01HH50B EIHODAF Naturlig aldring/utfordringer
01HH50B EIHODAF Naturlig aldring/utfordringer
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH50B EIHODAF
 - StudieprogramDemens og alderspsykiatri
 - Studiepoeng9
 - StudiestedBjørkelangen, Rud
 - StudienivåFagskole nivå 5.1
 - EmneansvarligFredrik Hæren
 
 
Used in other programs
- Demens og alderspsykiatri
 
2a. Aldring
- synet på aldring og eldre mennesker i et historisk og fremtidsrettet perspektiv
 - demografi, psykologiske og biologiske aldersforandringer
 - kartlegge funksjonsnivå av fysisk, sansemessig, miljømessig, atferdsmessig og psykososial karakter
 - tap, ensomhet, isolasjon og sosiale nettverk
 - eldre sine opplevelse av sykdom, og det å være mottaker av hjelp
 - eldre som pårørende
 - ernæring og tannhelse
 - tilrettelegge av fysiske omgivelser ved blant annet tekniske hjelpemidler
 - innovasjon, velferdsteknologi og personsentrert omsorg
 
2b. Rettsikkerhet, lover og trygdeordninger
- lover og forskrifter knyttet til eldre og aldring
 - etiske dilemmaer knyttet til utredning, omsorg og behandling av personer med demens
 - overgrep mot eldre
 - etiske og juridiske rammer ved bruk av velferdsteknologi
 - kunnskaper om kommunehelsetjenesteloven og den enkeltes rettigheter
 
2c. Mestring, verdighet og deltagelse
- mestringsstrategier for økt livskvalitet
 - empowerment, brukermedvirkning i dagliglivet
 - personorientert omsorg
 - innovasjon i omsorg
 - verdighet, livsglede og kreativitet
 
2d. Forebygge sykdom og funksjonsnedsettelse
- identifisere ressurser og behov
 - iverksette og vurdere tiltak der det er egenomsorgssvikt
 - evaluere tiltak sammen med pasient/ bruker og pårørende
 - samarbeid med bruker og pårørende
 - egenomsorg og opplevelse av mestring
 - brukermedvirkning
 
Studenten skal etter fullført emne ha kunnskaper om:
- innovasjon i muligheter og tilbud i lokalsamfunnet som kan ha betydning for økt livskvalitet
 - eldre menneskers situasjon i dagens samfunn
 - lover og forskrifter som regulerer tjenesten, trygde- og pensjonsrettigheter
 - rettssikkerheten til eldre mennesker ut ifra pasientrettighetsloven
 - forståelse for hvordan ulike former for sorg og tap kan gi psykiske og sosiale problemer og at funksjonsevne og livskvalitet påvirkes
 - forebyggende helsearbeid i forhold til eldre
 - personsentrert omsorg
 - pårørende sin situasjon
 
Studenten skal etter fullført emne kunne:
- forstå nettverksarbeid i et perspektiv der integrering er sentralt
 - utvikle evne til kritisk og etisk refleksjon i forhold til å gi individrettet- og personorientert omsorg, og forstå eldre sine individuelle opplevelser av sykdom og aldring
 - samarbeide med bruker og pårørende
 - benytte sosialt nettverk i ulike mestringsstrategier for brukeren
 - ha forståelse for pårørende sin situasjon
 - ha ferdigheter i ”Empowerment”
 - evaluere tiltak sammen med pasient og pårørende og justere disse
 
Studenten skal etter fullført emne:
- forstå viktigheten av å kjenne til pasientens sammensatte situasjon ved å inngå dialog med pasient og pårørende og bruke journal aktivt
 - vurdere og identifisere den eldre sine ressurser og behov på bakgrunn av en helhetlig forståelse og kartlegging
 - sette pasienten i sentrum
 - inkludere pårørende i alle faser av behandlingen
 
Arbeidskrav
Arbeidskravene er obligatoriske og må være bestått for å få sluttvurdering i emnet
Oppgave 1: Mestring, verdighet, deltakelse og aldringsprosess
Rammer:
- Skriftlig oppgave som besvares individuelt og deretter fremlegg
 - Omfang: 2000 ord.
 - Muntlig tilbakemelding på undervisningsopplegget fra medstudenter samt en skriftlig og muntlig tilbakemelding fra lærer.
 
Oppgave 2: Refleksjonsnotat
Etter endt emne skal studentene levere et individuelt refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte.
Rammer:
- Skriftlig individuelt notat
 - Omfang: maks.400 ord
 
- Oppgave 1 Individuell oppgave vurderes med karakter A -F
 - Oppgave 2 individuelt refleksjonsnotat vurderes til bestått/ ikke bestått
 - Emnet avsluttes med en helhetlig vurdering av studentens samlede kompetanse (kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse med karaktersystem A-F)