10HH54E Fordypningsarbeid/hovedprosjekt

10HH54E Fordypningsarbeid/hovedprosjekt

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      10HH54E
    • Studieprogram
      Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
    • Studiepoeng
      13
    • Studiested
      Rud, Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2021 Høst
2022 Vår
2022 Høst
2023 Vår
Læringsutbytte

Studentene skal i samråd med læreren konkretisere sin egen læringsutbyttebeskrivelse i henhold til tema for hovedprosjektet og den overordnede læringsutbyttebeskrivelsen for emnet. På studentenes vitnemål skal det stå en kort beskrivelse av fordypningsarbeidet/hovedprosjektet og dets innhold.

Kunnskap

Kandidaten;

  • kan tilegne seg kunnskaper gjennom fordypning innenfor et valgt tema ved å innhente, vurdere og bearbeide teori og drøfte sammenheng mellom teori og praksis
  • har innsikt i kunnskapsbasert praksis
  • kan oppdatere sin kunnskap om faglige og etiske problemstillinger knyttet til arbeid med brukere med utviklingshemming
Ferdigheter

Kandidaten;

  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en valgt problemstilling knyttet til arbeid med brukere med utviklingshemming
  • kan anvende kunnskap til å belyse, vurdere og reflektere over en valgt problemstilling knyttet til arbeid med brukere med utviklingshemming
  • kan, innenfor eget ansvarsområde, planlegge, iverksette og evaluere tiltak og aktiviteter for brukere med utviklingshemming
Generell kompetanse

Kandidaten;

  • har forståelse for yrkesetiske retningslinjer som regulerer yrkesutøvelsen innen helse- og omsorgstjenesten
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at etiske prinsipper begrunnes om drøftes i oppgaven
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Skriftlig fordypningsoppgave med påfølgende muntlig eksamen
  • Logg
  • Mål, litteraturoversikt og fremdriftsplan skal godkjennes av skolen innen et fastsatt tidspunkt
  • Studentene/ basisgruppen har tilbud om fire veiledningstimer i løpet av skriveperioden, hvorav to er obligatoriske. I tillegg kan det arrangeres oppgaveseminar der studentene presenterer sine foreløpige arbeider for medstudenter og veileder/ faglærer. Hensikten er å gi felles veiledning og respons på foreløpig arbeide.

Rammer:

Skriftlig gruppe-/ individuell besvarelse.

Omfang: 20 – 25 sider

for å kunne fremstille seg til muntlig eksamen må studenten ha bestått teorimodulene, praksis/prosjektperioden og fordypningsoppgave/ hovedprosjekt

Vurdering
  • logg vurderes med bestått/ ikke bestått
  • på bakgrunn av bestått skriftlig fordypningsoppgave gjennomføres en muntlig eksamen
  • fordypningsoppgaven/ hovedprosjektet og muntlig eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor
  • individuell eksamenskarakter settes etter gjennomført muntlig eksamen med gradert karakter A-F
  • fordypningsoppgaven vurderes i forhold til kriteriene 1 - 6
Litteraturliste

Dalland, Olav (2012), Metode og oppgaveskriving for studenter

Tilleggslitteratur:

Andersen, Erling S. og Schwenche, Eva (4. utgave 2012), Prosjektarbeid en veiledning for studenter

Selvvalgt litteratur (300 sider)