10HH54A EIHOMMF Felles grunnlag for fagskoleutdanningene i helse- og sosialfag
10HH54A EIHOMMF Felles grunnlag for fagskoleutdanningene i helse- og sosialfag
- Emnebeskrivelse
- Emnekode10HH54A EIHOMMF
- StudieprogramMålrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
- Studiepoeng14
- StudiestedRud, Fredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
Tema
1a Arbeidsformer og metoder i studiet
- Læring/nettstøttet læring
- Studieteknikk
- Prosjekt- og utviklingsarbeid
- Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
- Refleksjon
- Informasjonsteknologi
1 b Helse- og sosialfagene i samfunnet
- Helse- og sosialfagenes utvikling
- Teorier og begreper innen helse- og sosialfagene
- Verdier og normer i samfunnet og i helse- og sosialfagene
1c Etikk
- Menneskesyn
- Livssyn og verdier
- Menneskerettighetene
- Etikk og moral, etiske dilemmaer
- Etikk og velferdsteknologi
- Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
- Samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i forhold til verdier og normer
- Yrkesetikk
- Brukermedvirkning og verdighet
- Makt, tvang og kontroll
1d Kommunikasjon og samhandling
- Kommunikasjonsteori
- Kommunikasjon i ett hjelperperspektiv
- Konflikthåndtering
- Tverrkulturell samhandling
- Samhandling i grupper og i organisasjoner
- Relasjonskompetanse
- Veiledning
1e Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk
- Samfunnets og velferdsstatens utvikling, helse- og sosialpolitiske prioriteringer
- Folkehelse
- Hverdagsmestring
- Lovverket som regulerer helse- og sosialsektoren
- Helse- og sosialsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
- Offentlig og privat ansvar og omsorg
- Profesjonalisering i helse- og sosialsektoren
- Økonomi og finansiering
- Kvalitetssikring, internkontroll og kvalitetsutvikling
- Omsorgsforskning
1f Sosiologi og psykologi
- Familien som sosial og kulturell institusjon
- Helse og sosial ulikhet
- Roller, makt og avmakt
- Utviklingsteorier
- Emosjoner, behov og motivasjon
- Kriser og forsvarsmekanismer
- Gruppepsykologi og nettverksteori
Kandidaten;
- har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
- har kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
- forstår kommunikasjonens betydning i samhandling med brukere, pårørende og kolleger
- har innsikt i relevante lover og forskrifter innen helse- og omsorgssektoren som regulerer rettigheter, ansvar, plikter og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå
- har kunnskap om levekår og folkehelse i velferdsstatens utvikling, og om helse- og sosialpolitiske føringer
- har kunnskap om begreper innen sosiologi og psykologi knyttet til enkeltindividet, familien og sosialt nettverk
- har kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer i studiet
Kandidaten;
- kan anvende kunnskap om yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, til etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger i helse- og omsorgssektoren
- kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former til å samhandle profesjonelt med brukere, pårørende og kollegaer
- kan anvende kunnskap innen sosiologi og psykologi til å motivere brukeren slik at han eller hun tar i bruk egne ressurser og opplever mestring
- kan kartlegge aktuelle brukersituasjoner og iverksette relevante tiltak i samarbeid med kolleger og medstudenter
- kan anvende aktuelt lovverk og forskrifter for helse- og omsorgssektoren i egen yrkesutøvelse
- kan finne fagstoff og anvende kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer til å løse oppgaver i studiet
Kandidaten;
- har forståelse for yrkes- og profesjonsetikk og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen
- ser betydningen av å reflektere over egen praksis og begrunner sine vurderinger faglig og etisk
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd og kommunikasjon i situasjoner med brukere, pårørende og kollegaer
- kan kommunisere og samhandle med brukere for å ivareta deres individuelle behov, i tråd med prinsipper om brukermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet
- kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt, slik at brukere og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
- kan samarbeide og bygge relasjoner til medstudenter og kolleger
- har forståelse for betydningen sosiologi, psykologi, etikk og kommunikasjon har i egen yrkesutøvelse
Oppgave 1: Grunnlagstenkning, etikk, teorier, kommunikasjon, relasjon og samhandling.
Definer aktuelle begrep fra ovenstående tema. Beskriv en aktuell problemstilling på egen eller tenkt arbeidsplass. Bruk etiske prinsipper for å drøfte kommunikasjon som påvirker relasjon og samhandling mellom ansatte og bruker.
Rammer:
Skriftlig oppgave som besvares i gruppe.
Omfang: ca. 5 - 8 sider.
Vurdering gis etter kriteriene 1-6, se punkt 5.4.1
Studentene får skriftlig og muntlig tilbakemelding på arbeidskravet fra lærer.
Oppgave 2: Stats- og kommunalkunnskap, lovverk, sosiologi, psykologi og veiledning.
a) Beskriv og gjennomfør en praktisk veiledningssituasjon.
Begrunn hvorfor det er viktig å kjenne til lovverket som regulerer din yrkesutøvelse. På hvilken måte kan din kunnskap om sosiologi og psykologi, menneske og samfunn, påvirke din måte å veilede brukeren på? Målgruppen for veiledningen kan være kolleger eller medstudenter.
b) Gi tilbakemelding med faglige begrunnelser på dine medstudenters undervisning.
Rammer:
Skriftlig oppgave som besvares i gruppe med tilhørende obligatorisk muntlig fremlegg.
Omfang: ca.5 - 8 sider.
Vurdering gis etter kriteriene 1-6, se punkt 5.4.1
Skriftlig og muntlig tilbakemelding på arbeidskravet fra lærer.
Refleksjonsnotat
Etter endt emne skal studentene levere et individuelt refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt.
Skriftlig individuelt notat
Omfang: maks. 3 sider
Vurdering: Bestått ved innlevering
Lærer gir skriftlig tilbakemelding på notatet
Brinchmann, Berit Støre (2012) Etikk i sykepleien
Brodtkorb, Elisabeth og Marianne Rugkåsa (2009) Mellom mennesker og samfunn - sosiologi og sosialantropologi for helse- og sosialprofesjonene
Dalland, Olav (2012) Metode og oppgaveskriving for studenter
Molven, Olav (2012) Helse og jus
Eide, Hilde og Eide, Tom (2007) Kommunikasjon i relasjoner.
Samhandling, konfliktløsning og etikk
Håkonsen, Kjell Magne (2014) Psykologi og psykiske lidelser
Helse og omsorgslover, www.lovdata.no
SINTEF 2013, Prosjektrapport Trygge spor
St.mld.29 2012-2013, Morgendagens omsorg
NOU 2011:11, Innovasjon i omsorg
St.mld.25 2006, Mestring, muligheter og mening
Tilleggslitteratur:
Andersen, Erling S og Schwenche, Eva (4. utgave 2012) Prosjektarbeid en veiledning for studenter
Renolen, Åse (2008) Forståelse av mennesket – Innføring i psykologi for helsefag