00HH14C Fagspesifikk kunnskap om brukergrupper

00HH14C Fagspesifikk kunnskap om brukergrupper

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00HH14C
    • Studieprogram
      Psykisk helsearbeid og rusarbeid, Strømmen
    • Studiepoeng
      12
    • Studiested
      Strømmen
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2021 Høst
2022 Vår
2022 Høst
2023 Vår
Emnets innhold

3a. Psykiske lidelser og ruslidelser, særtrekk og relaterte tilstander

  • Diagnoser
  • Samtidig ruslidelse og psykisk lidelse (ROP‐ lidelser)
  • Rusmidlenes virkning og skadevirkning
  • Somatiske og psykiske lidelser som følger av rusmiddelmisbruk
  • Psykotiske tilstander
  • Affektive lidelser, stemningslidelser
  • Angst og traumer med sammensatte årsaker, PTSD
  • Spiseforstyrrelser
  • Personlighetsforstyrrelser
  • Selvmord, selvmordsforsøk og selvskading
  • Utviklingsforstyrrelser, atferdsforstyrrelser og følelsesmessige forstyrrelser som oppstår i barndom og ungdomsalder

3b. Barn og ungdomspsykiatri

  • Normalutvikling og tidlige tegn på avvik
  • Forebygge overgrep mot barn og unge
  • Sosial kompetanse
  • Problematferd, mobbing, vold og kriminalitet

3c. Alderspsykiatri

  • Aldring og sårbarhet for psykiske lidelser
  • Demens
  • Sykdommer som fører til demens; Alzheimers sykdom, alkoholbetinget demens
  • Psykiske og rusrelaterte lidelser hos eldre
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • Har kunnskap om psykiske lidelser og ruslidelser og hvordan disse kan forebygges og behandles.
  • Har innsikt i nasjonale planer, retningslinjer og anbefalinger knyttet til psykisk helsearbeid og rusarbeid.
  • Har kunnskap om faglige verktøy for kartlegging av lidelser, skade, rapportering, behandling og tiltaksplaner.
  • Har innsikt i prosedyrer og retningslinjer som er knyttet opp mot arbeid med den psykisk syke, rusavhengige og deres pårørende.
  • Kan oppdatere sin kunnskap om behandlingsmetoder, hjelpemidler og tilpasning av omgivelser slik at den psykisk syke og rusavhengige kan oppleve selvstendighet og mestringsfølelse i bedringsprosessen.
Ferdigheter

Studenten:

  • Kan anvende faglig kunnskap og observasjon i sitt miljøarbeid ved å veilede den psykisk syke, rusavhengige eller deres pårørende
  • Kan anvende ulike helsefremmende og forebyggende tiltak i samarbeid med pasient/bruker, pårørende og fagpersoner i behandlingsforløpet.
  • Kan kartlegge situasjoner og identifisere, innen sitt kompetanseområde, pasienter/ brukere med psykiske lidelser og/ eller ruslidelser sitt behov for behandling og oppfølging.
Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan finne, bruke og henvise til fagstoff som er relevant i psykisk helsearbeid og rusarbeid.
  • Kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester innen fagfeltet psykisk helsearbeid og rusarbeid gjennom oppdatering av kunnskap, erfarings- og kunnskapsdeling, miljøterapisamlinger og veiledningstimer.
Arbeidsinnsats

En gruppeoppgave av større omfang, miniprosjekt, med muntlig presentasjon. Kan være en gruppeoppgave som tillegges tematikk fra emne 3 og praksiserfaringer, max. 3400 ord eller et arrangement opp imot Verdensdag for psykisk helse den 10.oktober.

Studentene utarbeider problemstilling i samarbeid med faglærer, knyttet til et eller flere av temaene i emne 1, 2 og 3. Det er en treningsoppgave til hovedprosjekt med muntlig fremføring.

Individuell oppgave. 2000 ord +/- 10 %, en øvelse på oppsummeringsnotat.

Individuell refleksjon etter endt gruppearbeid og individuell oppgave. Refleksjonsnotat om egne tanker rundt oppnådd læringsutbytte etter fullført emne 3.

 

Vurdering

Formell vurdering av skriftlig individuelle arbeidskrav med karakter A-F.          

I totalvurderingen av emne 3 vil det legges vekt på skriftlig individuelloppgave, muntlige framføringer, arbeidsprosess og gruppesamarbeid. Skriftlig gruppeoppgave vurderes med karakter A-F. Refleksjonsnotat vurderes til bestått/ikke bestått.

Forkunnskapskrav

Arbeidskravene er obligatoriske for å få endelig karakter i emne 3.

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner

Litteraturliste

For litteratur knyttet til emnet vises det til aktuell litteraturliste for studiet på skolens hjemmeside

Evaluering *

Evaluering av emnet gjennomføres i slutten av emnet på skolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i skolens kvalitetssystem