brukeres atferd knyttet til ulike utviklingshemminger
  • kan kartlegge og identifisere brukerens behov for å iverksette tiltak knyttet til mestring, verdighet og deltagelse
  • Kan anvende ulike kommunikasjonsformer i individuelt tilpassede tiltak
  • kan finne informasjon om økonomiske støtteordninger og aktuelt lovverk i personorientert omsorg
Generell kompetanse

Kandidaten;

  • kan samarbeide med bruker og pårørende på en måte som ivaretar brukermedvirkning, mestring og verdighet, og som møter deres behov for meningsfull aktivitet
  • kan utvikle arbeidsmetoder for å ivareta brukers opplevelse av empowerment i dagliglivet
  • har forståelse for etiske prinsipper pg rettsikkerhet rundt bruk av makt og tvang
Arbeidsinnsats

Oppgave 1: Utviklingshemming og atferd

a) Start individuelt med å utarbeide en skisse til et undervisningsopplegg om nevnte tema.

b) Gruppa bruker disse skissene til å utarbeide et felles undervisningsopplegg.

c) Gruppa demonstrerer opplegget ved å undervise medstudenter (ca. 20 min.).

d) Studentene gir en muntlig tilbakemelding på medstudenters arbeid og undervisningsopplegg.

 

Rammer:

 Skriftlig oppgave som besvares i gruppe.

Omfang: 5 - 8 sider.

Vurdering gis etter kriteriene 1-6, se punkt 5.4.1

Muntlig tilbakemelding på undervisningsopplegget fra medstudenter samt en skriftlig og muntlig tilbakemelding fra lærer.

 

 Oppgave 2: Mestring, verdighet og deltagelse

Definer begrepene ovenfor. Velg en aktuell situasjon på egen eller tenkt arbeidsplass. Drøft hvordan mestring, verdighet og deltagelse påvirker det forebyggende arbeidet.

 

Rammer:

Skriftlig oppgave som besvares individuelt eller i gruppe.

Omfang: 5 – 8 sider.

Vurderes etter kriteriene nr. 1-6, se pkt 5.4.1

Skriftlig og muntlig tilbakemelding på arbeidskravet fra lærer

 

Refleksjonsnotat

Etter endt emne skal studentene levere et individuelt refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt.

Litteraturliste

Bakke Wigaard (2015) Utviklingshemning og hverdagsvansker, Gyldendal forlag

Corneliussen, M., Haaland-Johannesen, L., Knoph, L., Lind, M. Eli, M. (2006), «Afasi og samtale: gode råd om kommunikasjon»

Holden, B. & Finstad, J. (2010) Adferdsavtalen: Et hjelpemiddel for å velge hensiktsmessig atferd

Holden, B. (2012). Utfordrende atferd og utviklingshemming: Atferdsanalytisk forståelse og behandling

Eggen, J. Fjeld, W. Malmo, S. Zachariassen, P. (2014). Utviklingshemning og seksuelle overgrep

Eide, H. & Eide, T. (2007) Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning, etikk. Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 7. Nonverbal kommunikasjon (s.197-216); Kap. 10: Utforskende ferdigheter (s.265-289)

St.mld.25 2006, Mestring, muligheter og mening