01BP01A EIHOOVF Observasjons- og vurderingskompetanse

01BP01A EIHOOVF Observasjons- og vurderingskompetanse

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01BP01A EIHOOVF
    • Studieprogram
      Observasjons- og vurderingskompetanse i helsetjenesten
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Bjørkelangen, Kvam, Geilo, Indre Østfold, Nesna, Fredrikstad, Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2021 Høst
Emnets innhold

Modulens innhold - temaer

1a. Tidlig oppdagelse av forverret tilstand

  • ABCDE+F- prinsippet 
  • Kartleggingsverktøy; f.eks. NEWS 2, Q- Sofa, Glascow coma scale, FAST, MADRS, TIMES, CAM, 4AT
  • Kartlegging av f.eks forverring av tilstand, infeksjon, smerter, ernæring , hud
  • Rapporteringsverktøy; ISBAR
  • Innføring i Norsk Index og Triage
  • Helsepersonelloven
  • Pasientrettighetsloven
  • Forskrift om kvalitet i pleie- og omsorgstjenesten

 1b. Praktiske ferdigheter og prosedyrer

  • Det kliniske blikk
  • Respirasjonsfrekvens
  • O2- metning
  • BT
  • Puls
  • Bevissthetstilstand
  • Temp
  • Aktuelle prosedyrer og observasjoner, som for eksempel:
    •  Ulike kateter og sonder
    • Til – og fra kobling av infusjon, klare væsker
    • Forstøverbehandling
    • Innleggelse av kateter hos kvinner
    • Kapillære blodprøver (CRP, HB, INR)
    • Subkutane injeksjoner

1 c. HHLR  

  • Teoretisk gjennomgang av livreddende førstehjelp
  • Praktisk trening i ferdigheter knyttet til hjerte- lungeredning, og hjertestarter

1 d. Etisk refleksjon

  •  Etiske utfordringer og beslutninger i møte med akutt og kritisk syke
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ABCDE+F metodikk 
  • har kunnskap om standardiserte observasjons- og kartleggingsverktøy 
  • har kunnskap om kommunikasjonsverktøy knyttet til rapportering av forverret helsetilstand
  • har kunnskap om undersøkelsesmetoder knyttet til respirasjon, sirkulasjon, temperatur og bevissthetstilstand
  • har kunnskap om livreddende førstehjelp, hjertelungeredning og bruk av hjertestarter
  • har innsikt i helsepersonelloven, pasientrettighetsloven og forskrift om kvalitet i pleie- og omsorgstjenesten
  • har kjennskap til de ulike yrkesgruppers funksjons- og ansvarsområder innen pleie- og omsorgstjenesten
  • forstår betydningen av eget ansvarsområde som fagarbeider med videreutdanning i observasjons- og vurderingskompetanse
Ferdigheter

Studenten

  • kan kartlegge situasjoner ved bruk av ABCDE+F metodikk i observasjoner av pasienter for å utføre ulike undersøkelsesmetoder og iverksette tiltak som forebygger forverrelser
  • kan anvende kunnskap om standardiserte observasjons- og kartleggingsverktøy for å kunne oppdage sykdom og forverrelse i et tidlig stadium
  • kan anvende relevante prosedyrer i egen faglig utøvelse 
  • kan anvende kunnskap om ulike kommunikasjonsverktøy for å registrere, vurdere og rapportere endringer i pasientens tilstand
  • kan anvende faglig kunnskap for å utføre livreddende førstehjelp, for å utføre hjerte-lungeredning og for anvendelse av hjertestarter 
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger innen observasjon og vurdering av pasienter 
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for eget ansvarsområde ved anvendelse av observasjons- og kartleggingsverktøy med innsikt i kvalitet og pasientsikkerhet
  • har forståelse for betydningen av å anvende kommunikasjonsverktøy for å registrere og rapportere endring i pasientens tilstand
  • har utviklet en etisk grunnholdning i arbeidet med observasjon og vurdering av pasienter i helse- og omsorgstjenesten
  • har forståelse for etiske utfordringer i møte med den akutt syke pasient
  • kan utføre arbeidsmetoder som innebærer observasjon og vurdering av pasienter i samarbeid med aktuelle yrkesgrupper og etter gjeldene prosedyrer
  • kan utvikle tjenester som involverer observasjon og vurdering av pasienter/ brukergrupper gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon på arbeidsplassen
  • kan bygge relasjoner, arbeide tverrfaglig og samarbeide med andre faggrupper i arbeidet med den akutt syke pasient
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • På samlinger legges det vekt på praktiske øvelser, prosedyrer og simulering. Det er obligatorisk frammøte på samlinger, minimum 80 %
  • Individuell skriftlig oppgave – Casebasert, med fokus på praktiske ferdigheter i observasjons- og undersøkelsesmetoder
  • Gruppeoppgave – Simulering, etterfulgt av refleksjon

 Arbeidskravene er obligatorisk og vurderes til godkjent/ ikke godkjent. Se arbeidskrav for observasjons- og vurderingskompetanse i helsetjenesten

Vurdering

Arbeidskravene må være vurdert til godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. 

  • Formell vurdering av arbeidskrav med godkjent/ ikke godkjent. 

Hjemmeeksamen over 5 virkedager. Eksamenskarakteren danner grunnlaget for avsluttende vurdering i modul 1.  

  • Formell vurdering av eksamen med karakter A-F
Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart. Se fagskolens nettsider for mer informasjon.

Evaluering *

Studentens medvirkning gjennom årlige- og fortløpende evalueringer må påregnes. Det kan være evalueringer både på tilbuds- og emnenivå, samt yrkesrelevans 1 år etter fullført utdanning.