00HH14C Fagspesifikk kunnskap om brukergrupper
00HH14C Fagspesifikk kunnskap om brukergrupper
- Emnebeskrivelse
- Emnekode00HH14C
- StudieprogramPsykisk helsearbeid og rusarbeid, Strømmen
- Studiepoeng12
- StudiestedStrømmen
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
3a. Psykiske lidelser og ruslidelser, særtrekk og relaterte tilstander
- Diagnoser
- Samtidig ruslidelse og psykisk lidelse (ROP‐ lidelser)
- Rusmidlenes virkning og skadevirkning
- Somatiske og psykiske lidelser som følger av rusmiddelmisbruk
- Psykotiske tilstander
- Affektive lidelser, stemningslidelser
- Angst og traumer med sammensatte årsaker, PTSD
- Spiseforstyrrelser
- Personlighetsforstyrrelser
- Selvmord, selvmordsforsøk og selvskading
- Utviklingsforstyrrelser, atferdsforstyrrelser og følelsesmessige forstyrrelser som oppstår i barndom og ungdomsalder
3b. Barn og ungdomspsykiatri
- Normalutvikling og tidlige tegn på avvik
- Forebygge overgrep mot barn og unge
- Sosial kompetanse
- Problematferd, mobbing, vold og kriminalitet
3c. Alderspsykiatri
- Aldring og sårbarhet for psykiske lidelser
- Demens
- Sykdommer som fører til demens; Alzheimers sykdom, alkoholbetinget demens
- Psykiske og rusrelaterte lidelser hos eldre
Studenten:
- Har kunnskap om psykiske lidelser og ruslidelser og hvordan disse kan forebygges og behandles.
- Har innsikt i nasjonale planer, retningslinjer og anbefalinger knyttet til psykisk helsearbeid og rusarbeid.
- Har kunnskap om faglige verktøy for kartlegging av lidelser, skade, rapportering, behandling og tiltaksplaner.
- Har innsikt i prosedyrer og retningslinjer som er knyttet opp mot arbeid med den psykisk syke, rusavhengige og deres pårørende.
- Kan oppdatere sin kunnskap om behandlingsmetoder, hjelpemidler og tilpasning av omgivelser slik at den psykisk syke og rusavhengige kan oppleve selvstendighet og mestringsfølelse i bedringsprosessen.
Studenten:
- Kan anvende faglig kunnskap og observasjon i sitt miljøarbeid ved å veilede den psykisk syke, rusavhengige eller deres pårørende
- Kan anvende ulike helsefremmende og forebyggende tiltak i samarbeid med pasient/bruker, pårørende og fagpersoner i behandlingsforløpet.
- Kan kartlegge situasjoner og identifisere, innen sitt kompetanseområde, pasienter/ brukere med psykiske lidelser og/ eller ruslidelser sitt behov for behandling og oppfølging.
Studenten:
- Kan finne, bruke og henvise til fagstoff som er relevant i psykisk helsearbeid og rusarbeid.
- Kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester innen fagfeltet psykisk helsearbeid og rusarbeid gjennom oppdatering av kunnskap, erfarings- og kunnskapsdeling, miljøterapisamlinger og veiledningstimer.
En gruppeoppgave av større omfang, miniprosjekt, med muntlig presentasjon. Kan være en gruppeoppgave som tillegges tematikk fra emne 3 og praksiserfaringer, max. 3400 ord eller et arrangement opp imot Verdensdag for psykisk helse den 10.oktober.
Studentene utarbeider problemstilling i samarbeid med faglærer, knyttet til et eller flere av temaene i emne 1, 2 og 3. Det er en treningsoppgave til hovedprosjekt med muntlig fremføring.
Individuell oppgave. 2000 ord +/- 10 %, en øvelse på oppsummeringsnotat.
Individuell refleksjon etter endt gruppearbeid og individuell oppgave. Refleksjonsnotat om egne tanker rundt oppnådd læringsutbytte etter fullført emne 3.
Formell vurdering av skriftlig individuelle arbeidskrav med karakter A-F.
I totalvurderingen av emne 3 vil det legges vekt på skriftlig individuelloppgave, muntlige framføringer, arbeidsprosess og gruppesamarbeid. Skriftlig gruppeoppgave vurderes med karakter A-F. Refleksjonsnotat vurderes til bestått/ikke bestått.
Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner
For litteratur knyttet til emnet vises det til aktuell litteraturliste for studiet på skolens hjemmeside