01HH50B EIHODAF Naturlig aldring/utfordringer
01HH50B EIHODAF Naturlig aldring/utfordringer
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH50B EIHODAF
- StudieprogramDemens og alderspsykiatri
- Studiepoeng9
- StudiestedBjørkelangen, Rud
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
2a. Aldring
- synet på aldring og eldre mennesker i et historisk og fremtidsrettet perspektiv
- demografi, psykologiske og biologiske aldersforandringer
- kartlegge funksjonsnivå av fysisk, sansemessig, miljømessig, atferdsmessig og psykososial karakter
- tap, ensomhet, isolasjon og sosiale nettverk
- eldre sine opplevelse av sykdom, og det å være mottaker av hjelp
- eldre som pårørende
- ernæring og tannhelse
- tilrettelegge av fysiske omgivelser ved blant annet tekniske hjelpemidler
- innovasjon, velferdsteknologi og personsentrert omsorg
2b. Rettsikkerhet, lover og trygdeordninger
- lover og forskrifter knyttet til eldre og aldring
- etiske dilemmaer knyttet til utredning, omsorg og behandling av personer med demens
- overgrep mot eldre
- etiske og juridiske rammer ved bruk av velferdsteknologi
- kunnskaper om kommunehelsetjenesteloven og den enkeltes rettigheter
2c. Mestring, verdighet og deltagelse
- mestringsstrategier for økt livskvalitet
- empowerment, brukermedvirkning i dagliglivet
- personorientert omsorg
- innovasjon i omsorg
- verdighet, livsglede og kreativitet
2d. Forebygge sykdom og funksjonsnedsettelse
- identifisere ressurser og behov
- iverksette og vurdere tiltak der det er egenomsorgssvikt
- evaluere tiltak sammen med pasient/ bruker og pårørende
- samarbeid med bruker og pårørende
- egenomsorg og opplevelse av mestring
- brukermedvirkning
Studenten skal etter fullført emne ha kunnskaper om:
- innovasjon i muligheter og tilbud i lokalsamfunnet som kan ha betydning for økt livskvalitet
- eldre menneskers situasjon i dagens samfunn
- lover og forskrifter som regulerer tjenesten, trygde- og pensjonsrettigheter
- rettssikkerheten til eldre mennesker ut ifra pasientrettighetsloven
- forståelse for hvordan ulike former for sorg og tap kan gi psykiske og sosiale problemer og at funksjonsevne og livskvalitet påvirkes
- forebyggende helsearbeid i forhold til eldre
- personsentrert omsorg
- pårørende sin situasjon
Studenten skal etter fullført emne kunne:
- forstå nettverksarbeid i et perspektiv der integrering er sentralt
- utvikle evne til kritisk og etisk refleksjon i forhold til å gi individrettet- og personorientert omsorg, og forstå eldre sine individuelle opplevelser av sykdom og aldring
- samarbeide med bruker og pårørende
- benytte sosialt nettverk i ulike mestringsstrategier for brukeren
- ha forståelse for pårørende sin situasjon
- ha ferdigheter i ”Empowerment”
- evaluere tiltak sammen med pasient og pårørende og justere disse
Studenten skal etter fullført emne:
- forstå viktigheten av å kjenne til pasientens sammensatte situasjon ved å inngå dialog med pasient og pårørende og bruke journal aktivt
- vurdere og identifisere den eldre sine ressurser og behov på bakgrunn av en helhetlig forståelse og kartlegging
- sette pasienten i sentrum
- inkludere pårørende i alle faser av behandlingen
Arbeidskrav
Arbeidskravene er obligatoriske og må være bestått for å få sluttvurdering i emnet
Oppgave 1: Mestring, verdighet, deltakelse og aldringsprosess
Rammer:
- Skriftlig oppgave som besvares individuelt og deretter fremlegg
- Omfang: 2000 ord.
- Muntlig tilbakemelding på undervisningsopplegget fra medstudenter samt en skriftlig og muntlig tilbakemelding fra lærer.
Oppgave 2: Refleksjonsnotat
Etter endt emne skal studentene levere et individuelt refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte.
Rammer:
- Skriftlig individuelt notat
- Omfang: maks.400 ord
- Oppgave 1 Individuell oppgave vurderes med karakter A -F
- Oppgave 2 individuelt refleksjonsnotat vurderes til bestått/ ikke bestått
- Emnet avsluttes med en helhetlig vurdering av studentens samlede kompetanse (kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse med karaktersystem A-F)