00TK01I EITKKPF Realfaglige redskap
00TK01I EITKKPF Realfaglige redskap
- Emnebeskrivelse
- Emnekode00TK01I EITKKPF
- StudieprogramProsessteknikk
- Studiepoeng10
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- EmneansvarligOle Kristian Thoresen
Læringsutbytte er sammensatt lokalt på bakgrunn av nasjonale overordnede plan for Kjemi prosessteknikk (00TK01A)
Fellesdel (6 stp)
- Algebra
- Formler, likninger og ulikheter
- Funksjoner og funksjonsdrøfting
- Trigonometri
- Funksjoner
- Logaritmer og eksponentialfunksjoner
- Integralregning
Tilpasset del (4stp) - Denne delen skal integreres i linjefagene / tilpasses linjefagene.
2 stp. integrert i emne H Teknisk analyse / prosjektstyring (lokalt tilpasset), under tema Statistikk, med følgende innhold/temaer:
- Deskriptiv statistikk
- Analyse av data
2 stp integrert i emne F Kjemiteknisk prosess (lokalt tilpasset), under temaer som SI-enheter, masse- og energibalanser, hydrodynamikk, strømningsmåling, pumper, vifter, ventilatorer og kompressorer, stasjonær varmeoverføring. Med følgende innhold/temaer:
- Bevegelse
- Kraft og bevegelse
- Energi
- Fysikk i væsker og gasser
- Termofysikk
Kandidaten:
- har kunnskap om grunnleggende realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og verktøy (også digitale) som anvendes for å utføre nødvendige beregninger, dimensjoneringer, overslag og annen problemløsning med utgangspunkt i relevante praktiske situasjoner og problemstillinger innen fagretningen (bygg, elkraft, TIP, kjemi prosess, kjemi matteknikk)
- kan vurdere eget arbeid i forhold til matematiske og fysiske lover
- har kunnskap om matematiske og fysiske lover, formler og symboler som er relevante for fagretningen (bygg, elkraft, TIP, kjemi prosess og kjemi matteknikk)
- har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen realfag
Kandidaten:
- kan gjøre rede for valg av regneoperasjoner som anvendes for fagspesifikke problemstillinger
- kan gjøre rede for digitale verktøy som anvendes til problemløsninger innen realfaglige tema
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og vurdere resultater av beregninger og justere denne under veiledning
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff i formelsamlinger og fagbøker og vurdere relevansen for en realfaglig problemstilling
Kandidaten:
- kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe med å anvende realfag i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan utveksle synspunkter med bakgrunn innenfor relevant fagretning (bygg, elkraft, TIP, kjemi prosess og kjemi matteknikk) og delta i diskusjoner for å vurdere fagspesifikke problemstillinger med bruk av realfag
Det skal leveres/gjennomføres inntil 4 arbeidsoppdrag samt tester i emnet. Arbeidsoppdragene består av innleveringer, og testene er tematester og/eller emnetest.
Arbeidskravene og tester er obligatoriske og skal leveres /gjennomføres til gitte frister. Alle arbeidsoppdrag skal være levert innen uttrekket til vurderingsmappa. Tester må også være bestått for å få sluttvurdering.