25AR04D EIRLOPK Entreprenørskap og opplevelsesutvikling

25AR04D EIRLOPK Entreprenørskap og opplevelsesutvikling

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      25AR04D EIRLOPK
    • Studieprogram
      Reiseliv og opplevelsesutvikling
    • Studiepoeng
      15
    • Studiested
      Geilo
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Sunniva Buseth Kåpvik
Undervisningssemestere
2021 Høst
2022 Vår
2022 Høst
2023 Vår
Om emnet

Temaer: 

  • Innovasjon
  • Produkt- og tjenesteutvikling
  • Entreprenørskap
  • Digitale opplevelser

 

Emnets innhold
  • Innovasjon
    • Innovasjonsteknikker og -metoder
    • Ideutvikling og kommersialisering
  • Produkt- og tjenesteutvikling
    • Ideutvikling
    • Pilotprosjekter
    • Brukerorientering
    • Metoder
  • Entreprenørskap
    • Utvikle, etablere studentbedrift
    • Forretningsmodeller
    • Forretningside og utarbeidelse av forretningsplan
  • Digitale opplevelser
    • Bygg og landskapsmodellering
    • Digitale presentasjons- og opplevelsesverktøy
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • Har kunnskap om entreprenørskap og innovasjon i reiselivs- og opplevelsesnæringer
  • Har kunnskap om entreprenørskap i et samfunnsøkonomisk perspektiv
  • Har kunnskap om hva som kjennetegner en god ide, ideutvikling og konseptualisering
  • Kan vurdere attraksjoner og opplevelser i et markedsorientert perspektiv
  • Har innsikt i å teste og validere idéer eller muligheter i markedet
  • Har kunnskap om utvikling av forretningsmodeller, forretningsplan og markedsplan
  • Har kunnskap om forholdet mellom entreprenørskap og innovasjon i reiselivet
  • Kan definere forholdet mellom entreprenørielle og tradisjonelle ledelsesperspektiver rundt risiko, usikkerhet og muligheter
  • Kjenner til reiselivsbransjens tradisjoner og egenart i samfunnet
  • Kan vurdere bærekraftige forretningsmodeller med tanke på virksomhets- og kundeverdi i reiselivet
  • Har innsikt i en reiselivsbedrifts økonomiske systemer og rapporteringskrav
Ferdigheter

Kandidaten:

  • Kan gjøre rede for entreprenørskap i et samfunnsøkonomisk perspektiv
  • Kan gjøre rede for hvordan en forretningside identifiseres og utvikles
  • Kan gjøre rede for hvordan utvikling av attraksjoner og opplevelser kan gjøres i et markedsorientert perspektiv
  • Kan gjøre rede for ulike faktorer som påvirker prosessen fra ide til ny virksomhet
  • Kan gjøre rede for å validere idéer eller muligheter i markedet
  • Kan reflektere over effektene av entreprenørskap innenfor reiselivsnæringen
  • Kan gjøre rede for faglige verktøy for utvikling av forretnings-, og markedsplaner
  • Kan gjøre rede for bærekraftige forretningsmodeller med tanke på virksomhets- og kundeverdi i reiselivsbransjen
  • Kan gjøre rede for kvalitet og pris på reiselivsprodukter ut fra etterspørsel og behov
  • Kan reflektere over målrettet selvledelse og justere denne under veiledning
  • Kan gjøre rede for forholdet mellom entreprenørielle og tradisjonelle ledelsesperspektiver rundt risiko, usikkerhet og muligheter
  • Kan reflektere over etiske og moralske utfordringer i reiselivsvirksomhets- og forretningssammenheng
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff om kvalitet og pris på reiselivsprodukter ut fra etterspørsel og behov
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • Kan utveksle synspunkter med andre basert på kritiske og kreative refleksjoner over hvordan reiselivsbransjen organiserer og skaper verdi, inkludert refleksjon over etiske og samfunnsmessige konsekvenser
  • Kan planlegge og gjennomføre tiltak for å øke de ansattes motivasjon med utgangspunkt i gjennomgått teori
  • Kan bidra til organisasjonsutvikling og forståelsen av entreprenørskap og innovasjon i en sosial, kulturell og økonomiske sammenheng
  • Kan planlegge og gjennomføre endrings-, utviklings- og innovasjonsprosesser
  • Kan utveksle synspunkter med andre om betydningen av entreprenørskap og innovasjon i opplevelsesproduksjon
  • Kan utveksle synspunkter med andre om ulike forretningsmodeller
Arbeidsinnsats
  • Gjennomføre obligatoriske arbeidskrav 

 Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes som «godkjent» eller «ikke godkjent». 

Vurdering

I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Det skal være en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. 

Eksamen, se fagskolens forskrift.

Arbeids- og læringsaktiviteter
  • Forelesning/undervisning
  • Praktisk øving 
  • Digitale arbeidsformer
  • Gruppearbeid
  • Prosjektarbeid
  • Case
  • Skriftlig arbeid til innlevering
  • Praktisk orientert laboratorieundervisning
  • Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
  • Veiledning
Litteraturliste

Relevante internettsider blir oppgitt underveis.

Litteraturliste oppdateres ved studiestart.