00TK01I EITKKPF Realfaglige redskap
00TK01I EITKKPF Realfaglige redskap
- Emnebeskrivelse
- Emnekode00TK01I EITKKPF
- StudieprogramProsessteknikk
- Studiepoeng10
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- EmneansvarligOle Kristian Thoresen
Læringsutbytte er sammensatt lokalt på bakgrunn av nasjonale overordnede planer for Bygg (00TB01A), Maskinteknikk (00TT04A), Elkraft (00TE01A), Kjemi prosessteknikk (00TK01A) og Kjemi matteknikk (00TK02I)
Fellesdel (8 stp) - Denne delen er lik for alle nevnte fagretninger.
- Algebra
- Formler, likninger og ulikheter
- Funksjoner og funksjonsdrøfting
- Trigonometri
- Funksjoner
- Logaritmer og eksponentialfunksjoner
- Integralregning
- Bevegelse
- Kraft og bevegelse
- Energi
- Fysikk i væsker og gasser
- Termofysikk
Tilpasset del (2stp) - Denne delen skal integreres i linjefagene / tilpasses linjefagene.
2 stp. integrert i emne H Teknisk analyse / prosjektstyring (lokalt tilpasset), under tema Statistikk, med følgende innhold/temaer:
- Deskriptiv statistikk
- Analyse av data
Kandidaten:
- har kunnskap om grunnleggende realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og verktøy (også digitale) som anvendes for å utføre nødvendige beregninger, dimensjoneringer, overslag og annen problemløsning med utgangspunkt i relevante praktiske situasjoner og problemstillinger innen fagretningen (bygg, elkraft, TIP, kjemi prosess, kjemi matteknikk)
- kan vurdere eget arbeid i forhold til matematiske og fysiske lover
- har kunnskap om matematiske og fysiske lover, formler og symboler som er relevante for fagretningen (bygg, elkraft, TIP, kjemi prosess og kjemi matteknikk)
- har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen realfag
Kandidaten:
- kan gjøre rede for valg av regneoperasjoner som anvendes for fagspesifikke problemstillinger
- kan gjøre rede for digitale verktøy som anvendes til problemløsninger innen realfaglige tema
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og vurdere resultater av beregninger og justere denne under veiledning
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff i formelsamlinger og fagbøker og vurdere relevansen for en realfaglig problemstilling
Kandidaten:
- kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe med å anvende realfag i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan utveksle synspunkter med bakgrunn innenfor relevant fagretning (bygg, elkraft, TIP, kjemi prosess og kjemi matteknikk) og delta i diskusjoner for å vurdere fagspesifikke problemstillinger med bruk av realfag
Tre obligatoriske innleveringer skal være godkjent. I tillegg vil arbeidsoppdrag i de ulike linjefagene kunne inneholde krav til realfag.