00TB00D EITKBYF Samordnet byggeprosess

00TB00D EITKBYF Samordnet byggeprosess

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00TB00D EITKBYF
    • Studieprogram
      Bygg, Fredrikstad
    • Studiepoeng
      20
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Tommy Kenneth Moen
Undervisningssemestere
2021 Høst
2022 Vår
2022 Høst
Emnets innhold

Hovedtemaer

Bygg- og anleggskonstruksjoner 

  • Prinsipper i vegbygging, tunneldrift, va-anlegg, brubygging, kraftlinjebygging, peling, fundamentering og arbeid under vann
  • Sikring av grøfter og byggegruber
  • Sikkerhet på bygg og anleggsplasser
  • Utstyr som brukes i bygg og anleggsbransjen
  • Enkle statiske beregninger med spenninger og likevektsbetraktninger
  • Bruke V-, N-, og M-diagrammer
  • Nedbøyningsberegninger
  • Tolke tekniske tabeller og konstruksjonsprofiler
  • Bruke dataverktøy til dimensjonering

Tekniske installasjoner i bygg

  • Styringssystemer
  • Brannvarslingssystemer/sprinkling
  • Låsesystemer, sikring av bygg
  • VVS og elektriske installasjoner

Energi- og miljøeffektive bygg og anlegg 

  • Prinsipper for ventilering av bygg
  • Hastighet i kanaler
  • Energibehov i bygg

Dokumuntasjonsforståelse og DAK 

  • Generell tegningsforståelse, spesielt bygningstegninger med konstruksjonsdetaljer og betongtegninger
  • Grunnleggende tegning i for eksempel SketchUp, ArchiCad, AutoCad og/eller Revit
  • Generelle datakunnskaper som trygghet i lagringsprosesser
  • Kunnskaper om Word, Excel og Outlook
  • Kunnskaper om Internett, epost og PowerPoint

Materialteknologi 

  • Densitet, fasthet og deformasjonsegenskaper til bygningsmaterialer
  • Anvende testprosedyrer for betong og tilslag
  • Byggematerialers egenskaper med hensyn til temperatur, brann, lyd og korrosjon
  • Byggematerialers bestandighet og livsløps-syklus
  • Krav til dokumentasjon, kilder og forhold til krav i forhold til leverandører

Geomatikk  – Grunnleggende landmåling

  • Hente grunnlagsdata fra tegninger og kart også digitale kartbaser
  • Beregning av stikningsdata fra koordinater og beregning av observasjoner til koordinater
  • Beregning av stikningsdata fra koordinater
  • Utarbeiding av lengde- og tverrprofiler og masseberegning fra innmålte profiler og kart
  • Bruk og kontrollering av vanlige nivelleringsinstrumenter
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • har kunnskap om begreper, teorier, modeller og prosesser og verktøy som anvendes innenfor en samordnet byggeprosess
  • har kunnskap om bruk av relevant IT-verktøy i en byggeprosess og utarbeide enkle bransjerelaterte tegninger ved hjelp av et relevant DAK-verktøy
  • kan beskrive krefter som virker på enkle konstruksjonselementer og forklare hvilke belastninger dette vil gi på de ulike deler og sammenføyninger
  • har kunnskap om byggeprosesser for utendørs anlegg og konstruksjoner og har innsikt i tekniske standarder og krav
  • har kunnskap om byggematerialenes oppbygning, karakteristiske egenskaper og bruksområde
  • har kunnskap om bygg-, anleggs- og VVS-tekniske tegninger (både digitale og papirutgaver)
  • har kunnskap om teori, data og utstyr til bransjerelevant geomatikk
  • har kunnskap om energieffektive bygningskonsepter med lav miljøbelastning og godt inneklima
  • har kunnskap om miljøutfordringer knyttet til både det ytre miljø, inneklima, byggematerialer, røranlegg (VA), utendørs konstruksjoner og bearbeiding, og kjenner til vanlig brukt utstyr innenfor bygg og anlegg
  • har kunnskap om lydforhold i bygninger
  • har kunnskaper om branntekniske forutsetninger og brannstrategier i bygninger
  • har kunnskap om krav og sertifiseringsordninger for byggematerialer
  • kan vurdere nøyaktigheten på kart og kartbaser
  • kan vurdere eget arbeid i forhold til gjeldende regelverk, som bygningslovgivning, forskrifter, tekniske standarder, avtaler og krav til kvalitet
  • kan vurdere energitekniske løsninger på byggkonstruksjoner og tekniske installasjoner
  • har bransjekunnskap, kjennskap til gjennomføring av byggeprosesser, hvilke aktører som inngår og deres roller
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap
  • kjenner til bygg- og anleggsbransjens historie, tradisjon, egenart og plass i samfunnet
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan gjøre rede for faglige valg, utstyr og metoder i en byggeprosess
  • kan gjøre rede for krefter i konstruksjonselementer og kan utføre enkle statiske beregninger
  • kan gjøre rede for krav i standarder og sertifiseringer
  • kan reflektere over aktuelle krav og metoder i forbindelse med grunnarbeider knyttet til ulike bygg og anleggskonstruksjoner
  • kan reflektere over brann- og lydtekniske forhold i byggeprosjekter samt prosjektenes innvirkning på miljø og samfunn
  • kan beregne koordinater og stikningsdata på objekter, både med tanke på innmåling og utsetting
  • kan forholde seg til høyder, koter og nivåer på en bygge- og anleggsplass
  • kan finne og henvise til relevant fagstoff og utføre enkle, termodynamiske og energitekniske beregninger, relatert til bygg og anleggsbransjen og aktuelle arbeidsoppgaver
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan planlegge og gjennomføre bygg- og anleggsprosjekter i alle faser av et bygg eller anlegg, som deltaker eller leder i gruppe i tråd med etiske krav om bærekraftige bygg og anlegg og gjeldende retningslinjer
  • kan utføre arbeidet etter kunders behov og myndigheters krav i en samordnet byggeprosess
  • kan bygge relasjoner med fagfeller innen bygg- og anleggsbransjen og på tvers av fag, samt med byggherrer og myndigheter for å utvide egen kunnskap
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor bygg- og anleggsbransjen og delta i diskusjoner om optimale løsninger på utfordrende bygg- og anleggsprosjekter
  • kan bidra til organisasjonsutvikling ved å følge med på ny teknologi innen bygg- og anleggsfaget
  • kan gjøre rede for faglige valg, utstyr og metoder i oppmåling på bygg og anlegg
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Det skal i emnet gjennomføres 4-7 arbeidsoppdrag hvor det legges opp til at minst to av oppdragene er individuelle og to gjennomføres som gruppeoppdrag. Minst ett av arbeidsoppdragene skal også presenteres i plenum for å ivareta kommunikasjonsbiten.
  • Det forutsettes tilstedeværelse i timene med tilbakemelding ved fravær. Dette med tanke på grunnlag for vurdering.
  • Individuelt refleksjonsnotat om egen læring i emnet
Vurdering

Mappevurdering, prosessevaluering og tester danner grunnlaget for emnekarakteren.

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, gruppearbeid, øvingsoppgaver med veiledning, framlegg og selvstudie.

Litteraturliste

Oppdaterte litteraturlister blir publisert på fagskolens nettsider ved studiestart.

Evaluering *

Studentens medvirkning gjennom årlige- og fortløpende evalueringer må påregnes. Det kan være evalueringer både på tilbuds- og emnenivå, samt yrkesrelevans 1 år etter fullført utdanning.