00HO01D Barn og unge med særskilte behov
00HO01D Barn og unge med særskilte behov
- Emnebeskrivelse
- Emnekode00HO01D
- StudieprogramBarn med særskilte behov, Strømmen
- Studiepoeng13
- StudiestedIndre Østfold, Strømmen, Fredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
4a. Organisatoriske rammer i forhold til barn og unge med særskilte behov
4b. Atferdsvansker
4c. Lærevansker
4d. Fysisk og psykisk funksjonshemming
4e. Psykiske og sosiale vansker
4f. Migrasjonsrelaterte utfordringer og lærevansker
4g. Barn i risikosituasjoner
|
Kandidaten:
- har kjennskap til organisatoriske rammer som gjelder spesialpedagogisk hjelp i barnehage og tilpasset opplæring og spesialundervisning i skole
- har kunnskap om barn og unge med atferdsvansker, fysisk og psykisk funksjonshemning, psykiske og sosiale vansker, migrasjonsrelaterte utfordringer, lærevansker og barn i risikosituasjoner
- har kunnskap om aktuelle observasjoner, tiltak og tverrfaglig samarbeid i forhold til barn og unge med særskilte behov
- har innsikt i relevante lover, forskrifter og styringsdokumenter i forhold til barn og unge med særskilte behov, herunder, Lov om grunnskolen og den videregående opplæringa (opplæringslova), Barnehageloven og Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver
Kandidaten:
- kan anvende faglig kunnskap om, og observasjoner av, barn og unge med særskilte behov for å tilrettelegge for læring og utvikling ved atferdsvansker, fysisk og psykisk funksjonshemming, psykiske og sosiale vansker, migrasjonsrelaterte utfordringer, lærevansker og barn i risikosituasjoner
- kan kartlegge situasjoner, identifisere faglige problemstillinger og sette i gang nødvendige tiltak for barn og unge med særskilte behov
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for arbeidet med barn og unge med særskilte behov
Kandidaten:
- har utviklet en etisk grunnholdning og bidrar til godt samarbeid med vekt på brukermedvirkning i utøvelsen av arbeidet med barn og unge med særskilte behov og deres familier
- kan bygge relasjoner i et tverrfaglig og tverretatlig samarbeid som pedagogisk – psykologisk tjeneste, barnevernstjenesten og andre relevante samarbeidsgrupper
- kan utvikle metoder innenfor aktuelle hjelpe- og læremidler tilpasset barn og unge med særskilte behov i samarbeid med pårørende og kolleger
Arbeidskrav
- Gruppeoppgave i form av prosjektarbeid om organisatoriske rammer i forhold til barn og unge med særskilte behov.
- Presentasjon av gruppeoppgave
- Individuell oppgave, utfordring på bakgrunn av gruppeoppgavens problemstilling
- Individuell refleksjon om egen læring
- Formell vurdering av gruppeoppgave, med presentasjon. Karakter A-F
- Formell vurdering av individuell oppgave med presentasjon. Karakter A-F
- Refleksjonsnotatet vurderes til godkjent / ikke godkjent
- Grunnlag for emnekarakteren er at arbeidskravene er bestått. Studentenes arbeidsinnsats i Teams med studieoppgavene, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen, har betydning for emnekarakteren.
For oppdatert litteratur knyttet til emnet henvises studenter til vedlegg i studieplanen og aktuell bokliste for studiet på skolens hjemmeside