01HH50B EIHODAF Naturlig aldring/utfordringer

01HH50B EIHODAF Naturlig aldring/utfordringer

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH50B EIHODAF
    • Studieprogram
      Demens og alderspsykiatri
    • Studiepoeng
      9
    • Studiested
      Bjørkelangen, Rud
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2021 Høst
2022 Vår
Emnets innhold

2a. Aldring

  • synet på aldring og eldre mennesker i et historisk og fremtidsrettet perspektiv
  • demografi, psykologiske og biologiske aldersforandringer
  • kartlegge funksjonsnivå av fysisk, sansemessig, miljømessig, atferdsmessig og psykososial karakter
  • tap, ensomhet, isolasjon og sosiale nettverk
  • eldre sine opplevelse av sykdom, og det å være mottaker av hjelp
  • eldre som pårørende
  • ernæring og tannhelse
  • tilrettelegge av fysiske omgivelser ved blant annet tekniske hjelpemidler
  • innovasjon, velferdsteknologi og personsentrert omsorg

2b. Rettsikkerhet, lover og trygdeordninger

  • lover og forskrifter knyttet til eldre og aldring
  • etiske dilemmaer knyttet til utredning, omsorg og behandling av personer med demens
  • overgrep mot eldre
  • etiske og juridiske rammer ved bruk av velferdsteknologi
  • kunnskaper om kommunehelsetjenesteloven og den enkeltes rettigheter

2c. Mestring, verdighet og deltagelse

  • mestringsstrategier for økt livskvalitet
  • empowerment, brukermedvirkning i dagliglivet
  • personorientert omsorg
  • innovasjon i omsorg
  • verdighet, livsglede og kreativitet

2d. Forebygge sykdom og funksjonsnedsettelse

  • identifisere ressurser og behov
  • iverksette og vurdere tiltak der det er egenomsorgssvikt
  • evaluere tiltak sammen med pasient/ bruker og pårørende
  • samarbeid med bruker og pårørende
  • egenomsorg og opplevelse av mestring
  • brukermedvirkning
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten skal etter fullført emne ha kunnskaper om:

  • innovasjon i muligheter og tilbud i lokalsamfunnet som kan ha betydning for økt livskvalitet
  • eldre menneskers situasjon i dagens samfunn
  • lover og forskrifter som regulerer tjenesten, trygde- og pensjonsrettigheter
  • rettssikkerheten til eldre mennesker ut ifra pasientrettighetsloven
  • forståelse for hvordan ulike former for sorg og tap kan gi psykiske og sosiale problemer og at funksjonsevne og livskvalitet påvirkes
  • forebyggende helsearbeid i forhold til eldre
  • personsentrert omsorg
  • pårørende sin situasjon
Ferdigheter

Studenten skal etter fullført emne kunne:

  • forstå nettverksarbeid i et perspektiv der integrering er sentralt
  • utvikle evne til kritisk og etisk refleksjon i forhold til å gi individrettet- og personorientert omsorg, og forstå eldre sine individuelle opplevelser av sykdom og aldring
  • samarbeide med bruker og pårørende
  • benytte sosialt nettverk i ulike mestringsstrategier for brukeren
  • ha forståelse for pårørende sin situasjon 
  • ha ferdigheter i ”Empowerment”
  • evaluere tiltak sammen med pasient og pårørende og justere disse
Generell kompetanse

Studenten skal etter fullført emne:

  • forstå viktigheten av å kjenne til pasientens sammensatte situasjon ved å inngå dialog med pasient og pårørende og bruke journal aktivt
  • vurdere og identifisere den eldre sine ressurser og behov på bakgrunn av en helhetlig forståelse og kartlegging
  • sette pasienten i sentrum
  • inkludere pårørende i alle faser av behandlingen
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

Arbeidskravene er obligatoriske og må være bestått for å få sluttvurdering i emnet

Oppgave 1: Mestring, verdighet, deltakelse og aldringsprosess

Rammer:

  • Skriftlig oppgave som besvares individuelt og deretter fremlegg
  • Omfang: 2000 ord.
  • Muntlig tilbakemelding på undervisningsopplegget fra medstudenter samt en skriftlig og muntlig tilbakemelding fra lærer.

Oppgave 2: Refleksjonsnotat

Etter endt emne skal studentene levere et individuelt refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte.

Rammer:

  • Skriftlig individuelt notat
  • Omfang: maks.400 ord
Oppmøteplikt

80 % oppmøte på samlinger

Vurdering
  • Oppgave 1 Individuell oppgave vurderes med karakter A -F
  • Oppgave 2 individuelt refleksjonsnotat vurderes til bestått/ ikke bestått
  • Emnet avsluttes med en helhetlig vurdering av studentens samlede kompetanse (kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse med karaktersystem A-F)
Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.