01HH03G EIHOHPF Kommunikasjon, kundebehandling og saksbehandling
01HH03G EIHOHPF Kommunikasjon, kundebehandling og saksbehandling
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH03G EIHOHPF
- StudieprogramHelseadministrasjon og pasientrettede IKT-systemer
- Studiepoeng22
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
2a. Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i helse- og oppvekstsektoren
- grunnleggende innsikt i lovverk som berører arbeidsoppgaver innen saksbehandling, personaladministrasjon, saksbehandling, økonomi og budsjettstyring
- grunnleggende IT-forståelse og IT-sikkerhet
- tekstbehandling på ekspertnivå til bruk ved oppsett av brevmaler, møteinnkallinger, møtereferat og rapportskriving
- kunne beherske PowerPoint og Excel, til rapportering og daglig og pedagogisk bruk.
- nettvett og personvern ved bruk av digitale systemer
2b. Pasientadministrasjon
- Lov om helsepersonell, Pasient- og brukerrettighetsloven, Psykisk helsevernlov, Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester, Lov om sosiale tjenester, Helseregisterloven, Pasientjournalloven
- helhetlig tjenestetilbud og samarbeid i helsetjenesten
- pasientlogistikk, pasientforløp og pakkeforløp
- E-helsekompetanse, en innbygger, en journal: Helsenorge.no pasientadministrative systemer (eksempelvis Gerica, Dips, CGM, Opus) samt støttesystemer (eksempelvis Ris Pacs, LVMS, Imatis)
- elektronisk pasientjournal, direktoratet for E-helse
2c. Service, kundebehandling og samarbeid
- helhetlig tjenestetilbud
- informasjons- og kunnskapstjeneste, Helfo, Helsenorge
- pasientsikkerhet
- direkte og digital kommunikasjon med brukere og pårørende,
- veiledning, undervisning og rådgivning
- empowerment og helseforståelse (healthliteracy)
- skal kunne informere om pasientombudets rolle og funksjon, pasientskadeerstatninger og Pasientskadeloven
2d. Tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverretatlig samarbeid
- tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverretatlig samarbeid
- kollegabasert veiledning og opplæring av andre ansatte
- sekretærfunksjon som lederstøtte
- kunnskap om prosjektarbeid
2e. Fagterminologi
- medisinsk ordbok og anatomisk atlas
- medisinsk/odontologisk terminologi, forståelse, forklaring og funkjson
- ulike takstsystemer (Rikstrygdeverket)
- diagnoserelaterte grupper
- diagnosekoding og funksjonskoding
- kunne beherske medisinsk ordbok
- anatomisk atlas
2f. Saksbehandling
- Arbeidsmiljøloven, Forvaltningsloven, Folketrygdloven, Personopplysningsloven
- oppgaver knyttet til personaladministrasjon
- arbeidstakers rettigheter og plikter
- helse, miljø og sikkerhet og roller knyttet til dette
- arbeidstilsynets rolle og funksjon
- Logistikk innkjøp, e-handel og lagerlogistikk
2g. Dokumenthåndtering (arkiv)
- Lov om Arkiv, Offentlighetsloven
- postrutiner og journalføring
- arkivstandard, klassifisering og gjenfinning
- IKT-systemer som ivaretar dokumentasjon og saksarkivering
- tilgjengelighet og sikkerhet
- bevaring, arkivbegrensning og kassasjon
2h. Økonomi
- Regnskapslov, Bokføringslov
- bruk av regnskaps-systemer
- budsjettmodeller
- kontrollsystemer og artskontoplansystem
- budsjettoppfølgings-rapporter
Studenten
- har kunnskap om pasientlogistikk og pasientflyt i og mellom enheter i en organisasjon og mellom ulike nivåer i helsetjenesten
- har kunnskap om dokumentasjon og saksbehandling
- har innsikt i økonomistyring, budsjettmodeller, regnskapsførsel,
- har innsikt i personaladministrasjon, personalledelse og HMS
- forstår betydningen av god kommunikasjon, etikk og personvern i helse og oppvekstsektoren
- kan oppdatere sin kunnskap om pasient- og brukeradministrasjon og i helse og omsorgstjenesten
- har kunnskap om medisinsk/odontologisk terminologi
Studenten
- kan anvende norsk skriftlig og muntlig på en korrekt og profesjonell måte
- kan anvende grunnleggende IKT –systemer som benyttes innen helse, omsorg-, og oppvekstsektoren,
- kan finne informasjon om lovverk og rammer for kvalitetssikring personaladministrasjon, økonomi og HMS
- kan kartlegge behov for kollegaveiledning og iverksette undervisning og veiledning til pasienter, brukere, kollegaer og andre yrkesgrupper
- kan anvende hensiktsmessig kommunikasjons- og informasjonsteknologi overfor pasienter, brukere, pårørende, kollegaer og andre yrkesgrupper
- kan anvende medisinsk / odontologisk terminologi
Studenten
- kan arbeide etter lovverk som regulerer krav til yrkesutøvelse innen helse- og oppvekstsektoren og som er i tråd med virksomhetens verdigrunnlag
- kan ivareta taushetsplikt og prinsipper om personvern
- kan utvikle arbeidsmetoder i forhold til ivaretagelse av arbeidstakeres rettigheter, helse, miljø og sikkerhet
- kan utføre servicearbeid knyttet til kunde- og saksbehandling
- kan bygge relasjoner og samarbeide med pasienter, brukere pårørende, medarbeidere og andre yrkesgrupper
- kan ivareta brukeres rett til medvirkning og klagerett
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere prosjekter innenfor eget arbeidsområde
Arbeidskrav
Arbeidskravene er obligatoriske og må være bestått for å få sluttvurdering i emnet.
- Arbeidskrav 1 – gruppearbeid med presentasjon
- Arbeidskrav 2 – individuelt
- Arbeidskrav 3 – individuelt
- Arbeidskrav 4 – gruppe med presentasjon
- Formell vurdering av arbeidskrav. Karakter A-F.
- Refleksjonsnotat vurderes til bestått / ikke bestått
Arbeidskravene er obligatoriske og gir grunnlag for emnekarakter.Grunnlag for emnekarakteren er at arbeidskravene er bestått. Studentenes arbeidsinnsats i OneNote med studieoppgavene, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen har betydning for emnekarakteren
Forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner