10HH54A EIHOMMF Felles grunnlag for fagskoleutdanningene i helse- og sosialfag

10HH54A EIHOMMF Felles grunnlag for fagskoleutdanningene i helse- og sosialfag

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      10HH54A EIHOMMF
    • Studieprogram
      Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
    • Studiepoeng
      14
    • Studiested
      Rud, Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2021 Høst
2022 Vår
Emnets innhold

Tema

1a Arbeidsformer og metoder i studiet

  • Læring/nettstøttet læring
  • Studieteknikk
  • Prosjekt- og utviklingsarbeid
  • Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
  • Refleksjon
  • Informasjonsteknologi

 

1 b Helse- og sosialfagene i samfunnet

  • Helse- og sosialfagenes utvikling
  • Teorier og begreper innen helse- og sosialfagene 
  • Verdier og normer i samfunnet og i helse- og sosialfagene

 

1c Etikk

  • Menneskesyn
  • Livssyn og verdier
  • Menneskerettighetene
  • Etikk og moral, etiske dilemmaer
  • Etikk og velferdsteknologi
  • Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
  • Samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i forhold til verdier og normer
  • Yrkesetikk
  • Brukermedvirkning og verdighet
  • Makt, tvang og kontroll

 

1d Kommunikasjon og samhandling

  • Kommunikasjonsteori
  • Kommunikasjon i ett hjelperperspektiv
  • Konflikthåndtering
  • Tverrkulturell samhandling
  • Samhandling i grupper og i organisasjoner
  • Relasjonskompetanse
  • Veiledning 

 

1e Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk

  • Samfunnets og velferdsstatens utvikling, helse- og sosialpolitiske prioriteringer
  • Folkehelse 
  • Hverdagsmestring
  • Lovverket som regulerer helse- og sosialsektoren
  • Helse- og sosialsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • Offentlig og privat ansvar og omsorg
  • Profesjonalisering i helse- og sosialsektoren
  • Økonomi og finansiering 
  • Kvalitetssikring, internkontroll og kvalitetsutvikling
  • Omsorgsforskning

 

1f Sosiologi og psykologi

  • Familien som sosial og kulturell institusjon
  • Helse og sosial ulikhet
  • Roller, makt og avmakt
  • Utviklingsteorier
  • Emosjoner, behov og motivasjon
  • Kriser og forsvarsmekanismer
  • Gruppepsykologi og nettverksteori
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten;

  • har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
  • har kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
  • forstår kommunikasjonens betydning i samhandling med brukere, pårørende og kolleger
  • har innsikt i relevante lover og forskrifter innen helse- og omsorgssektoren som regulerer rettigheter, ansvar, plikter og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • har kunnskap om levekår og folkehelse i velferdsstatens utvikling, og om helse- og sosialpolitiske føringer
  • har kunnskap om begreper innen sosiologi og psykologi knyttet til enkeltindividet, familien og sosialt nettverk
  • har kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer i studiet
Ferdigheter

Kandidaten;

  • kan anvende kunnskap om yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, til etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger i helse- og omsorgssektoren
  • kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former til å samhandle profesjonelt med brukere, pårørende og kollegaer
  • kan anvende kunnskap innen sosiologi og psykologi til å motivere brukeren slik at han eller hun tar i bruk egne ressurser og opplever mestring
  • kan kartlegge aktuelle brukersituasjoner og iverksette relevante tiltak i samarbeid med kolleger og medstudenter
  • kan anvende aktuelt lovverk og forskrifter for helse- og omsorgssektoren i egen yrkesutøvelse
  • kan finne fagstoff og anvende kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer til å løse oppgaver i studiet
Generell kompetanse

Kandidaten;

  • har forståelse for yrkes- og profesjonsetikk og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen
  • ser betydningen av å reflektere over egen praksis og begrunner sine vurderinger faglig og etisk
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd og kommunikasjon i situasjoner med brukere, pårørende og kollegaer
  • kan kommunisere og samhandle med brukere for å ivareta deres individuelle behov, i tråd med prinsipper om brukermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet
  • kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt, slik at brukere og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
  • kan samarbeide og bygge relasjoner til medstudenter og kolleger
  • har forståelse for betydningen sosiologi, psykologi, etikk og kommunikasjon har i egen yrkesutøvelse
Arbeidsinnsats

Oppgave 1: Grunnlagstenkning, etikk, teorier, kommunikasjon, relasjon og samhandling.

Definer aktuelle begrep fra ovenstående tema. Beskriv en aktuell problemstilling på egen eller tenkt arbeidsplass. Bruk etiske prinsipper for å drøfte kommunikasjon som påvirker relasjon og samhandling mellom ansatte og bruker.

 

Rammer:

Skriftlig oppgave som besvares i gruppe.

Omfang: ca. 5 - 8 sider.

Vurdering gis etter kriteriene 1-6, se punkt 5.4.1

Studentene får skriftlig og muntlig tilbakemelding på arbeidskravet fra lærer.

 

Oppgave 2: Stats- og kommunalkunnskap, lovverk, sosiologi, psykologi og veiledning.

a) Beskriv og gjennomfør en praktisk veiledningssituasjon.
Begrunn hvorfor det er viktig å kjenne til lovverket som regulerer din yrkesutøvelse. På hvilken måte kan din kunnskap om sosiologi og psykologi, menneske og samfunn, påvirke din måte å veilede brukeren på? Målgruppen for veiledningen kan være kolleger eller medstudenter.

b) Gi tilbakemelding med faglige begrunnelser på dine medstudenters undervisning.

 

Rammer:

Skriftlig oppgave som besvares i gruppe med tilhørende obligatorisk muntlig fremlegg.

Omfang: ca.5 - 8 sider.

Vurdering gis etter kriteriene 1-6, se punkt 5.4.1

Skriftlig og muntlig tilbakemelding på arbeidskravet fra lærer.

 

 

Refleksjonsnotat

Etter endt emne skal studentene levere et individuelt refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt.

 

Skriftlig individuelt notat

Omfang: maks. 3 sider

Vurdering: Bestått ved innlevering

Lærer gir skriftlig tilbakemelding på notatet

 

 

Litteraturliste

Brinchmann, Berit Støre (2012) Etikk i sykepleien

Brodtkorb, Elisabeth og Marianne Rugkåsa (2009) Mellom mennesker og samfunn - sosiologi og sosialantropologi for helse- og sosialprofesjonene

Dalland, Olav (2012) Metode og oppgaveskriving for studenter

Molven, Olav (2012) Helse og jus

Eide, Hilde og Eide, Tom (2007) Kommunikasjon i relasjoner.

 Samhandling, konfliktløsning og etikk

Håkonsen, Kjell Magne (2014) Psykologi og psykiske lidelser

Helse og omsorgslover, www.lovdata.no

SINTEF 2013, Prosjektrapport Trygge spor

St.mld.29 2012-2013, Morgendagens omsorg

NOU 2011:11, Innovasjon i omsorg

St.mld.25 2006, Mestring, muligheter og mening

 

Tilleggslitteratur:

Andersen, Erling S og Schwenche, Eva (4. utgave 2012) Prosjektarbeid en veiledning for studenter

Renolen, Åse (2008) Forståelse av mennesket – Innføring i psykologi for helsefag