10HH54C Teorier og arbeidsmåter i målrettet miljøarbeid
10HH54C Teorier og arbeidsmåter i målrettet miljøarbeid
- Emnebeskrivelse
- Emnekode10HH54C
- StudieprogramMålrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
- Studiepoeng10
- StudiestedRud, Fredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
3a. Helsearbeiderens ansvars, - funksjons- og kompetanseområde
- Arbeid med mennesker med ulik funksjonshemming
- Habilitering
- Teorier og modeller i miljøarbeid
- Atferdsanalytisk tilnærming
- Kartleggingsverktøy og arbeidsmetoder
- Individuell plan/ IOP
- Planlegging og tilrettelegging for individuelle behov
- Juridiske og etiske vurderinger ved valg av tiltak
3b. Tverrfaglig samarbeid
- Samarbeid mellom ulike sektorer i hjelpeapparatet og innen pedagogisk virksomhet
- Nettverksbygging
- Inkludering i samfunnet
- Samarbeid med pårørende, brukerorganisasjoner og frivillige organisasjoner
- Teamarbeid, ansvar og roller
- Frivillige aktører
3c. Mestring av dagliglivet
- ADL
- Selvstendighet og mestring
- Hva er viktig for deg?
- Aktiviteter og fritidsarbeid
- Velferdsteknologi og andre hjelpemidler
- Personorientert omsorg
- Brukermedvirkning
- Brukerens miljø, kulturbakgrunn og livssituasjon
Kandidaten;
- har kunnskap om helsearbeiderens ansvars, funksjons og kompetanseområde
- har kunnskap om ulike kartleggingsverktøy og arbeidsmetoder i arbeid med mennesker med ulik funksjonshemming
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om teorier og modeller i målrettet miljøarbeid
- har innsikt i etiske og juridiske rammer ved bruk av velferdsteknologi
- har bransjekunnskap om teamarbeid, ansvar og roller i tverrfaglig samarbeid
- Forstår viktigheten av tverrfaglig samarbeid i planlegging og tilrettelegging av individuell plan
Kandidaten;
- kan anvende ulike kartleggingsverktøy og arbeidsmetoder i arbeidet med mennesker med ulike funksjonshemming
- kan finne informasjon og fagstoff om habilitering med sikte på tiltak for størst mulig selvstendighet og livskvalitet på brukers premisser
- kan kartlegge behov for tverrfaglig samarbeid og sette i gang tiltak for å fremme nettverksbygging
- kan anvende kunnskap om brukerens miljø, kulturbakgrunn og livssituasjon i individuell plan
- kan anvende evalueringsmetoder og justere tiltak iverksatt for den enkelte bruker fortløpende
Kandidaten;
- har forståelse for viktigheten av nettverksbygging og inkludering i samfunnet
- kan bygge relasjoner i tverrfaglig samarb
- eid for å fremme et godt teamarbeid for mennesker med utviklingshemming
- kan utvikle gode arbeidsmetoder i planlegging og tilrettelegging for individuelle behov
- har forståelse for etiske prinsipper rundt bruk av velferdsteknologi
Oppgave 1: Tverrfaglig samarbeid
Utform en case med tema tverrfaglig samarbeid og drøft hvordan helsearbeideren kan bidra til omsorg og forebyggende arbeid overfor mennesker med utviklingshemming.
Rammer:
Skriftlig oppgave som besvares individuelt
Omfang: minimum 5 – 8 sider.
Vurderes etter kriteriene nr. 1-6, se punkt 5.4.1
Skriftlig og muntlig tilbakemelding på arbeidskravet fra lærer.
Oppgave 2: Mestring av dagliglivet
Velg en aktuell situasjon innenfor området «mestring av dagliglivet» fra egen eller tenkt arbeidsplass. Drøft hvordan du kan bidra til økt egenomsorg og opplevelse av mestring for en bruker med utviklingshemming.
Rammer:
Skriftlig oppgave som besvares i gruppe
Omfang: 5 - 8 sider.
Vurdering gis etter kriteriene 1-6, se punkt 5.4.1
Skriftlig og muntlig tilbakemelding på arbeidskravet fra lærer.
Refleksjonsnotat
Etter endt modul skal studenten levere et refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt.
Rammer
Skriftlig individuelt notat
Omfang: maks. 3 sider
Vurdering: Bestått ved innlevering
Lærer gir skriftlig tilbakemelding på notatet
Ellingsen, K.E. (2014) Vernepleierfaglig kompetanse og faglig skjønn Kapittel 3 Askheim, O. P. (2014). Vernepleieren som aktør for en «empowerment»-orientert praksis. (s.65-88) Oslo: Universitetsforlaget
Eknes, J. & Løkke, J.A. Utviklingshemning og habilitering. Universitetsforlaget
Lauvås, Kirsti og Lauvås, Per (2004) Tverrfaglig samarbeid – Perspektiv og strategi
Owren, T. & Linde, S. Vernepleiefaglig teori og praksis: Sosialfaglige perspektiver
St.mld.29 2012-2013, Morgendagens omsorg
NOU 2011:11, Innovasjon i omsorg