01HH03G EIHOHPF Kommunikasjon, kundebehandling og saksbehandling

01HH03G EIHOHPF Kommunikasjon, kundebehandling og saksbehandling

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH03G EIHOHPF
    • Studieprogram
      Helseadministrasjon og pasientrettede IKT-systemer
    • Studiepoeng
      22
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2021 Høst
2022 Vår
Emnets innhold

2a. Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i helse- og oppvekstsektoren

  • grunnleggende innsikt i lovverk som berører arbeidsoppgaver innen saksbehandling, personaladministrasjon, saksbehandling, økonomi og budsjettstyring
  • grunnleggende IT-forståelse og IT-sikkerhet
  • tekstbehandling på ekspertnivå til bruk ved oppsett av brevmaler, møteinnkallinger, møtereferat og rapportskriving
  • kunne beherske PowerPoint og Excel, til rapportering og daglig og pedagogisk bruk.
  • nettvett og personvern ved bruk av digitale systemer

2b. Pasientadministrasjon

  • Lov om helsepersonell, Pasient- og brukerrettighetsloven, Psykisk helsevernlov, Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester, Lov om sosiale tjenester, Helseregisterloven, Pasientjournalloven
  • helhetlig tjenestetilbud og samarbeid i helsetjenesten
  • pasientlogistikk, pasientforløp og pakkeforløp
  • E-helsekompetanse, en innbygger, en journal: Helsenorge.no pasientadministrative systemer (eksempelvis Gerica, Dips, CGM, Opus) samt støttesystemer (eksempelvis Ris Pacs, LVMS, Imatis)
  • elektronisk pasientjournal, direktoratet for E-helse

2c.  Service, kundebehandling og samarbeid

  • helhetlig tjenestetilbud
    • informasjons- og kunnskapstjeneste, Helfo, Helsenorge
    • pasientsikkerhet
    • direkte og digital kommunikasjon med brukere og pårørende,
    • veiledning, undervisning og rådgivning
    • empowerment og helseforståelse (healthliteracy)
    • skal kunne informere om pasientombudets rolle og funksjon, pasientskadeerstatninger og Pasientskadeloven

2d. Tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverretatlig samarbeid

  • tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverretatlig samarbeid
  • kollegabasert veiledning og opplæring av andre ansatte
  • sekretærfunksjon som lederstøtte
  • kunnskap om prosjektarbeid

2e. Fagterminologi

  • medisinsk ordbok og anatomisk atlas
  • medisinsk/odontologisk terminologi, forståelse, forklaring og funkjson
  • ulike takstsystemer (Rikstrygdeverket) 
  • diagnoserelaterte grupper
  • diagnosekoding og funksjonskoding
  • kunne beherske medisinsk ordbok
  • anatomisk atlas

2f. Saksbehandling

  • Arbeidsmiljøloven, Forvaltningsloven, Folketrygdloven, Personopplysningsloven
  • oppgaver knyttet til personaladministrasjon
  • arbeidstakers rettigheter og plikter
  • helse, miljø og sikkerhet og roller knyttet til dette
  • arbeidstilsynets rolle og funksjon
  • Logistikk innkjøp, e-handel og lagerlogistikk

2g. Dokumenthåndtering (arkiv)

  • Lov om Arkiv, Offentlighetsloven
  • postrutiner og journalføring
  • arkivstandard, klassifisering og gjenfinning
  • IKT-systemer som ivaretar dokumentasjon og saksarkivering
  • tilgjengelighet og sikkerhet
  • bevaring, arkivbegrensning og kassasjon

2h. Økonomi

  • Regnskapslov, Bokføringslov
  • bruk av regnskaps-systemer
  • budsjettmodeller
  • kontrollsystemer og artskontoplansystem
  • budsjettoppfølgings-rapporter
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om pasientlogistikk og pasientflyt i og mellom enheter i en organisasjon og mellom ulike nivåer i helsetjenesten
  • har kunnskap om dokumentasjon og saksbehandling
  • har innsikt i økonomistyring, budsjettmodeller, regnskapsførsel,
  • har innsikt i personaladministrasjon, personalledelse og HMS
  • forstår betydningen av god kommunikasjon, etikk og personvern i helse og oppvekstsektoren
  • kan oppdatere sin kunnskap om pasient- og brukeradministrasjon og i helse og omsorgstjenesten
  • har kunnskap om medisinsk/odontologisk terminologi
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende norsk skriftlig og muntlig på en korrekt og profesjonell måte
  • kan anvende grunnleggende IKT –systemer som benyttes innen helse, omsorg-, og oppvekstsektoren,
  • kan finne informasjon om lovverk og rammer for kvalitetssikring  personaladministrasjon, økonomi og HMS
  • kan kartlegge behov for kollegaveiledning og iverksette undervisning og veiledning til pasienter, brukere, kollegaer og andre yrkesgrupper
  • kan anvende hensiktsmessig kommunikasjons- og informasjonsteknologi overfor pasienter, brukere, pårørende, kollegaer og andre yrkesgrupper
  • kan anvende medisinsk / odontologisk terminologi
Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide etter lovverk som regulerer krav til yrkesutøvelse innen helse- og oppvekstsektoren og som er i tråd med virksomhetens verdigrunnlag  
  • kan ivareta taushetsplikt og prinsipper om personvern
  • kan utvikle arbeidsmetoder i forhold til ivaretagelse av arbeidstakeres rettigheter, helse, miljø og sikkerhet
  •  kan utføre servicearbeid knyttet til kunde- og saksbehandling
  • kan bygge relasjoner og samarbeide med pasienter, brukere pårørende, medarbeidere og andre yrkesgrupper
  • kan ivareta brukeres rett til medvirkning og klagerett
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere prosjekter innenfor eget arbeidsområde
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

Arbeidskravene er obligatoriske og må være bestått for å få sluttvurdering i emnet.

  • Arbeidskrav 1 – gruppearbeid med presentasjon
  • Arbeidskrav 2 – individuelt
  • Arbeidskrav 3 – individuelt
  • Arbeidskrav 4 – gruppe med presentasjon
Vurdering
  • Formell vurdering av arbeidskrav. Karakter A-F.
  • Refleksjonsnotat vurderes til bestått / ikke bestått

Arbeidskravene er obligatoriske og gir grunnlag for emnekarakter.Grunnlag for emnekarakteren er at arbeidskravene er bestått. Studentenes arbeidsinnsats i OneNote med studieoppgavene, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen har betydning for emnekarakteren

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.