00TE00D EITKELF Elektriske systemer

00TE00D EITKELF Elektriske systemer

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00TE00D EITKELF
    • Studieprogram
      Elkraft Fredrikstad
    • Studiepoeng
      20
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Tommy Kenneth Moen
Undervisningssemestere
2021 Høst
2022 Vår
Emnets innhold

Hovedtemaer

Kretsteknikk i like- og vekselstrøms kretser

  • Elektriske komponenter
  • Analyse av like- og vekselstrøms kretser

Magnetisme og Elektrostatikk

  • Magnetiske og elektrostatiske prinsipper
  • Analyse av kretser med spole og kondensator

Måleteknikk og laboratoriearbeid

  • Målenøyaktighet og kalibrering
  • Fysikk til bruk i måleteknikk

Tegne- og simuleringsverktøy

  • Fremstilling og oppdatering av dokumentasjon vha. AutoCAD
  • Mekaniske tegninger
  • Kretsskjemaer
  • Byggtekniske tegninger
  • Installasjonstegninger Simuleringsverktøy
  • Circuitmaker

Dokumentasjon og regelverk

1. Elektroteknisk dokumentasjon

  • NEK 144 Grafiske symboler
  • NEK EN 61082-1:2006 Krav til utforming
  • NS 3451:2009 Bygningsdelstabellen
  • NS 8351 Lagdeling i DAK
  • PA 0802 Tverrfaglig merkesystem

2. Forskrifter                                          

  • Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • har kunnskap om grunnleggende elektrotekniske lover og formler og forstår virkemåte og oppbygging av elektriske kretselementer og systemer
  • har kunnskap om DC-kretser og AC-kretser som inneholder resistanser, kapasitanser og induktanser, strømkilder og spenningskilder
  • har kunnskap om aktuelle matematiske modeller, beregningsmetoder og nettverksteoremer for ulike elektriske kretselementer
  • har kunnskap om elektrisk og industriell måleteknikk og bruk av relevant måleverktøy
  • har kunnskaper om krav til framstilling og oppdatering av dokumentasjon innen fagområdet elektro, samt kan forstå dokumentasjon fra andre tekniske fagområder
  • har kunnskap om regelverk som omhandler elsikkerhet
  • kan vurdere om dokumentasjon er i forhold til gjeldende normer og bransjestandarder for elektroteknisk arbeid
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan gjøre rede for strømmer, spenninger og effekter i sammensatte parallelle og seriekoblede elektriske DC-kretser og AC-kretser som inneholder resistanser, kapasitanser og induktanser, strømkilder og spenningskilder
  • kan gjøre rede for valg av simuleringsverktøy for beregning av strømmer og spenninger i elektriske kretser
  • kan gjøre rede for målinger på elektriske kretselementer og systemer med relevant måleutstyr, og vurdere måleresultatene
  • kan gjøre rede for valg av dokumentasjon innen fagområdet elektro, samt forstå dokumentasjon fra andre tekniske fagområder
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan planlegge og gjennomføre arbeid i forbindelse med elektriske systemer alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan planlegge, gjennomføre og dokumentere elektrotekniske laboratorieøvinger alene og som deltaker i gruppe og i tråd med krav og retningslinjer
  • kan utarbeide planer og instrukser innen fagområde elektriske systemer etter målgruppers behov
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innen elektrofaget og delta i diskusjoner om utvikling av god elsikkerhetspraksis
  • kan bidra til faglig utvikling ved å følge med på ny teknologi innen elektroteknikk som kan føre til kvalitetsheving, nyskapning og innovasjon
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

5 obligatoriske arbeidsoppdrag. Obligatorisk emne/tema-test. Enkelte av arbeidsoppdragene gjennomføres individuelt, andre gjennomføres i grupper.

Vurdering

Mappevurdering, prosessevaluering og tester danner grunnlaget for individuell emnekarakter.

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, gruppearbeid, framlegg og selvstudie.

Litteraturliste

Oppdaterte litteraturlister blir publisert på fagskolens nettsider ved studiestart.

Evaluering *

Studentens medvirkning gjennom årlige- og fortløpende evalueringer må påregnes. Det kan være evalueringer både på tilbuds- og emnenivå, samt yrkesrelevans 1 år etter fullført utdanning.