10HH54C Teorier og arbeidsmåter i målrettet miljøarbeid

10HH54C Teorier og arbeidsmåter i målrettet miljøarbeid

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      10HH54C
    • Studieprogram
      Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Rud, Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2021 Høst
2022 Vår
2022 Høst
2023 Vår
Emnets innhold

3a. Helsearbeiderens ansvars, - funksjons- og kompetanseområde

  • Arbeid med mennesker med ulik funksjonshemming
  • Habilitering
  • Teorier og modeller i miljøarbeid
  • Atferdsanalytisk tilnærming
  • Kartleggingsverktøy og arbeidsmetoder
  • Individuell plan/ IOP
  • Planlegging og tilrettelegging for individuelle behov
  • Juridiske og etiske vurderinger ved valg av tiltak

 

3b. Tverrfaglig samarbeid

  • Samarbeid mellom ulike sektorer i hjelpeapparatet og innen pedagogisk virksomhet
  • Nettverksbygging
  • Inkludering i samfunnet
  • Samarbeid med pårørende, brukerorganisasjoner og frivillige organisasjoner
  • Teamarbeid, ansvar og roller
  • Frivillige aktører

 

3c. Mestring av dagliglivet

  • ADL
  • Selvstendighet og mestring
  • Hva er viktig for deg?
  • Aktiviteter og fritidsarbeid
  • Velferdsteknologi og andre hjelpemidler
  • Personorientert omsorg
  • Brukermedvirkning
  • Brukerens miljø, kulturbakgrunn og livssituasjon

 

Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten;

  • har kunnskap om helsearbeiderens ansvars, funksjons og kompetanseområde
  • har kunnskap om ulike kartleggingsverktøy og arbeidsmetoder i arbeid med mennesker med ulik funksjonshemming
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om teorier og modeller i målrettet miljøarbeid
  • har innsikt i etiske og juridiske rammer ved bruk av velferdsteknologi
  • har bransjekunnskap om teamarbeid, ansvar og roller i tverrfaglig samarbeid
  • Forstår viktigheten av tverrfaglig samarbeid i planlegging og tilrettelegging av individuell plan
Ferdigheter

Kandidaten;

  • kan anvende ulike kartleggingsverktøy og arbeidsmetoder i arbeidet med mennesker med ulike funksjonshemming
  • kan finne informasjon og fagstoff om habilitering med sikte på tiltak for størst mulig selvstendighet og livskvalitet på brukers premisser
  • kan kartlegge behov for tverrfaglig samarbeid og sette i gang tiltak for å fremme nettverksbygging
  • kan anvende kunnskap om brukerens miljø, kulturbakgrunn og livssituasjon i individuell plan
  • kan anvende evalueringsmetoder og justere tiltak iverksatt for den enkelte bruker fortløpende
Generell kompetanse

Kandidaten;

  • har forståelse for viktigheten av nettverksbygging og inkludering i samfunnet
  • kan bygge relasjoner i tverrfaglig samarb
  • eid for å fremme et godt teamarbeid for mennesker med utviklingshemming
  • kan utvikle gode arbeidsmetoder i planlegging og tilrettelegging for individuelle behov
  • har forståelse for etiske prinsipper rundt bruk av velferdsteknologi
Arbeidsinnsats

Oppgave 1: Tverrfaglig samarbeid

Utform en case med tema tverrfaglig samarbeid og drøft hvordan helsearbeideren kan bidra til omsorg og forebyggende arbeid overfor mennesker med utviklingshemming.

 

Rammer:

Skriftlig oppgave som besvares individuelt 

Omfang: minimum 5 – 8 sider.

Vurderes etter kriteriene nr. 1-6, se punkt 5.4.1

Skriftlig og muntlig tilbakemelding på arbeidskravet fra lærer.

 

 

Oppgave 2: Mestring av dagliglivet

Velg en aktuell situasjon innenfor området «mestring av dagliglivet» fra egen eller tenkt arbeidsplass. Drøft hvordan du kan bidra til økt egenomsorg og opplevelse av mestring for en bruker med utviklingshemming.

 

Rammer:

Skriftlig oppgave som besvares i gruppe 

Omfang: 5 - 8 sider.

Vurdering gis etter kriteriene 1-6, se punkt 5.4.1

Skriftlig og muntlig tilbakemelding på arbeidskravet fra lærer.

 

Refleksjonsnotat  

Etter endt modul skal studenten levere et refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt.

 

Rammer

Skriftlig individuelt notat

Omfang: maks. 3 sider

Vurdering: Bestått ved innlevering

Lærer gir skriftlig tilbakemelding på notatet

Litteraturliste

Ellingsen, K.E. (2014) Vernepleierfaglig kompetanse og faglig skjønn Kapittel 3 Askheim, O. P. (2014). Vernepleieren som aktør for en «empowerment»-orientert praksis. (s.65-88) Oslo: Universitetsforlaget

Eknes, J. & Løkke, J.A. Utviklingshemning og habilitering. Universitetsforlaget

Lauvås, Kirsti og Lauvås, Per (2004) Tverrfaglig samarbeid – Perspektiv og strategi

Owren, T. & Linde, S. Vernepleiefaglig teori og praksis: Sosialfaglige perspektiver

St.mld.29 2012-2013, Morgendagens omsorg

NOU 2011:11, Innovasjon i omsorg