00TK01I EITKKPF Realfaglige redskap

00TK01I EITKKPF Realfaglige redskap

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00TK01I EITKKPF
    • Studieprogram
      Prosessteknikk
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Ole Kristian Thoresen
Undervisningssemestere
2023 Høst
2024 Vår
2024 Høst
2025 Vår
Om emnet

Læringsutbytte er sammensatt lokalt på bakgrunn av nasjonale overordnede plan for Kjemi prosessteknikk (00TK01A)

Emnets innhold

Fellesdel (6 stp) 

  • Algebra
  • Formler, likninger og ulikheter
  • Funksjoner og funksjonsdrøfting
  • Trigonometri
  • Funksjoner
  • Logaritmer og eksponentialfunksjoner
  • Integralregning

Tilpasset del (4stp) - Denne delen skal integreres i linjefagene / tilpasses linjefagene.

2 stp. integrert i emne H Teknisk analyse / prosjektstyring (lokalt tilpasset), under tema Statistikk, med følgende innhold/temaer:

  • Deskriptiv statistikk
  • Analyse av data

2 stp integrert i emne F Kjemiteknisk prosess (lokalt tilpasset), under temaer som SI-enheter, masse- og energibalanser, hydrodynamikk, strømningsmåling, pumper, vifter, ventilatorer og kompressorer, stasjonær varmeoverføring. Med følgende innhold/temaer:

  • Bevegelse
  • Kraft og bevegelse
  • Energi
  • Fysikk i væsker og gasser
  • Termofysikk
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • har kunnskap om grunnleggende realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og verktøy (også digitale) som anvendes for å utføre nødvendige beregninger, dimensjoneringer, overslag og annen problemløsning med utgangspunkt i relevante praktiske situasjoner og problemstillinger innen fagretningen (bygg, elkraft, TIP, kjemi prosess, kjemi matteknikk)
  • kan vurdere eget arbeid i forhold til matematiske og fysiske lover
  • har kunnskap om matematiske og fysiske lover, formler og symboler som er relevante for fagretningen (bygg, elkraft, TIP, kjemi prosess og kjemi matteknikk)
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen realfag
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan gjøre rede for valg av regneoperasjoner som anvendes for fagspesifikke problemstillinger
  • kan gjøre rede for digitale verktøy som anvendes til problemløsninger innen realfaglige tema
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og vurdere resultater av beregninger og justere denne under veiledning
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff i formelsamlinger og fagbøker og vurdere relevansen for en realfaglig problemstilling
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe med å anvende realfag i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan utveksle synspunkter med bakgrunn innenfor relevant fagretning (bygg, elkraft, TIP, kjemi prosess og kjemi matteknikk) og delta i diskusjoner for å vurdere fagspesifikke problemstillinger med bruk av realfag
Arbeidsinnsats

Det skal leveres/gjennomføres inntil 4 arbeidsoppdrag samt tester i emnet. Arbeidsoppdragene består av innleveringer, og testene er tematester og/eller emnetest.

Arbeidskravene og tester er obligatoriske og skal leveres /gjennomføres til gitte frister. Alle arbeidsoppdrag skal være levert innen uttrekket til vurderingsmappa. Tester må også være bestått for å få sluttvurdering. 

Vurdering

Mappevurdering, prosessevaluering og tester danner grunnlaget for emnekarakteren.

Forkunnskapskrav

Emnet skal integreres i og være støttefag for linjefagsemnene

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, gruppearbeid og selvstudie.

Litteraturliste

Oppdaterte litteraturlister blir publisert på fagskolens nettsider ved studiestart.

Evaluering *

Studentens medvirkning gjennom årlige- og fortløpende evalueringer må påregnes. Det kan være evalueringer både på tilbuds- og emnenivå, samt yrkesrelevans 1 år etter fullført utdanning.