01HH03G EIHOHPF Kommunikasjon, kundebehandling og saksbehandling
01HH03G EIHOHPF Kommunikasjon, kundebehandling og saksbehandling
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH03G EIHOHPF
- StudieprogramHelseadministrasjon og pasientrettede IKT-systemer
- Studiepoeng22
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
2A
2.a Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i helse- og oppvekstsektoren
- Grunnleggende innsikt i lovverk som berører arbeidsoppgaver innen saksbehandling, personalarbeid og økonomistyring
- Grunnleggende IT-forståelse og IT-sikkerhet
- Tekstbehandling på ekspertnivå til bruk ved oppsett av brevmaler, møteinnkallinger, møtereferat og rapportskriving
- Kunne beherske PowerPoint og Excel, til rapportering og daglig og pedagogisk bruk.
- Nettvett og personvern ved bruk av digitale systemer
2.b Pasientadministrasjon
- Lover og forskrifter gjeldende for helsetjenesten som Pasient- og brukerrettighetsloven, lov om helsepersonell, lov om pasientjournaler,
- Pasientens helsetjeneste, brukermedvirkning og kommunikasjon mellom nivåene i helsetjenesten
- Samarbeid mellom ulike nivåer og etater i pasientforløpet
- Pasientlogistikk, pasientforløp og pakkeforløp
- E-helsekompetanse
2.c Fagterminologi og språk
- Medisinsk ordbok og anatomisk atlas
- Medisinsk/odontologisk terminologi, forståelse, forklaring og funksjon
- Ulike takstsystemer (Rikstrygdeverket)
- Diagnoserelaterte grupper
- Diagnosekoding og funksjonskoding
- Kunne beherske medisinsk ordbok
- Anatomisk atlas
2B
2d. Service, kundebehandling og samarbeid
- Helhetlig tjenestetilbud
- Informasjons- og kunnskapstjeneste, Helfo, Helsenorge
- Pasientsikkerhet
- Direkte og digital kommunikasjon med brukere og pårørende,
- Veiledning, undervisning og rådgivning
- Empowerment og helseforståelse (health literacy)
- Skal kunne informere om pasientombudets rolle og funksjon, pasientskadeerstatninger og Pasientskadeloven
2.e Tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverretatlig samarbeid
- Tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverretatlig samarbeid
- Kollegabasert veiledning og opplæring av andre ansatte
- Sekretærfunksjon som lederstøtte
- Kunnskap om prosjektarbeid
2.f Saksbehandling
- Arbeidsmiljøloven, Forvaltningsloven, Folketrygdloven, Personopplysningsloven
- Oppgaver knyttet til personaladministrasjon
- Arbeidstakers rettigheter og plikter
- Helse, miljø og sikkerhet og roller knyttet til dette
- Arbeidstilsynets rolle og funksjon
- Logistikk innkjøp, e-handel og lagerlogistikk
2.g Dokumenthåndtering og arkiv
- Lov om Arkiv, Offentlighetsloven
- Postrutiner og journalføring
- Arkivstandard, klassifisering og gjenfinning
- IKT-systemer som ivaretar dokumentasjon og saksarkivering
- Tilgjengelighet og sikkerhet
- Bevaring, arkivbegrensning og kassasjon
2.h Økonomi
- Regnskapslov, Bokføringslov
- Bruk av regnskaps-systemer
- Budsjettmodeller
- Kontrollsystemer og artskontoplansystem
- Budsjettoppfølgings-rapporter
Studenten
- har kunnskap om pasientlogistikk og pasientflyt i og mellom enheter i en organisasjon og mellom ulike nivåer i helsetjenesten
- har kunnskap om dokumentasjon og saksbehandling
- har innsikt i økonomistyring, budsjettmodeller, regnskapsførsel,
- har innsikt i personaladministrasjon, personalledelse og HMS
- forstår betydningen av god kommunikasjon, etikk og personvern i helse og oppvekstsektoren
- kan oppdatere sin kunnskap om pasient- og brukeradministrasjon og i helse og omsorgstjenesten
- har kunnskap om medisinsk/odontologisk terminologi
Studenten
- kan anvende norsk skriftlig og muntlig på en korrekt og profesjonell måte
- kan anvende grunnleggende IKT –systemer som benyttes innen helse, omsorg-, og oppvekstsektoren,
- kan finne informasjon om lovverk og rammer for kvalitetssikring personaladministrasjon, økonomi og HMS
- kan kartlegge behov for kollegaveiledning og iverksette undervisning og veiledning til pasienter, brukere, kollegaer og andre yrkesgrupper
- kan anvende hensiktsmessig kommunikasjons- og informasjonsteknologi overfor pasienter, brukere, pårørende, kollegaer og andre yrkesgrupper
- kan anvende medisinsk / odontologisk terminologi
Studenten
- kan arbeide etter lovverk som regulerer krav til yrkesutøvelse innen helse- og oppvekstsektoren og som er i tråd med virksomhetens verdigrunnlag
- kan ivareta taushetsplikt og prinsipper om personvern
- kan utvikle arbeidsmetoder i forhold til ivaretagelse av arbeidstakeres rettigheter, helse, miljø og sikkerhet
- kan utføre servicearbeid knyttet til kunde- og saksbehandling
- kan bygge relasjoner og samarbeide med pasienter, brukere pårørende, medarbeidere og andre yrkesgrupper
- kan ivareta brukeres rett til medvirkning og klagerett
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere prosjekter innenfor eget arbeidsområde
Arbeidskrav
Arbeidskravene er obligatoriske og må være godkjente for å kunne få sluttvurdering i emnet
- Arbeidskrav 1 – gruppearbeid med presentasjon
- Arbeidskrav 2 – individuelt
- Arbeidskrav 3 – individuelt
- Arbeidskrav 4 – gruppe med presentasjon
80% oppmøte på fysiske samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått
- Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
Det skal foretas en sluttvurdering i emnet av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Studentenes arbeidsinnsats i OneNote med studieoppgavene, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen har også betydning for emnekarakteren. Endelig emnekarakter skal fremgå på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.
- Emnet vurderes med karakterskala A-F
Forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner